Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelskant av ekte pels


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

ynskjer å få tak i pelskant av ekte pels, som skal på vinterdressane til ungane. Finn ein butikk som selger coyote, ulv med meir i norge, men siden eg ikkje veit korleis fangstmetode er så styrer eg unna (vil ikkje ha fotfellefanga dyr). 

Då er det to alternativ

1) finne nokon som sel ferdige pelskanter laga av f eks raudrev i norge. Finn ingen butikker av dette slaget, er det nokon som veit om nokre slike?

2) kjøpe raudrevskinn på finn.no og lage til pelskant sjølv. Ser det er ein del som sel ferdig garva skinn av raudrev, antatt frå jakt. Evt kjøpe ein brukt revebola eller liknande og kutte den opp til pelskant (siden dette er eit brukt produkt som vert videresolgt så tenker eg at det er innanfor...). Er det nokon som har laga pelskant sjølv og kan sei om det er greit å få til? 

Kan kjøpe fuskepels men har både ekte og fuskepels og det er stor forskjell på desse. Dersom eg får ekte pels innanfor visse etiske rammer så vil eg gå for det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra at du ikke vil støtte fangst med fotfeller!
Men da vil du kanskje heller ikke ha revepels av rev i bur? Det drives oppdrett av rødrev og fjellrev i Norge, men da i andre farger (såkalt sølvrev og blårev).
Hvis du kjøper pels av rev i Norge synes jeg du skal forsikre deg om at det er en skutt, vill rev.
Du kan få tak i ulv, coyote og pels av andre dyr fra utlandet, primært Canada tror jeg. Og jeg har sett nettbutikker som forsikrer at det ikke er dyr fanget med fotfeller. Jeg vurderte en gang å kjøpe pelskant til en anorakk., men det ble for kostbart å importere.

Jeg er enig i at fuskepels av plast ikke kan sammenlignes med ekte pelskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter kjøp av gammel pelskåpe/krage. Dette fremmer ikke uetisk behandling av dyr, og man kan få brukt en bra vare som allerede er der. 

Det går også an å lete på Finn etter gamle anorakker med pelskant. 

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Rino Holt Larsen said:

Hva med denne: https://turbutikk.no/ (Fra Pelskant.no)

Ja, den butikken selger pels fra dyr som er jaktet på og drept i henhold til Canadisk og EU sitt regelverk, det er altså ikke dyr fra oppdrett.
Prisene er ikke så gærne heller, bortsett fra pels av jerv - men det er også regnet som den beste pelsen. Likevel er prisen for jervepels under halvparten av en Goretex-jakke av god kvalitet, og pelsen vare mye lengre enn jakken :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ekte pels er klart bedre enn kunst-fuskepels. Jeg har i mange år brukt og fremstillet flere kanter av rødrev. Helt OK etter min mening. Så er det vel også blitt litt mote i "voldsomme" pelskanter??

Med corona reise restriksjoner er min tilgang på rødrev-rester tørket inn. Hvor miljøvennlig de er fanget vet jeg egentlig heller ikker. 

Men forrige år var det en privatperson? som annonserte her på FF med pelskanter. Hvem?? Husker noen?? Det var visst ikke Turbutikken, for han hadde bare pelskanter.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (16 timer siden):

Ja, den butikken selger pels fra dyr som er jaktet på og drept i henhold til Canadisk og EU sitt regelverk, det er altså ikke dyr fra oppdrett.
Prisene er ikke så gærne heller, bortsett fra pels av jerv - men det er også regnet som den beste pelsen. Likevel er prisen for jervepels under halvparten av en Goretex-jakke av god kvalitet, og pelsen vare mye lengre enn jakken :-)

Ut får det som står i regeverket er det tillatt både med feller som drep umiddelbart og feller som fangar levande i Canadisk og Eu-regelverk, slik eg les det regelverket det er lenka til. Eg vil ikkje ha pels frå dyr som er fanga i feller som ikkje drep umiddelbart, så fram til eg har avklart dette så avstår eg frå noko tinging av pels.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (7 timer siden):

Hei

Ekte pels er klart bedre enn kunst-fuskepels. Jeg har i mange år brukt og fremstillet flere kanter av rødrev. Helt OK etter min mening. Så er det vel også blitt litt mote i "voldsomme" pelskanter??

Med corona reise restriksjoner er min tilgang på rødrev-rester tørket inn. Hvor miljøvennlig de er fanget vet jeg egentlig heller ikker. 

Men forrige år var det en privatperson? som annonserte her på FF med pelskanter. Hvem?? Husker noen?? Det var visst ikke Turbutikken, for han hadde bare pelskanter.

Elgen

Hei, kan du kort sei kva del av revepelsen du bruker til kanting? Er det bare å klippe til og sy fast? Kor lang holdbarheit har slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (16 minutter siden):

Ut får det som står i regeverket er det tillatt både med feller som drep umiddelbart og feller som fangar levande i Canadisk og Eu-regelverk, slik eg les det regelverket det er lenka til. Eg vil ikkje ha pels frå dyr som er fanga i feller som ikkje drep umiddelbart, så fram til eg har avklart dette så avstår eg frå noko tinging av pels.

Feller som fanger viltet levende er noe helt annet enn fotfeller. Feller som fanger dyr levende er tillatt også i Norge, på mange arter inkludert rev, jerv og gaupe. Miljødirektoratet - Feller som fanger viltet levende

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (39 minutter siden):

Feller som fanger viltet levende er noe helt annet enn fotfeller. Feller som fanger dyr levende er tillatt også i Norge, på mange arter inkludert rev, jerv og gaupe. Miljødirektoratet - Feller som fanger viltet levende

Ja, takk for korrigering på det punktet.

Har sjekk institutt for pelsfangst i Canada, der det ligg oppdatert liste frå 23 november. Her er det mange typer fotsakser (med gummilaminert kjever for mindre skade) og fotsnarer (med laminert wire) som er godkjend for bruk. 

På bakgrunn av dette så fokuserar eg på rev skutt i norge eller gjenbruk av pelskåpe eller liknande.

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (På 15.1.2021 den 9.57):

Hei, kan du kort sei kva del av revepelsen du bruker til kanting? Er det bare å klippe til og sy fast? Kor lang holdbarheit har slike?. 

Hei

Jeg har bl.a. brukt revehale delt på langs, de 2 rotende på midte og spissene nedover. Jeg har kunnet kjøpe "blandede rester", hvor det meste bortsett fra bukskinn er ganske anvendeligt. Man ser tydelig hvor man skal kutte for å holde pen kvalitet.  Vil man ha de moteriktige megapelskanter, må man jo kjøpe et større stykke skinn. Jeg har limt borrebåndet på skinnet med AquaSure eller Biltema klonen: "Gummireperasjon" limingen har holdt i mange år. Men husk å rense for løse skinntrevler mm. Løsner en kant litt kan man etterlime. Selve pelsen holder i årevis, hvis man da husker å ta den av ved vask! Formentlig lengere enn anorakken. Gjerne til fler etterfølgende anorakker, hvis man da ikke moser og maser pelsen.

stadig særdeles rimelige priser: revehale fra 68 dkk, hel reveskinn fra 600 dkk, coyoteskinn: tilbud 575 dkk. Se www.skindhuset.dk. De sender faktisk til Norge, me jeg har kjøpt på heisa ture til København. Tilsvarende norske Skinnlåven fører visst ikke reve- eller annen pels. 

Elgen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.