Gå til innhold
  • Bli medlem

Mindre primus, nye panner eller ny sekk


veroe

Anbefalte innlegg

Jeg står mellom følgende, ny primus, nye panner eller større sekk 😅

Vanligvis er vi 4+ på tur, har da en Primus Primetech med 2,3l kjelesett som vi er veldig fornøyd med. Iår har jeg planer om å få inn noen aleneturer, og da tar dette settet en stor del av sekken når jeg skal overnatte. Jeg trenger ikke 2,3l panne for å koke 5dl vann osv 😅

jeg er veldig fornøyd med at det er klin umulig å velte primusen med flammen gående, jeg er notorisk klønete når det kommer til slike ting. Er derfor noe usikker på om jeg skal investere i en ny primus som pakker mindre når jeg skal på alenetur eller om et mindre pannesett vil gjøre nytten. Kanskje jeg rett og slett må øke fra 65 til 80liters sekk, men da tror jeg mye annet unødvendig fyller seg opp i sekken fordi jeg kan 🙈

Foreløpig er det helgeturer, en natt eller to som er tingen, 3 sesonger. sist overnatting var sekken helt stappa, ikke kjangs til å ha med alt jeg skulle og følte meg temmelig dum som satt med en 2,3l panne for å koke en liten slump vann til real posen min fordi det var det eneste av mat jeg hadde plass til utenom et par bananer og noe godt. 

Så! Hva er anbefalingen til ei som ikke er så velkjent i primusverden? Ny primus, i så fall hvilken? Holder det med et mindre pannesett? Hva anbefaler dere? Har noen prøvd andre panner til primus primetech?

Prismessig ønsker ikke jeg å gå så høyt, noe som duger er godt nok sannsett, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gå for eller velge av primus eller panner 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til aleneturer bruker jeg en kaffekjele på rundt 1 liter, som du får for mellom 100-200kr. Velger man en med litt grei åpning får man også plass til brenner inni kjelen. Selv har jeg en billig primus mimer toppmontert og en liten Lars Monsen spritbrenner til aleneturer. 

65L sekk er heller ikke all verden. Jeg ønsker meg en storsekk på sikt, type 100-130L. Da blir det lettere med vintertur når det ikke er snø 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (8 timer siden):

Foreløpig er det helgeturer, en natt eller to som er tingen, 3 sesonger. sist overnatting var sekken helt stappa, ikke kjangs til å ha med alt jeg skulle og følte meg temmelig dum som satt med en 2,3l panne for å koke en liten slump vann til real posen min fordi det var det eneste av mat jeg hadde plass til utenom et par bananer og noe godt. 

En toppmontert gassbrenner og en kjele som rommer 7-10 dl holder som regel til vannkoking, posemat og enkle retter på soloturer.

På sommeren, når jeg pakker for ukesturer i 45L sekk, klarer jeg meg med bare en liten BRS-3000T gassbrenner og en Toaks Titanium 750ml kjele med lokk. Brenneren veier 26g og kjelen veier 98g, og begge er å få tak i ganske rimelig på eBay etc. Både gassboks og brenner får plass oppi kjelen (sammen med en liten lighter, skje, sammenleggbar kopp og en liten bit aluminiumsfolie som vindskjerm).

KR_2020_87158.thumb.jpg.18d950479c11af4a7242c5a06abaf67a.jpg

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (35 minutter siden):

En toppmontert gassbrenner og en kjele som rommer 7-10 dl holder som regel til vannkoking, posemat og enkle retter på soloturer.

På sommeren, når jeg pakker for ukesturer i 45L sekk, klarer jeg meg med bare en liten BRS-3000T gassbrenner og en Toaks Titanium 750ml kjele med lokk. Brenneren veier 26g og kjelen veier 98g, og begge er å få tak i ganske rimelig på eBay etc. Både gassboks og brenner får plass oppi kjelen (sammen med en liten lighter, skje, sammenleggbar kopp og en liten bit aluminiumsfolie som vindskjerm).

KR_2020_87158.thumb.jpg.18d950479c11af4a7242c5a06abaf67a.jpg

Har sett litt på en slik, men jeg er redd for at jeg tipper den, velter den eller rett og slett sparker den avgårde 😅 En burde jo evne å bare være forsiktig, men bare på sist tur presterte jeg å trakke nedi kjelen med ekstra vann og velte den overende 🙈 så har en liten forkjærlighet til den primusen jeg har fordi den har slange og stødig understell til flamme og panner. Innbiller meg at en slik er ustødig fordi den ser ut til å bygge så høyt, men det er vell kanskje ikke tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Til aleneturer bruker jeg en kaffekjele på rundt 1 liter, som du får for mellom 100-200kr. Velger man en med litt grei åpning får man også plass til brenner inni kjelen. Selv har jeg en billig primus mimer toppmontert og en liten Lars Monsen spritbrenner til aleneturer. 

65L sekk er heller ikke all verden. Jeg ønsker meg en storsekk på sikt, type 100-130L. Da blir det lettere med vintertur når det ikke er snø 😀

Ja en unnskyldning til ny sekk er jo ikke å forakte, hadde det ikke vært for at den jeg har er nesten helt ny 😂 Men tenker at en mindre primus er veien å gå, vertfall nå. Jeg klarer å pakke med meg det jeg trenger, vertfall om jeg reduserer brenner og panne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En toppmontert brenner er garantert mindre stabil enn den du har. Dessverre ser det ut som det er begrenset hvor mye mindre den du har vil pakke ved å bare bytte til mindre kjele, men litt er det muligens å hente på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (19 minutter siden):

Har sett litt på en slik, men jeg er redd for at jeg tipper den, velter den eller rett og slett sparker den avgårde 😅 En burde jo evne å bare være forsiktig, men bare på sist tur presterte jeg å trakke nedi kjelen med ekstra vann og velte den overende 🙈 så har en liten forkjærlighet til den primusen jeg har fordi den har slange og stødig understell til flamme og panner. Innbiller meg at en slik er ustødig fordi den ser ut til å bygge så høyt, men det er vell kanskje ikke tilfelle?

Med små kjeler er det ikke noe problem, så lenge man finner et flatt stødig underlag. Med litt større kjeler, eller hvis jeg har med ungene på tur så sikrer jeg meg med å bygge en liten levegg og/eller bruke en støttefot til gassboksen. En sånn støttefot er veldig praktisk og passer både små og store gassbokser.

KR_2019_63148.thumb.jpg.4db51e633be52a3abbd6e1e74858f98c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (9 timer siden):

Jeg står mellom følgende, ny primus, nye panner eller større sekk 😅

Vanligvis er vi 4+ på tur, har da en Primus Primetech med 2,3l kjelesett som vi er veldig fornøyd med. Iår har jeg planer om å få inn noen aleneturer, og da tar dette settet en stor del av sekken når jeg skal overnatte. Jeg trenger ikke 2,3l panne for å koke 5dl vann osv 😅

jeg er veldig fornøyd med at det er klin umulig å velte primusen med flammen gående, jeg er notorisk klønete når det kommer til slike ting. Er derfor noe usikker på om jeg skal investere i en ny primus som pakker mindre når jeg skal på alenetur eller om et mindre pannesett vil gjøre nytten. Kanskje jeg rett og slett må øke fra 65 til 80liters sekk, men da tror jeg mye annet unødvendig fyller seg opp i sekken fordi jeg kan 🙈

Foreløpig er det helgeturer, en natt eller to som er tingen, 3 sesonger. sist overnatting var sekken helt stappa, ikke kjangs til å ha med alt jeg skulle og følte meg temmelig dum som satt med en 2,3l panne for å koke en liten slump vann til real posen min fordi det var det eneste av mat jeg hadde plass til utenom et par bananer og noe godt. 

Så! Hva er anbefalingen til ei som ikke er så velkjent i primusverden? Ny primus, i så fall hvilken? Holder det med et mindre pannesett? Hva anbefaler dere? Har noen prøvd andre panner til primus primetech?

Prismessig ønsker ikke jeg å gå så høyt, noe som duger er godt nok sannsett, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gå for eller velge av primus eller panner 😅

På alenturer bruker jeg en bensinbrenner (MSR XGKII eller MSR Simmerlite) og en kaffekjele på ca 7 dl, det er nok til en real eller havregrøt, samt en kaffekopp. Skal ting stekes/kokes tar jeg med en non-stick stekepanne (som er stor nok til å koke i for en person også) evt. en liten non-stick gryte.

Pakk bare sekken som du vil på alenetur, men uten de store kokekarene. Ville du fått plass til ett lite kokekar til en person så er sekken stor nok og primusen liten nok.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (33 minutter siden):

Har sett litt på en slik, men jeg er redd for at jeg tipper den, velter den eller rett og slett sparker den avgårde 😅 En burde jo evne å bare være forsiktig, men bare på sist tur presterte jeg å trakke nedi kjelen med ekstra vann og velte den overende 🙈 så har en liten forkjærlighet til den primusen jeg har fordi den har slange og stødig understell til flamme og panner. Innbiller meg at en slik er ustødig fordi den ser ut til å bygge så høyt, men det er vell kanskje ikke tilfelle?

Nå føler jeg meg som litt streng og gubbete, men slik adferd nær kokende vann/åpen flamme har du rett og slett ikke råd til. På tur kan forbrenning, svidde klær og ødelagt utstyr sette et ordentlig kjipt punktum for moroa, så jeg ville forsøkt å lage "kjøreregler" og vaner for meg selv for å unngå dette. En positiv bieffekt av dette er også at du kan velge utstyr som er lettere/mindre stabilt. Gode tips til enkle "sikringstiltak" i posten over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (2 minutter siden):

Nå føler jeg meg som litt streng og gubbete, men slik adferd nær kokende vann/åpen flamme har du rett og slett ikke råd til. På tur kan forbrenning, svidde klær og ødelagt utstyr sette et ordentlig kjipt punktum for moroa, 

Veldig godt poeng det der! Mange glemmer enkel sikkerhetstenking på tur.


Det er grunnen til at jeg kun bruker kaffekjeler til å koke vann og smelte snø. Det er lett å søle om man skal helle kokende vann fra en gryte med løst "klypehåndtak". Det finnes sikkert kjeler med helletut og fast håndtak som er brukendes også.

Om man reiser mye på tur langs vestlandskysten, må man også tenke på at brenner ofte må brukes inni teltet. Ihvertfall til min type tur er det vesentlig, og da er tabbemarginen mye mindre. Noe å tenke på ved valg av kokesystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @veroe

Primetech`n er et flott kokesystem, men bunnen/kjelestøtten bygger like mye i sekken selv med mindre kjelesett. Men, om du er fortrolig med dette kokesystemet, så ville jeg fortsatt med dette og kjøpt en mindre kjele med tanke på solotur. Dermed har du et kjøkkensett hvor du kan bytte ut innholdet etter type tur/antall deltakere.

Med tanke på at 65 liters sekken er stappfull på tur, så ville jeg nok også investert i en litt større. Gå gjerne opp til 80-90 liter.

Selv liker jeg å ha sekken litt romslig, og bruker alt fra 75 til 90 liters sekk på solotur (avhengig av årstid/hvor lenge, o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rino Holt Larsen skrev (4 minutter siden):

Med tanke på at 65 liters sekken er stappfull på tur, så ville jeg nok også investert i en litt større. Gå gjerne opp til 80-90 liter.

Med tanke på at 65 liters sekken er stappfull på tur, så ville jeg kanskje investert i litt mindre voluminøst utstyr. Legg gjerne igjen unødvendige ting hjemme. :) 

(Beklager på forhånd for denne avsporingen.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har vel et gammelt Trangia stormkjøkken liggende, som kanskje ikke har blitt brukt så mye de siste årene da det har blitt erstattet av mer nymotens jet boil super advanced tech micro mini og tilsvarende løsninger. Men ved å ta med seg bare kaffekjelen og brenneren fra dette settet, og supplere med et par-tre flate steiner, så har man et superenkelt og minimalistisk kjøkken som fungerer godt i sommerhalvåret.

KR_2013_10588.thumb.jpg.6ed1f58cc706cf048e160cfd22170d6c.jpg

Alternativt kan man ta en titt på Trangia Triangle som er litt mer lettvint og gir mer vindskjerming og egner seg bedre til bruk i forteltet. Jeg bruker dette mye på dagsturer og korte overnattingsturer her i lavlandet i kystklima høst, vinter og vår.

KR_2020_90802.thumb.jpg.b2a15ea1d2bd09a81b4d5c12bc6a1414.jpg

Det bugner av både pent og mindre pent brukt trangiautstyr på bruktmarkedet også. Her er forresten en ny 0,9L kaffekjele til salgs for 100,-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=204287449

 

Endret av ketilring
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 time siden):

Nå føler jeg meg som litt streng og gubbete, men slik adferd nær kokende vann/åpen flamme har du rett og slett ikke råd til. På tur kan forbrenning, svidde klær og ødelagt utstyr sette et ordentlig kjipt punktum for moroa, så jeg ville forsøkt å lage "kjøreregler" og vaner for meg selv for å unngå dette. En positiv bieffekt av dette er også at du kan velge utstyr som er lettere/mindre stabilt. Gode tips til enkle "sikringstiltak" i posten over.

Det er helt greit, å jeg er fullstendig klar over det. Jeg bruker aldri brenner i telt og lignende, og er godt vant med bål og friluftsliv generelt. Jeg er derimot ikke godt vandt med primus, noe av grunnen til at lavtbyggende primus appellerer mest til meg for det er det jeg kjenner til.

det har heller aldri skjedd noe farlig på tur som risikerer hverken liv eller helse, men kan jeg unngå det videre så er jo det det beste 😅 derfor jeg er nysgjerrig på hvor stødig dette faktisk er, og hvordan det er i bruk. Jeg viste feks ikke at en fikk tak i støtteben til gass, så det var jo et supert tips 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (40 minutter siden):

Mange har vel et gammelt Trangia stormkjøkken liggende, som kanskje ikke har blitt brukt så mye de siste årene da det har blitt erstattet av mer nymotens jet boil super advanced tech micro mini og tilsvarende løsninger. Men ved å ta med seg bare kaffekjelen og brenneren fra dette settet, og supplere med et par-tre flate steiner, så har man et superenkelt og minimalistisk kjøkken som fungerer godt i sommerhalvåret.

KR_2013_10588.thumb.jpg.6ed1f58cc706cf048e160cfd22170d6c.jpg

Alternativt kan man ta en titt på Trangia Triangle som er litt mer lettvint og gir mer vindskjerming og egner seg bedre til bruk i forteltet. Jeg bruker dette mye på dagsturer og korte overnattingsturer her i lavlandet i kystklima høst, vinter og vår.

KR_2020_90802.thumb.jpg.b2a15ea1d2bd09a81b4d5c12bc6a1414.jpg

Det bugner av både pent og mindre pent brukt trangiautstyr på bruktmarkedet også. Her er forresten en ny 0,9L kaffekjele til salgs for 100,-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=204287449

 

Ikke dumme råd, jeg skal ta meg en tur i kjelleren til min stefar å se om jeg ikke finner en gammel kaffekjele fra nittentreogførr. Mener på vi har noe liggende som kanskje er brukenes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Med tanke på at 65 liters sekken er stappfull på tur, så ville jeg kanskje investert i litt mindre voluminøst utstyr. Legg gjerne igjen unødvendige ting hjemme. :) 

(Beklager på forhånd for denne avsporingen.)

Fin avsporing. Jeg hadde ikke med noe særlig unødvendig. Dette var i desember, prøver å kategorisere litt, da hadde jeg med

undøvendig: en bok (har nå kindle), kvikk lunsj og en neve karameller som jeg kunne droppa 😅

Nødvendig: primus, hengekøye, tarpe, liggeunderlag, reinsdyrskinn, ulltøy, sovepose, lys, litt tennved (desember og vått i dagesvis før tur), primus selvsagt og en real+to bananer og medisin. 🤓 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rino Holt Larsen skrev (1 time siden):

Hei, @veroe

Primetech`n er et flott kokesystem, men bunnen/kjelestøtten bygger like mye i sekken selv med mindre kjelesett. Men, om du er fortrolig med dette kokesystemet, så ville jeg fortsatt med dette og kjøpt en mindre kjele med tanke på solotur. Dermed har du et kjøkkensett hvor du kan bytte ut innholdet etter type tur/antall deltakere.

Med tanke på at 65 liters sekken er stappfull på tur, så ville jeg nok også investert i en litt større. Gå gjerne opp til 80-90 liter.

Selv liker jeg å ha sekken litt romslig, og bruker alt fra 75 til 90 liters sekk på solotur (avhengig av årstid/hvor lenge, o.l.)

Jeg er veldig fornøyd med primetechen, tror jeg skal se litt på kokesystemer med gass og slange som bygger mindre så får jeg noe av det samme som kanskje ikke bygger i høyden. Men jeg får ta meg en tur på en butikk kanskje og se hvordan de er i person, kanskje jeg rett og slett går vekk fra det jeg er  vandt til. En er jo ofte vanemennesker. Er godt mulig jeg bare ordner meg en mindre kjele til å ha på som du nevner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (14 minutter siden):

Veldig bra forslag :)

Men plastikkbena er strengt tatt ikke nødvendig med en slangebrenner når gassboksen står på bakken alene. Jeg tenker plastbena først er nødvendig når man bruker en toppmontert slik: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-28-kw-2000042096

(Liker ikke toppmonterte selv).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (22 minutter siden):

Ser helt ypperlig ut egentlig! Skal se det blir en tur på Biltema muligens 👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagstur på vinter brukes andre brennere, men med samme kjelesett (fra Biltema) som nevnt over. Lengre tur som inkluderer snøsmelting krever dog større kjele. 

Resten av året har Biltemasettet som @ost linker til blitt favoritten. Jeg bruker da den toppmonterte brenneren som @Marius Engelsen linker til.

Totalt får alt da plass inni kjelesettet og det hverken bygger, eller veier mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med støtte til gassboksen takler den også steikepanne. Jeg oppfatter det som litt fiklete med panne / stor kjele og løs klype, spesielt på toppmontert brenner. Har derfor byttet til steikepanne med fast, innfelt håndtak. Mye bedre kontroll når fisken skal snus eller gryta omrøres.

Kanskje ikke så lett å få en formening om størrelse bare av nettbilder, men her er en video som viser nevnte kjøkken komplett :

https://youtu.be/LoN7G5wRonU

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.