Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi Kongsvoll eller Titan?


Bjørn77

Anbefalte innlegg

Skal brukes hovedsakelig i skogsterreng.

Noen som har erfaring med begge og kan si noe om forskjellen på de. Styrker og svakheter.

Foretrekker såle med litt fleks og dempning som er komfortabel og gå med også på grusveier.

Må bestille så får ikke prøvd i butikk.

Har vært fornøyd med Crispi tidligere, så andre  merker er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titan er en myk lærstøvel, mens kongsvoll er stiv og kraftig lærstøvel som gir veldig god ankelstøtte. Nå kan jeg ikke uttale meg om hvor mye fleks det er i sålene, men etter å ha prøvd begge er valget for meg enkelt fordi de er såpass forskjellige. Jeg er ute etter maks støtte og da blir det kongsvoll. 

Du kan kanskje prøve å bestille begge fra en butikk med fri retur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har bestilt et par av hver så de er like rundt hjørnet.

Har fått tilbakemelding fra ansatt i sportsbutikk at det er mer reklamasjoner på Titan, så det taler for at Kongsvoll er mer solid på lang sikt.

Får prøve de på bena å se hva som passer min fot best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei @Bjørn77 Jeg har akkurat mottatt Crispi Titan i posten og lurer på det samme som deg. Titan kjennes svært gode ut på føttene. Så tenker jeg at en stiv og høy sko kanskje gir mer motstand når man går = må bruke mer energi for å flytte seg...
Hva endte du opp med, hvorfor og hva er erfaringen din så langt? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Endte opp på Titan fordi den kjentes god ut når jeg prøvde de inne, kjentes også litt større ut i størrelsen enn Kongsvoll som ble avgjørende ved valg.

Men har angret på dette i etterkant. På min fot så sliter jeg med passformen. Når jeg strammer de hardt for å gå ulendt terreng så sliter jeg med hælgrep. Ved normal stramming glipper den, og for å få riktig feste ved ulendt terreng må jeg stramme så hardt at det blir vondt over låsehempen. Mulig plassering av låsehempe ikke er optimal for meg. Eller at pølsa over vristen er for tynn. Forrige modellen av Crispi Skarven passet meg veldig bra og den er etter samme lest som Kongsvoll.

Har også vrikket ankel i Titan, så veldig god støtte er det ikke.

Måtte også sende første par i retur da forsterkningen rundt skoen nede begynte å gå opp i sømmen i skjøten etter kort tid.

Vurdere nå å kjøpe Crispi Kongsvoll eller Hunter.

Men alle føtter er forskjellig, så dette er min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke noen av modellene, men Hoka Sky Kaha.

Det er en "høy" støvel, men skaftet er veldig mykt. Det som skjer er at jeg får blå tær av dem hvis jeg går bratt nedover. Virker som foten går forover i skoen fordi skaftet ikke holder den igjen, selv om den er snørt godt.

Dette vil kanskje være overførbart til andre sko med mykt skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjedelig med stengte butikker for tiden - skulle gjerne hatt flere ved siden av hverandre og prøvd... Men jeg fikk tilsendt Titan og opplever at den satt som et skudd på min fot. Komfortabel som bare det. Har gått noen enkle turer bare for å gå den inn og har ikke fått testet skikkelig, men så langt er jeg godt fornøyd. 
Men jeg lurer på om jeg har kjøpt den litt for stor. Kjøper som regel sko i nr 42. Disse opplever jeg som litt rause i nummer, og jeg er litt engstelig for å ende opp med samme erfaring som @Bjørn77
Skulle nok har prøvd nr 41 før jeg bestemte meg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har prøvd kongsvoll mot titat på xxl heromdagen. Titan er deilig og lett, bare 750g pr ankel, men reine småsko, noe som er fint når heisen til 24 etg ikke virker. Jeg har gummifot etter slag og jeg  hadde blinket meg ut Lundhags til 4k på xxl. 5850 i dyrere butikker (var lykkelig da xxl hadde søndagstilbud til 3200), av de stiveste sorten. Lunghags var stive som stål, desverre passet ikke kransen på gummien min fot. Kongvoll var noe mykere som var bra. Kunne vært litt stivere, men skoa var 150g tyngre enn titan, som er gode til juledressen.. det  endte i å sjekke priser og da Hunter dukka opp til halv pris på den noe dyrere butikken, så endte jeg med hunter til 2750,- Da slutta jeg å tenke. Jeg så at hunter og kongvoll hadde samme vekt, 920g pr baklabb. At fargen var brun var fint for meg. Hadde det ike vært for alt det orange på Titan, så dropppa jeg den ut av juledressen. Fint til konfirmasjon, kanskje og en har orange slips og belte. også et greit alternativ til slagstøvler. Men, trenger en lange støvler et hunter og kongsvoll klare bedre alternativer. Det finnes hav av halvlange og lave sko å butte noen i ræva med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
17 minutes ago, fjellræv said:

Handla meg crispi kongsvoll støvler idag men aldri hatt sånne sko før. Er det noe man må gjøre med de før man tar de i bruk? Vedlikehold osv?

Prøve dem godt, gå med dem innendørs til du er sikker på at du faktisk er fornøyd. Veldig stress å finne ut at man ikke er det ved et senere stadium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (32 minutter siden):

Prøve dem godt, gå med dem innendørs til du er sikker på at du faktisk er fornøyd. Veldig stress å finne ut at man ikke er det ved et senere stadium.

Har gjort det litt allerede. Prøvde endel andre i butikk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 7/19/2023 at 4:11 PM, fjellræv said:

Måtte bytte skoene pga feil. Men hva er forskjell på kongsvoll og hunter? Ingen i nærområde har kongsvoll i min str men ser magasinet har crispi hunter. 

Disse er nesten identiske, de har samme passform, såle og fôret med den samme Gore Texen. Her er det læret som utgjør den største forskjellen. Hunter har glatt fullnarv, Kongsvoll har matt nubuck lær. Begge støvlene er tiltenkt og er til samme bruk. Kongsvoll EVO kan fremstå som noe stivere da snittet, delingen i skaftet er litt annerledes.

Vanntettheten på støvlene er den samme. Hunter med glatt lær, så lenge læret er glatt og ved førstgangsbruk vil vannet prelle av enklere på denne kontra Kongsvoll som har nubuck. Nubuck er en slipt overflate og vannet vil henge noe mer igjen. Men etter du har brukt støvlene og smurt de inn med skokrem blir også nubucken glatt.

En støvel med glatt fullnarv vil kunne fortere få synlige rift i læret mens i på nubuck er det noe mer skjult med den matte overflaten.

Disse to støvlene er ganske så like. Så her er det litt opptil brukeren hva de foretrekker. Noen vil kun ha glatt lær, mens andre vil ha den mer matte overflaten. Derfor har de to forskjellige varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (2 timer siden):

Disse er nesten identiske, de har samme passform, såle og fôret med den samme Gore Texen. Her er det læret som utgjør den største forskjellen. Hunter har glatt fullnarv, Kongsvoll har matt nubuck lær. Begge støvlene er tiltenkt og er til samme bruk. Kongsvoll EVO kan fremstå som noe stivere da snittet, delingen i skaftet er litt annerledes.

Vanntettheten på støvlene er den samme. Hunter med glatt lær, så lenge læret er glatt og ved førstgangsbruk vil vannet prelle av enklere på denne kontra Kongsvoll som har nubuck. Nubuck er en slipt overflate og vannet vil henge noe mer igjen. Men etter du har brukt støvlene og smurt de inn med skokrem blir også nubucken glatt.

En støvel med glatt fullnarv vil kunne fortere få synlige rift i læret mens i på nubuck er det noe mer skjult med den matte overflaten.

Disse to støvlene er ganske så like. Så her er det litt opptil brukeren hva de foretrekker. Noen vil kun ha glatt lær, mens andre vil ha den mer matte overflaten. Derfor har de to forskjellige varianter.

De på butikken sa at Hunter var en nyere utgave av Kongsvoll med litt bedre støtte. Synes kongsvoll var noe stivere men endte opp med Hunter og er fornøyd. Der jeg før begynte å halte med gamle skoa kunne jeg gå det dobbelte og ha bare litt vondt + at jeg dagen etter (idag) klarer å gå helt normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.