Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om rimelige snøplugger til telt


Hafrak

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg er glad i å gjøre gode kjøp, og tenkte bare jeg skulle tipse om disse teltpluggene for snø fra Thansen til 149,- for seks stykker. Jeg har ikke prøvd dem enda, men de virker veldig fine, og er egentlig nesten identiske med Helsport sine - bortsett fra at de er anodisert røde. 

Jeg har tatt noen bilder sammen med Helsport sin 50cm snøplugg. 

https://www.thansen.no/camping/telt-tilbehor/tilbehor/teltplugg-camp-nature-xtreme-31-cm-6-stk/n15752/pn23892/?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxO18FHhrSmqtwJ9fAYPkj8ETYFSakfM9oh44jRTmaOtjBJiSpgMFbIaAp0IEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

dzfbzdfb.jpg

sdfsdf.jpg

sdfsdfsdf.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt tips!

Jeg har samme typen, bare at jeg bestilte fra eBay. Prisen der er omtrent den samme, men kan bli noe billigere inkludert frakt fra eBay om alternativet er å bestille med frakt fra Thansen. Som med mye annet utstyr så virker det som om alt kommer ut fra samme fabrikk.

Har brukt de i noen år nå og de fungerer helt fint. Ser kanskje for meg at dersom snøen er tørr og luftig så vil den lange pluggen fra Helsport holde mer, men sjeldent slike forhold der jeg ferdes. Jeg pleier også å bruke ski og staver om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi slengte oss også på anbefalingen og kjøpte to pakker fra thansen. Brukte de i helgen i forholdsvis løs snø og er så langt fornøyd. Det gikk fint å grave de ned som anker der hvor snøen var løsest, og etter å ha trampa det godt til frøs de skikkelig fast ila kvelden 😀 

Takk for tipset! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (På 12.1.2021 den 12.15):

Godt tips!

Jeg har samme typen, bare at jeg bestilte fra eBay. Prisen der er omtrent den samme, men kan bli noe billigere inkludert frakt fra eBay om alternativet er å bestille med frakt fra Thansen. Som med mye annet utstyr så virker det som om alt kommer ut fra samme fabrikk.

Har brukt de i noen år nå og de fungerer helt fint. Ser kanskje for meg at dersom snøen er tørr og luftig så vil den lange pluggen fra Helsport holde mer, men sjeldent slike forhold der jeg ferdes. Jeg pleier også å bruke ski og staver om nødvendig.

Kjøpte mine på aliexpress.

Kommer nok fra samme fabrikk. Men nå som de er tilgjengelig i norge er det ikke dumt å støtte en norsk forhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Marius Engelsen said:

Kjøpte mine på aliexpress.

Kommer nok fra samme fabrikk. Men nå som de er tilgjengelig i norge er det ikke dumt å støtte en norsk forhandler.

Helt enig. Få argumenter igjen for ebay når en lokal forretning har "tatt seg bryet" med å importere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
svingen skrev (På 21.2.2021 den 8.27):

hvis man ønsker og oppgradere dem er de og mulig 

Jepp. God erfaring med det. Kjøpt rosa snor (på Biltema) og slått et flaggstikk. Snoren viser veldig godt igjen i snøen!

En stor nok løkke gjør det enkelt å trekke de opp med vottene på.

Har ikke helt skjønt behovet for karabinkrok. 🤔

IMG_20210301_104849.jpg

IMG_20210301_104837.jpg

Endret av Hafrak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (1 time siden):

Har ikke helt skjønt behovet for karabinkrok. 🤔

Hvis du har en snor på midten med karabinkrok er det veldig enkelt å grave ned pluggen på tvers (da sitter den bedre) og så feste barduner til denne. Du kan jo ha noe løkker som du trer bardunene gjennom, men min erfaring er at karabinkroker gjør det veldig enkelt å montere/demontere.

Endret av Tobleronen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen skrev (4 minutter siden):

Hvis du har en snor på midten med karabinkrok er det veldig enkelt å grave ned pluggen på tvers (da sitter den bedre) og så feste barduner til denne. Du kan jo ha noe løkker som du trer bardunene gjennom, men min erfaring er at karabinkroker gjør det veldig enkelt å montere/demontere.

Akkurat. Ja da lærte jeg noe nytt. 😃👍

Tror allikevel jeg drøyer akkurat den oppgraderingen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen skrev (9 minutter siden):

Hvis du har en snor på midten med karabinkrok er det veldig enkelt å grave ned pluggen på tvers (da sitter den bedre) og så feste barduner til denne. Du kan jo ha noe løkker som du trer bardunene gjennom, men min erfaring er at karabinkroker gjør det veldig enkelt å montere/demontere.

Snøanker sitter bedre, veier mindre, og er enklere å bruke en plugger på tvers.

Plugger bruker jeg kun langs teltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Snøanker sitter bedre, veier mindre, og er enklere å bruke en plugger på tvers.

Plugger bruker jeg kun langs teltduken.

Hvis du tar bardunen rundt en snøplugg, begraver den sidelengs godt under snøen, banker snøen oppå og venter litt er det ingen vind i verden som drar opp den pluggen. Når snøen sintrer og blir steinhard er pluggen som festet i betong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Snøanker sitter bedre, veier mindre, og er enklere å bruke en plugger på tvers.

Hva slags snøanker bruker du? Fordelen med plugger er jo at du kan bruke de både rundt teltduken og til barduner😉

At de kanskje er enklere å bruke kan jeg gå med på, men forskjellen i vekt må være helt ubetydelig og gravd ned ordentlig så sitter de bom fast (men det avhenger nok også av snøforholdene )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobleronen skrev (1 time siden):

Hva slags snøanker bruker du? Fordelen med plugger er jo at du kan bruke de både rundt teltduken og til barduner😉

At de kanskje er enklere å bruke kan jeg gå med på, men forskjellen i vekt må være helt ubetydelig og gravd ned ordentlig så sitter de bom fast (men det avhenger nok også av snøforholdene )

Jeg bruker Helsport Piranha Swiss snøanker. I ringen har jeg en liten metallkarabin med bøyle.

Laget også noen kopier av tynne fleksible skjærefjøler i plast (jeg hadde ett par for lite).

Man trenger ikke å flytte bardunfestene inn på teltduken der pluggene står, så det er ikke en reell fordel i mine øyne ;) 

Forskjellen i vekt er ikke ubetydelig, på ett telt med mange barduner.

Snøanker sitter bedre. Spesielt i løs puddersnø er de lettere å få satt skikkelig.

Det som er enklest i bruk er trolig 50cm snøplugger, vil jeg anta, men vektforskjellen blir stor på ett telt med mange barduner.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Forskjellen i vekt er ikke ubetydelig, på ett telt med mange barduner.

Så det er 45g for Piranha snøanker  vs 61g for en hilleberg plugg.

Fremdeles ikke overbevist at det spiller noen rolle på vinteren (selv om man har mange)😉

Marius Engelsen skrev (23 minutter siden):

Laget også noen kopier av tynne fleksible skjærefjøler i plast (jeg hadde ett par for lite).

Kanskje jeg må lage noen sånne for å bli overbevist om at snøanker er best😃. Hvor tykk plast er det ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (14 timer siden):

MSR logoen alene gjør at det er verdt å dra på noen ekstra gram 😁

For de som lar seg friste av den logoen så kan jeg opplyse at det er en butikk på Oppdal som har 20% på MSR frem til 8.mars. 😅

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.