Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunsovepose og bål


Laaberg

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en dunsovepose. Jeg har bare erfaring med syntetposer fra før, men trekkes mot dunsovepose når jeg nå skal investere i en vinterpose (pga vekt). 

 

Det jeg lurer på er hvordan en dunsovepose vil fungere når jeg overnatter utendørs med tarp og bål. 

Tenker da spesielt på gnister fra bål (er dette helt håpløst med dunsovepose, eller kan den brukes med forsiktighet og eventuelt noe form for beskyttelse?), og hvordan tåler den små mengder fuktighet fra bakken (tenker ikke på regn, men heller kondens og eventuelt snø). 

 

Håper på gode svar og erfaringer. Er litt skeptisk til "slitestyrken" til dunsovepose og vil nødig kjøpe en pose jeg må være livredd for og som jeg kun kan benytte inne i teltet. 

Endret av Laaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dunpose og glør er en dårlig kombinasjon. Vil brenne hull som i en dunjakke. 

Du vil neppe ligge med dunposen rett på bakken. Litt kondens eller snø vil heller ikke være noe problem så lenge du kan tørke posen, feks på morgenen eller mens du går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et trekk over posen burde det vel være grei sak. Jeg venter selv på en Mammut Grevling, som visstnok skal ha en overside i bomull-miks materiale, for å motstå gnister og annen slitasje.
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/tilbehor-soveposer/mammut-grevling-emt-bison-195-l.html
 

Sitat

Bivouac bag eller grevling trekk som det også kalles. Beskytter soveposen mot smuss, slitasje, gnister og dugg. Laget av "vanntett" nylon. 

Oversiden er dekket av et bomulls materiale som er pustende, vannavvisende og gnistsikkert. Enkelt å få på utsiden av soveposen ved hjelp av glidelås på venstre side.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dun sovande ved bål ein god del. Det blir eit hol i ny og ne, sett på ein bit gaffa eller evt spander på ein lapp. 

Kor mykje fukt som toles før kollaps kjem litt an på kva type ytterstoff som er i posen. Kor lenge ein er ute, evt lengde mellom høver til å tørke opp, påverkar også fukt. 

Ingen fasitsvar for dunpose mao, då dei er ulike, men jevnt for den jevne fjellfant på fastlandsnorge synes eg frykta for kollaps er noko overdrive. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Laaberg said:

Er litt skeptisk til "slitestyrken" til dunsovepose

Slitestyrke (rifter og hull) og skade fra glør bestemmes av kvaliteten på ytterstoffet til posen, ikke av fyllet. Poser som er laget for å være lettest mulig har gjerne et tynnere yttetstoff som kanskje tåler mindre før det blir hull. Det er uansett en god idé å anskaffe et utvendig trekk som nevnt her, både for å hindre kondens fra bakken, og som generell beskyttelse av en kostbar pose.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ej ta en ny dyr märkes säck till att ligga nära eld utan beg som tvättas och blir ren och luktfri.Nya dun fyllningar på märkes säckar är dunet behandlat mot fukt upptagning men ett utv skydd är bra som du då kan behandla med brandhämmande vätska som tex Bor,nackdelen är ju att det tar längre tid att stänga flera blixtlås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.