Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus OmniFuel Problemer med justeringsbryteren


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Primus OmniFuel hvor jeg har problemer med justeringsbryteren står fast/er treg. Dette er bryteren som regulere effekten på brenneren. Den sitter litt fast og det medfører at det er litt "ekkelt" når man skal regulere effekten, jeg må ta litt i for at den skal løsne og det er ikke bra hvis en har noe stående å koke opp på primusen. Denne bryteren kan skrues ut og jeg lurer da på om det er noe som kan benyttes for å smøre opp gjengene på bryteren med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
KS10 skrev (4 minutter siden):

Har du forsøkt å skru den ut og sjekke for smuss, rust etc? 

Ja jeg har det, er ikke rust der men er litt svart, noe som sikkert kommer av at bensin/gas går gjennom. Har prøv å rense litt med å la den ligge i miljø bensin, men er ikke noe bedre. Trenger noe å smøre gjenngene  med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du slukker, skru kun igjen kun ved flaska.

Vent så til brenneren er kald.

Skru så igjen justeringen.

 

Det er ikke nødvendigvis smuss, det er varmen/nedkjølingen av materialene som gjør at den er treg neste gang du bruker den.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (4 minutter siden):

Når du slukker, skru kun igjen kun ved flaska.

Vent så til brenneren er kald.

Skru så igjen justeringen.

 

Det er ikke smuss, det er varmen/nedkjølingen av materialene som gjør at den er treg neste gang du bruker den.

Ok, skal prøve det, men dette er noe som har dukket opp i det siste. Det var ikke sånn før, mener også å huske at den kan være litt treg når brenneren er på, men det skal jeg også teste.

Men takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Sefland skrev (30 minutter siden):

 

Evt. vend flasken til "off" og la flammen død ut av seg selv og "hisse-lyden" slutte, hvis dette er mulig (er mulig på omnifuel 2 hvertfall). På den måten tømmer du hele systemet for bensin + at du tømmer flasken for trykk. På den måten slipper du å få en uhyggelig overraskelse hvis du skal etterfylle brensel senere. 

Siden det var i forhold til at spindelen ved brenneren satt fast/gikk tregt tok jeg ikke med hele prosedyren for å tømme drivstoff flaska for trykk.

Med gass er det bare å skru igjen ved gassboksen.

Stenges spindelen med varm brenner blir det en "knekk" når den skal åpnes igjen, det unngås ved å stenge den når brenneren er kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt OmniFuelen og fulgt prosedyren deres, så skal jeg vente en stud å kjenne om den er ok :)

Kan nok hende jeg har slurvet litt med akkurat denne prosedyren, jeg har en MSR også som har en annen prosedyre så det kan være at jeg ikke har fulgt "boka" helt når det gjelder Primusen.

Jeg gir tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.