Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur på Island?


joni

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg har vært på Island to ganger, men har ikke gått noe særlig på tur der. Men det virker ganske goldt og øde utenom turistmagnetene. Det virker som det er massevis av relativt små topper der, bortsett fra området rundt Vatnajøkull. Bakken er ganske rar der, vegetasjonen er rar, urda virket også veldig løs - tror ikke det er noe klatreparadis forøvrig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg tørker støv av en 3 år gammel tråd :roll:

Har bestilt meg en tur til Island i September. Over en uke fullstendig uten planer, men en eller to lange fot-turer må det bli. Fant ut at de har en del turisthytter der også, ref kartet. Får se om jeg får plottet inn en eller annen fjelltopp også.

Noen som har erfaring, nyttig tips og annen info om vår nordiske nabo? Jeg tror vi kommer til å ha med telt osv, men kommer litt an på hva vi finner ut. Av en eller annen grunn frister det ikke med å leie bil og loffe med den, men mulig det er det vi ender med å gjøre og heller ta lange fot-turer.

post-497-133474426977_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Jeg er ny her. Jeg har nettopp kommet tilbake fra en fottur på Island. Jeg gikk den mest kjente ruten Laugarvegur fra Landmannalaugar til Thorsmörk. Ellers var jeg noen dager i Thorsmörk som er et veldig vakkert området med masse topper og breer. Nok å gjøre der. Laugarvegurinn var godt markert med staker. Den tar deg gjennom 4 forskjellige typer teereng. Veldig vakkert landskap å gå gjennom med flotte farger og svovelskyer som spruter ut av bakken. Ruten er lettgått og noen etapper kan slås sammen fordi de er korte.

På fjellet kan du telte ved turisthyttene. Langs de kjente rutene blir det ikke satt pris på hvis du telter i naturen fordi det kommer for mye folk. Jeg bodde selv på turisthyttene. Hyttene må bestilles på forhånd i høysesongen, det er ikke slik som i Norge at du alltid får plass. Fullt er fullt. Til telt er det alltid plass. Det kan forresten blåse skikkelig hardt. Og jeg hadde delvis veldig dårlig vær. Også en dag med 25 grader og sol.

Det er godt mulig å reise rundt uten bil. Jeg tok bussen. Den tar deg opp på fjellet flere steder. Derfra kan du gå. Langs veien så jeg flere greie små campingplasser. I Reykjevik og på mange bensinstasjoner underveis hvor bussen stopper kan du kjøpe kart over nationalparkene, vanlig 1:100.000 som holder til markerte stier. Av noen områder får du kjøpt 1:25.000 kart. De selges vanligvis der tilstede.

Jeg har forresten et kart til salgs over de området jeg har gått i.

Bussrutene finner du her: http://www.bsi.is/index_english.html

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info Linda!

Har 8 dager helt blanke, men det området du skisserer er et område som vi også har sett på. Var det mye folk på hyttene der og et problem med å få plass? Bestilte du plass før du reiste fra Norge? Brukte du GPS over der forresten? Tenker på om du var borti Mapsource kart over Island... Noen tips om overnatting i Reykjavik forresten?

Akkurat nå er vel spørsmålet for oss om vi skal dra med telt og liggeunderlag eller ikke. Det har vi ikke bestemt oss for enda...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell,

Ja, det bodde mye folk på hyttene. Jeg gikk ikke i kø på fjellet, men på hyttene var det ganske fullt. På et sted også med bussturister som fikk egen hytte. Jeg bestilte (og måtte betale) på forhånd via turistforeningen Ferdalag Islands www.fi.is. Men dette er kun nødvendig i høysesongen. Hvis du har mulighet for å ta med telt er det å anbefale. Du blir så mye mer fleksibel. Jeg savnet min. Også vandringshjem rundt om i landet er ofte fullbooket. I Thorsmörk var det forresten god plasse både på campingplassen og på turisthytta.

Jeg brukte ikke GPS. Jeg prøvde hjemme å legge inn koordinatene til hyttene, men de la seg øst i Sverige. Tror du må bruke negative tall... jeg hadde ikke nok tid til å finne ut om det og dro uten GPS. Savnet den ikke. På internett fant jeg ikke mapsource kart over Island.

I Reykjavik bodde jeg på Baldursbrá guesthouse. Ligger på gangavstand både fra bussterminalen og fra sentrum. Grei standard og hyggelig eier. http://notendur.centrum.is/~heijfis/english.htm

Hvis du har kontantkort fra Telenor i mobiltelefon, så virker den ikke automatisk på Island!

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Har vært på Island og utelukker ikke at d kan bli en utfordring å slå opp teltet. Dette pga. landskapet som er løs stein.

Var fjorten dager med telt på Island i sommer og det var ikke problem en eneste gang å finne teltplass eller slå opp teltet noe sted. Var innom noen av Ferdafelag Islands sine turisthytter og de virket helt greie de også. Ville anbefale Thorsmørk-Landmannalaugar eller kanskje aller helst nordvestkysten for fottur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.