Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske-alternativer til maggot?


nesning

Anbefalte innlegg

Annonse
nesning skrev (34 minutter siden):

I år har jeg tenkt å prøve isfiske (røye og ørret), men jeg får ikke tak i maggot her i område. Hva finnes av alternativer?

Alle seriøse sportsbutikker/fiskeutstyrsbutikker bør ha inne agn til isfiske når vinteren tar til mange steder. Det vitner om dårlig planlegging i såfall hos disse. Det tar få dager å få dette til butikk når de bestiller fra leverandør.

Jeg vet at "min" butikk får inn i dag en ny ladning og jeg har forhåndsbestilt der. En boks og to med maggot er enkelt å sende i posten. Kanskje kan du prøve å bestille hos nettbutikker som har dette inne? 

PS. "Min butikk" er Salar Sportsfiske i Haugesund. Denne butikken/nettbutikken sponser meg med fiskeutstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellforumfolka er i hvertfall mere på hugget en fisken...takk for tipsene.

Antagelig så får dem nok inn maggot etterhvert, men uansett hadde det vært moro å vite hva som ellers kan brukes.

Ångående kunstig agn, er ikke det en viss fare for at det blir en del plastsøppel i vannet da? Mais hadde vært genialt enkelt, det skal prøves. Tror jeg har hørt om reker som agn, noen erfaringer rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan benyttes som substitutt om det kniper. En fordel er det at man i så fall lager så tynne striper osv at de flagrer litt. Det kan nevnes tynne striper av ost/akkar/reke/ulltråd/påleggskinke/hvitløk.

Har fått ørret eller røye på amstlige av disse...


Du får for så vidt også kunstig maggot på glass som varer evig. Har ett som ligger fast iet rom på pulken da jeg hadde en tendens til å gjøre fra maggoten i kjøleskapet hjemme.

Du får en del forskjellige agnalternativer her: 

https://www.arcticflies.no/136-agn

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med akkar er at den henger godt på kroken og du kan få flere fisk på samme agnet. 

Ellers pleier jeg ofte å henge en eller to våtfluer, nymfe eller lignende, med sterk farge, rød, gul, grønn etc. et stykke over blinken. Dette fisker og ganske bra.

Endret av Rolf Espeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøper to bokser maggott på nett, og så putter eg dei i frysen (dette er nær blasfemi i isfiskemiljøet). Då held dei seg veldig godt og har ikkje oppdaga noko forskjell på levende og dø maggott når det gjeld fangst her i området, dvs utelukkende aure.

Har prøvd mais men det har ikkje vore noko suksess, ei heller reke. 

Endret av josteink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (På 15.1.2021 den 10.06):

Eg kjøper to bokser maggott på nett, og så putter eg dei i frysen (dette er nær blasfemi i isfiskemiljøet). Då held dei seg veldig godt og har ikkje oppdaga noko forskjell på levende og dø maggott når det gjeld fangst her i området, dvs utelukkende aure.

Hvis det ikke er forskjell mellom død og levende agn, er det da smaken fisken går på eller må man skape litt bevegelse for å trigge fisken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesning skrev (1 time siden):

Hvis det ikke er forskjell mellom død og levende agn, er det da smaken fisken går på eller må man skape litt bevegelse for å trigge fisken? 

Jeg har prøvd begge varienter under isfiske etter stam og levende maggot er overlegent i forhold til død.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesning skrev (På 17.1.2021 den 9.00):

Hvis det ikke er forskjell mellom død og levende agn, er det da smaken fisken går på eller må man skape litt bevegelse for å trigge fisken? 

Ikkje veit eg. Eg bruker utelukkende mormyska, og då fisker eg med litt bevegelse, dvs små napping. Relativt effektivt og får ein del fisk, men eg har jo ikkje gjort eit forsøk med levande kontra død maggot så kan ikkje dokumentera effektivitet av dette. Men som sagt så får eg jamnt med fisk på død maggot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
josteink skrev (På 20.1.2021 den 12.31):

Ikkje veit eg. Eg bruker utelukkende mormyska, og då fisker eg med litt bevegelse, dvs små napping. Relativt effektivt og får ein del fisk, men eg har jo ikkje gjort eit forsøk med levande kontra død maggot så kan ikkje dokumentera effektivitet av dette. Men som sagt så får eg jamnt med fisk på død maggot.

De fleste har vel fått fisken sin på død maggot? Det er ikke lenge den lever etter den er kroket.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Vidar Simonsen skrev (1 time siden):

De fleste har vel fått fisken sin på død maggot? Det er ikke lenge den lever etter den er kroket.... :-)

Ikke  ?  Trer du den riktig så spreller de fint i 10 min . Svært sjelden jeg fisker lengre enn 10 min i ett hull på isen . Og bytter da alltig maggot når jeg begynner i ett nytt hull

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (41 minutter siden):

Ikke  ?  Trer du den riktig så spreller de fint i 10 min . Svært sjelden jeg fisker lengre enn 10 min i ett hull på isen . Og bytter da alltig maggot når jeg begynner i ett nytt hull

Sikkert mange som gjør det som du, men ingen av de jeg fisker med eller har sett gjør det sånn. Men gøy å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.