GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Soto Stormbreaker - fyring i telt


TMF

Anbefalte innlegg

 Hei 😀

Jeg gikk til innkjÞp av min fÞrste bensinbrenner nÄ i hÞst, en Soto Stormbreaker, jeg har brukt den pÄ flere smÄturer frem til jul og senest pÄ en overnattingstur pÄ hardangervidda i -30 nÄ pÄ nyÄret.
God fornÞyd med bÄde effekt og hvor enkelt den er i bruk. All matlaging og snÞsmelting har til nÄ foregÄtt utendÞrs. 
Fremover sÄ har jeg lyst Ä prÞve meg pÄ vinterturer i hÞyfellet over flere dager, pulk og et tunneltelt er satt pÄ innkjÞpslisten denne sesongen. I denne sammenhengen sÄ blir jo fyring i telt og innendÞrs snÞsmelting noe en mÄ fÄ bygget erfaring med. 
Jeg har fulgt litt med pÄ forum postene angÄende kullos og hvilke faktorer som er med pÄ Ä Þke kullosproduksjonen, ut i fra det som jeg har fÄtt med meg sÄ er det et par nÞkkelfaktorer:

-Hvilken type kjele som brukes. (unngÄ bruk av varmeveksler kjele, stor flatbunnet kjele fordelaktig)
-HÞyden fra brennerhode opp til kjelen. (ift til kullos produksjon sÄ er det en fordel at denne er relativt stor for Ä unngÄ at flammen kjÞles ned for mye)

Jeg har mÄlt hÞyden fra brennerhode opp mot kjelestÞttene og den er 10mm, noe som er en relativ kort avstand, er det grunn Ä vÊre ekstra pÄpasselig med lufting under snÞsmelingen her?

Ved fyring for kun varme i telt sÄ vil jeg anta at kullos oppbygingen i teltet vil vÊre lav ved god lufting, vil i fÞrste omgang kun fyre i fortelt for Ä fÄ erfaring (fyrer med renset bensin)

Hvis det er noen andre som har samme brenner og erfaringer med denne sĂ„ hadde det vĂŠrt flott med innspill😀

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Har samme brenner. Digger den forsÄvidt, men siden jeg ikke har funnet noen mÄlinger pÄ det du spÞr om, sÄ har tvilen vÊrt til stede her ogsÄ.
Gikk til innkjÞp av varsler nÄ i romjula, sÄ den blir med ut pÄ tur hos meg hvertfall.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ja det er vel det greieste, har letet etter mÄlinger jeg ogsÄ uten Ä finne noe. Ble litt betenkt nÄr jeg sÄ hvor mye CO produksjonen Þkte med/uten kjele pÄ f.eks MSR whisperlite.
Den har i tillegg stÞrre avstand fra brenner hode til kjelestÞtte enn Stormbreakeren, mener denne er rundt 14mm.  

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.