Gå til innhold
  • Bli medlem

Glide og mette fjellski såle?


Anbefalte innlegg

Da har jeg akuratt fått hjem nye Nansen fjellski 😀

Butikken solgte meg to stk glidere for å smelte inn i sålen, en til grunning og en som glider. So far so good 👌

MEN, på spørsmål om hele skien skulle mettes med glider fikk jeg ingen konkrete svar. Skal brukes med kortfell så smurning trengs ikke, men for å bevare sålen i smøresonen så må den vel mettes med noe, eller? Men igjen så skal man vel ikke ha på fellen vis området er smurt inn da fellen kan glippe fra skien lettere? 

Noen som kan hjelpe meg å oppklare denne problemstillingen? 🙈

Kan fellen sitte på året rundt, eller bør den tas av og lagres på noe spesielt vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit at det er noe i festesonen, mest for å hindre ising/klabbing. Når jeg glider skiene mine, så hender det at jeg smelter litt blå festevoks inn i festesonen (fra hælen til kortfelle-festene. Opplever du at fellene dine ikke sitter på litt festevoks så bør du bytte ut limet på fellene (min erfaring med de parene med feller jeg har kjøpt de siste årene er at limet er dårlig, men fellelimet man får på tube i butikken gjør dem like gode som «gamle» feller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mette og mette. Er ikke så mye voks som får heft i såle. Kommer langt med å varme inn voks, la den kjøle ned, varme på nytt et par ganger. Vet ikke hvilke glidere du kjøpte. Selv bruker jeg bare Swix LF6 eller tilsvarende på fjellski. Myke glidere drar til seg møkk mye lettere. Kan du heller kjøpe en Swix F4 Premium blå hurtiglider å fylle på litt.  Mettet langrennskiene med myk voks med hard voks før men fikk de da aldri til å gli bra på kaldt føre. Etter jeg skiftet til grønn og blå type glider ble det langt bedre glid på de.

Tilbake til fellski. Jeg har ikke glider på mine i smøresone. Jeg rubber der med fint sandpapir for å få feller eller voks til å sitte bedre. Gjør ikke det på langrennskiene heller. Såle blir ikke ødelagt uten. Jeg har og par som  er stålsiklet i glisoner som jeg aldri glider. Det som blir grått under skiene er "ulla" etter steinslipen. Ski som er stålsiklet blir ikke grå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker🤗👍

Jeg er ganske grønn på dette med smøring, så takka og bukka for det eg fikk på xxl.

En rød HS8 som grunning og en violett PS7 som lag nr 2.

Fikk beskjed om å smelte det inn i glidesonene, skrape og børste mellom lagene. Og dette skulle funke ok, evt slenge på en flytende F4 universal glider om jeg trengte mer glid.

Er jo ikke først å fremst glid man ser etter i en fjellski, men det gjør ikke noe om gliden er best mulig uten for mye avanserte metoder, og samtidig få passet på sålene og skia så di varer i noen år. Derfor jeg lurte litt på å få beskyttet smøresonen uten å tulle det til for fellen. 

Men da blir det å bruke en festevoks i smøresonen, og handle litt fellelim å ha på lur i sekken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha glider der du skal ha fellene, du trenger ikke gjøre noe der om du heller ikke skal ha smurning. Da sitter fellene godt. Glider du der du skal ha fellene, sitter de dårligere. Ta de av hver gang etter bruk, lim de sammen lim mot lim og heng de til tørk. 

Jeg regner med du kanskje kommer til å ta  de av i lengre nedoverbakker, litt avhengig av fører går det å ta de av/på 3-4 ganger på en dag før de sitter dårligere (husk å tørke bort snø/vann før du limer på). Når fellene begynner å ikke greie like mange ganger av/på kan du prøve å friske opp limet med hårføner eller forsiktig med varmluftpistol. Det går ikke å ta på lim på tur, så det er bare å glemme. Ny lim på tube varmer du opp og stryker utover med en liten sparkelspade (husk å legge noe på bordet for å unngå å få lim på det).

Når det gjelder glider.. Siden du planlegger kun å bruke feller, så vil ikke en time i smøreboden med glider, metting og hele faderullan være det som er avgjørende for gliden. Så lenge fellene er på, er det det som har mest å si. Er det -2 til -10 trenger du en smurning, blå ekstra. Denne kan du også lime fellene rett på uten å fjerne først. Dette glir bedre under de forholdene enn allverdens glider.

Har du ikke smørebod og god plass fungerer det utmerket å bare gnukke glider under skien der du skal ha den, så varmer du den bare opp litt med smørejern etterpå. Da trenger du ikke spenne skien fast. Du kan gjøre det 2 ganger, gliderlaget blir så tynt at du ikke trenger sikle. Du kan børste, men det blir det masse støv av.. Som du kanskje skjønner så er det enkle kanskje det beste. 

Alt etter hvor du lagrer skiene om sommeren er det viktigste kanskje å glide skiene da og sette stålkantene inn med litt sykkelolje etterpå. Ta litt olje på en bit fiberlene og stryk over når du legger de vekk. 

Så til 1000 kroners spørsmålet: Hvilke ski har du, og hvilke materiale og bredde har fellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (9 timer siden):

Ikke ha glider der du skal ha fellene, du trenger ikke gjøre noe der om du heller ikke skal ha smurning. Da sitter fellene godt. Glider du der du skal ha fellene, sitter de dårligere. Ta de av hver gang etter bruk, lim de sammen lim mot lim og heng de til tørk. 

Jeg regner med du kanskje kommer til å ta  de av i lengre nedoverbakker, litt avhengig av fører går det å ta de av/på 3-4 ganger på en dag før de sitter dårligere (husk å tørke bort snø/vann før du limer på). Når fellene begynner å ikke greie like mange ganger av/på kan du prøve å friske opp limet med hårføner eller forsiktig med varmluftpistol. Det går ikke å ta på lim på tur, så det er bare å glemme. Ny lim på tube varmer du opp og stryker utover med en liten sparkelspade (husk å legge noe på bordet for å unngå å få lim på det).

Når det gjelder glider.. Siden du planlegger kun å bruke feller, så vil ikke en time i smøreboden med glider, metting og hele faderullan være det som er avgjørende for gliden. Så lenge fellene er på, er det det som har mest å si. Er det -2 til -10 trenger du en smurning, blå ekstra. Denne kan du også lime fellene rett på uten å fjerne først. Dette glir bedre under de forholdene enn allverdens glider.

Har du ikke smørebod og god plass fungerer det utmerket å bare gnukke glider under skien der du skal ha den, så varmer du den bare opp litt med smørejern etterpå. Da trenger du ikke spenne skien fast. Du kan gjøre det 2 ganger, gliderlaget blir så tynt at du ikke trenger sikle. Du kan børste, men det blir det masse støv av.. Som du kanskje skjønner så er det enkle kanskje det beste. 

Alt etter hvor du lagrer skiene om sommeren er det viktigste kanskje å glide skiene da og sette stålkantene inn med litt sykkelolje etterpå. Ta litt olje på en bit fiberlene og stryk over når du legger de vekk. 

Så til 1000 kroners spørsmålet: Hvilke ski har du, og hvilke materiale og bredde har fellene?

Kan jeg bruke en blå xtra til hele skiens lengde som lag 1, og deretter kun bruke universal glider i glidesone om en føler det trengs under turen?

Skia er Åsnes Nansen, håpet at di kunne dekke behovet av både fremkomst og litt morro i nedforbakkene vis det er sekk og ikke pulk jeg har med.

Fellene er 45mm syntetisk, skal kjøpe mohair også for å ha valgmulighetene, men denne var di tom for på butikken for øyeblikket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Håkon Gundersen skrev (43 minutter siden):

Kan jeg bruke en blå xtra til hele skiens lengde som lag 1, og deretter kun bruke universal glider i glidesone om en føler det trengs under turen?

Skia er Åsnes Nansen, håpet at di kunne dekke behovet av både fremkomst og litt morro i nedforbakkene vis det er sekk og ikke pulk jeg har med.

Fellene er 45mm syntetisk, skal kjøpe mohair også for å ha valgmulighetene, men denne var di tom for på butikken for øyeblikket

Nei, blå ekstra er smurning som du bruker i stedet for fellene ved fint tørt føre. Du har den på fra fellefestet og bak til hælen (tynt lag).

Syntetfellene har glid omtrent som asfalt.. De er best på vått føre (påskeslush), og dersom det er hardt og isete. De er mye mer slitesterke enn mohair på isete forhold.

45 mohair er best all round, du vil merke god forskjell på gliden fra syntetfellene og til dem. Jeg bruker 45mm mohair og 35mm syntet på Ingstad skiene mine. 35mm syntet gir nok feste (og glir ikke fullt så dårlig som 45mm syntet ville gjort), men glir likevel dårligere enn mohair.

Når du får fatt i 45mm mohair kan du f.eks prøve en liten tur med en type på hver ski, da merker du forskjellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (55 minutter siden):

Nei, blå ekstra er smurning som du bruker i stedet for fellene ved fint tørt føre. Du har den på fra fellefestet og bak til hælen (tynt lag).

Syntetfellene har glid omtrent som asfalt.. De er best på vått føre (påskeslush), og dersom det er hardt og isete. De er mye mer slitesterke enn mohair på isete forhold.

45 mohair er best all round, du vil merke god forskjell på gliden fra syntetfellene og til dem. Jeg bruker 45mm mohair og 35mm syntet på Ingstad skiene mine. 35mm syntet gir nok feste (og glir ikke fullt så dårlig som 45mm syntet ville gjort), men glir likevel dårligere enn mohair.

Når du får fatt i 45mm mohair kan du f.eks prøve en liten tur med en type på hver ski, da merker du forskjellen.

 

Ah 🙈😁

Da skal jeg prøve meg på denne oppskriften.

Forstår jeg har en del å lære meg i denne verden av ski og smørning. Har noen år på baken med vandrestøvler, men ski med smurning er noe helt nytt for meg. 

Så tusen takk for at dere med erfaring ikke bare rister på hodet, men faktisk gidder å svare meg å peke meg i riktig retning😀 Veldig takknemlig for det! 👌😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ha blå extra på hele skien, var ikke uvanlig å smøre slik før om årene. Men ingen poeng å ha glider over. Dog vil festevoksen sitte dårlog der det er glidet. Amundsen har vel grekt smørespenn så tipper du kommer til å bruke mohairfeller det meste av tiden. Hvis du skal bruke festevoks lønner det seg å ha grunnvoks under, grønn Toko er fin. Det gjør at festevoks ikke slites av så fort. Jeg har og brukt klister på mine på vått føre men enklest å bruke feller. Jeg bruker 45 mohair på vanlig snø og 35 synt på våt og skarp snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KISS (Keep it Simple Stupid) prinsippet bruker jeg på en del områder. >> Jeg glider hele sålen på skiene når det trengs (hovedsaklig randonee , men også bortoverski) og både langfeller og kortfeller sitter godt. Sørg dog for å få unna snø og fukt på skisålen når fellene skal på, og prøv å holde rusk og rask unna limen på fellene, det hjelper mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Nei, blå ekstra er smurning som du bruker i stedet for fellene ved fint tørt føre. Du har den på fra fellefestet og bak til hælen (tynt lag).

Syntetfellene har glid omtrent som asfalt.. De er best på vått føre (påskeslush), og dersom det er hardt og isete. De er mye mer slitesterke enn mohair på isete forhold.

45 mohair er best all round, du vil merke god forskjell på gliden fra syntetfellene og til dem. Jeg bruker 45mm mohair og 35mm syntet på Ingstad skiene mine. 35mm syntet gir nok feste (og glir ikke fullt så dårlig som 45mm syntet ville gjort), men glir likevel dårligere enn mohair.

Når du får fatt i 45mm mohair kan du f.eks prøve en liten tur med en type på hver ski, da merker du forskjellen.

 

Dette er riktig fremgangsmåte ja! :)

 

Ikke glider i "smørelomma". Da får smurning mindre heft. 
Rubb smøresone med sandpapir 
Grønt eller blå ekstra varmes inn (evt en grunnvalle).
Smør etter forholdene
God tur
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.