Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål til GPSMAP og Tracks


Hafrak

Anbefalte innlegg

Jeg har fått kjøpt meg en Garmin 66s og må vel si jeg er veldig "underwhelmed" - altså svært lite imponert. Føles jo som et hopp tilbake til utstyr anno 1994... 

Siden jeg ikke finner det godt forklart verken i bruksanvisning, på YouTube eller her i Fjellforum, er det jeg lurer på er om det ikke er sånn at om man legger inn et .gpx spor - legger det over i Garmin enheten via fullstendig forferdelige "BaseCamp" og plukker det opp fra "Tracks" i brukergrensesnittet - skal kunne følge et spor ved hjelp av piler og andre hjelpemidler på skjermen? Jeg får inn sporet , men får overhodet ingen "hjelp" fra GPSen i forhold til avstander, lengder, retning etc - slik som vi er vant til med Google maps på mobilen eller GPS i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, BaseCamp har sine sider, men er faktisk ikke så verst å bruke når man har funnet ut hvordan det viker. Lærekurven er imidlertid nokså bratt, og jeg har brukt ord fra nordnorsk glosebok nokså mange ganger under den prosessen.

Men, hvis du høyreklikker på sporet og åpner det (eller bare dobbeltklikker), enten på sporet i kartet eller i lista der du la det, så får du opp et vindu med alle punktene på sporet. Her kan du også se avstander på hele sporet, eller deler av sporet hvis du velger en slump med punkter i lista. Hvis du velger ei linje i lista kan du rulle opp og ned og samtidig få markert i kartet hvor dette punktet er. Du kan også få ut et diagram som viser høydeprofilen og hastigheten langs sporet.

Hvis du bare skal måle en avstand i kartet bruker du linjalen fra menylinja.

Vel, dette var et bittelite krasjkurs. Siden lærekurven er såpass bratt må man eksperimentere en del før man finner ut hvordan man best kan bruke BaseCamp.

Håper det var noe nyttig i det her da.

;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Takk for tipset. Får nok slite meg en mer gjennom BaseCamp. :-P

Jeg lurte mest på hvordan Garmin GPSen fungerer - jeg forventet at den ville "guide" meg gjennom sporet som jeg åpnet, men det virker mest som om sporet bare legges inn i kartet og så må du følge nøye med på kartet selv og avgjøre om en følger sporet eller ikke. Syns ikke det er så veldig imponerende.. 🙊

Endret av Hafrak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt (jeg har steinalderGPS'en 60 Cx) velger du spor og så velger du Følg spor  eller lignende. 

 

Alle spor vil du normalt se på kartet om det er flere og GPSen vet jo ikke hvilket av disse du vil følge nuh. Du må forklare den hvilket. Hvordan du gjør det er litt forskjellig fra modell til modell og jeg har ingen for hånden akkurat her jeg sitter buh.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at å ha sporet synlig på kartet (og du må selv følge med at du følger sporet) en bedre løsning enn å be gps'en guide deg. GPS'ene har ikke meterpresisjon i terrenget, og en GPS som piper og maser hver gang du er noen meter utenfor stien blir litt slitsomt i lengden. Det er mulig å justere hvor mye feilmargin du kan ha og slikt, men min erfaring er at dette kun fungerer i "optimale forhold" - mao flatt og oversiktlig. 

Det er også forskjell på "routes" og "tracks" i Basecamp: https://support.garmin.com/en-US/?faq=v0rJAHy2hq3prHjRlxdRw5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Ulyden det hjalp litt. :-)

Jeg fikk lastet ned et annet spor i nærområdet og tok meg en tur. Startet det ved startpunktet av sporet (som jeg ikke gjorde i går), så fikk jeg opp info i "kompass" om retning og avstand til neste punkt. Funket fint det, men ikke helt imponert. Jeg kunne godt tenkt med en kombinasjon av kart og kompass. Altså kartvisning med kompassnål som viser retning og et felt med avstand til neste punkt, men det ser ikke ut til at det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (5 timer siden):

å be gps'en guide deg. GPS'ene har ikke meterpresisjon i terrenget, og en GPS som piper og maser hver gang du er noen meter utenfor stien blir litt slitsomt i lengden

Det som @Ulyden beskriver over her får jeg rett og slett ikke til. Skal det være mulig med "spor" på en GPSMAP 66s? Noe som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på spor og rute. Sporet lagres feks. du når du går og lagres på GPS. Åp min GPSMAP62 kan du ikke få navigasjonshjelp på sporet med mindre du bruker Backtrack funksjonen. Det er også en innstilling på hvor lenge og hvilke spor som skal være synlige på kartet.

Om du laster opp en rute fra MAPSOURCE eller BASECAMP får du navigasjonshjelp til å følge denne. Da kan du få opp avstand og feks tid til neste punkt. Kan også få opp et kompass som viser retningen til neste punkt. 

Om du har et spor eller lager et spor kan du bruke en funksjon i MS og BC for å lage ruter av sporene, eller du kan lage ruter direkte i MS eller BC. Et spor inneholder ofte mye flere punkter en det er nødvendig å ha i en rute

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis noe jeg ikke helt forstår her. Legger ved to bilder, det første er fra en dekktreningstur i dag der jeg registerte turen og eksporterte i GPSen til "tracks"

Det andre er en importert .gpx løype fra ut.no, som er konvertert til .kmz med Google Earth fordi et eller annet har skjedd med ut.no sine .gpx filer. Ikke vet jeg.

Jeg lurer på hvorfor disse to er så forskjellige? De fra UT er jo full av "waypoints", men min har ingen..? 

eks2.PNG

eks3.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker, men jeg tror det er slik:

Det første er et spor, og det nederste er en rute laget på grunnlag av flere veipunkter eller et spor.

Ditt spor inneholder også punkter, hver prikk du ser i sporet ditt er et punkt. Om du konverterer ditt spor i feks BC og velger å bruke alle punktene vil disse bli gjort om til veipunkter slik som ruten fra ut.no.
Jeg tipper ruten fra ut.no er laget på bakgrunn av et spor noen har gått, så har de konvertert dette til en ruten, men valgt å ta med kun noen av punktene som sporet inneholdt. Ev er detnoen som har lagt inn veipunkter manuelt og opprettet en rute av de.

I BC / MS: Om du høyreklikker på et spor vil du få opp alle punktene sporet inneholder, det samme får du om du høyreklikker på en rute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (13 timer siden):

Det er tydeligvis noe jeg ikke helt forstår her. Legger ved to bilder, det første er fra en dekktreningstur i dag der jeg registerte turen og eksporterte i GPSen til "tracks"

Det andre er en importert .gpx løype fra ut.no, som er konvertert til .kmz med Google Earth fordi et eller annet har skjedd med ut.no sine .gpx filer. Ikke vet jeg.

Jeg lurer på hvorfor disse to er så forskjellige? De fra UT er jo full av "waypoints", men min har ingen..? 

eks2.PNG

eks3.PNG

Det ene (uten alle waypointsene) er et spor, det andre er en rute. Derfor velger jeg konvertere ruter til spor (f-eks i BaseCamp) før jeg overfører dem til GPS da jeg synes det er veldig forstyrrende med alle de "mellomnavigeringene" som skjer og det piper hele tiden når du kommer til hvert waypoint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Ich verstehe! :-)

Takk for hjelpen @Espen Ørud !

Da blir det enda mer forskning og utvikling i kveld!

Må si det er helt sykt lite imponerende løsning fra Garmin, brukerterskelen er jo på nivå med romkapselen til Apollo programmet...  😂 Eller datasenderen vi brukte i artilleriet i Nord-Norge på begynnelsen av nitti-tallet. Der var det og helt umulig å forstå noe logisk, det måtte bare læres/pugges....  🙈🙉🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet litt med min Garmin 62 i dag. Jeg laget en rute i Basecamp og overførte til GPS’en. Så sant du har et kart som støtter ruting (det er det nemlig ikke alle som gjør) og du har valgt f.eks «hiking» i ruting-metode, så kan du få akkurat det du ber om. 
 

Årsaken til at jeg aldri bruker dette i fjellet er at gps’en er helt avhengig av kartet for å kunne guide. Den bruker stiene som ligger i kartet, og det kan gi litt interessante resultater. Se for deg at du har laget en rute mellom to DNT hytter og skal gå T-merket sti. Det kan godt være det går parallelle spor underveis, eller alternative stivalg som ikke er T-merket  GPS’en bruker kartet til å selv velge vei mellom ruting-punktene, noe som gjør at du og den ikke er enig om veivalg. Det å ha en GPS som maser hvert minutt fordi du følger T-stien og ikke der den vi ha deg er veldig slitsomt. Og velger du å følge GPS’ens anbefalinger kan det fort være at stien på kartet slett ikke er spesielt hyggelig å gå. 
Det er stor forskjell på å rute deg på E6 vs det mylderet av stier det tidvis er i den norske fjellheimen. 
 

Derfor bruker de fleste heller spor de importerer til GPS’en og følger disse. De gir nemlig ikke GPS’en noen mulighet til å gjøre egne valg. 

BB78007F-86DB-474F-A70F-7F094760F840.jpeg

2A23C7BE-B6C0-4088-99FC-E99940113CC3.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (1 time siden):

Strålende! Takk for hjelpen.

Skal på tur neste helg, og lager meg et eget spor til den turen og prøver meg på dette!  :-)

Da håper jeg du finner både frem og tilbake, så du kan poste hvordan det gikk🙂

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Her var mye nyttig informasjon. Har selv nettopp kjøpt Garmin 66i og har mange spørsmål. Kanskje noen her inne kan hjelpe meg med dette: Jeg har gpx.fil på "alle" DNT hyttene i Norge, og i Explorer på pcen kan jeg fint importere en og en fil som blir lagre som Veipunkter. Men da jeg har 801 filer, ønsker jeg å kunne ligge inn mer enn en og en fil. Kobler Garmin til pc via Usb, men finner ikke hvor jeg kan ligge disse filene slik de kommer opp som Veipunkter. Noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan Mjøs skrev (5 minutter siden):

Hei. Her var mye nyttig informasjon. Har selv nettopp kjøpt Garmin 66i og har mange spørsmål. Kanskje noen her inne kan hjelpe meg med dette: Jeg har gpx.fil på "alle" DNT hyttene i Norge, og i Explorer på pcen kan jeg fint importere en og en fil som blir lagre som Veipunkter. Men da jeg har 801 filer, ønsker jeg å kunne ligge inn mer enn en og en fil. Kobler Garmin til pc via Usb, men finner ikke hvor jeg kan ligge disse filene slik de kommer opp som Veipunkter. Noen som har tips? 

Hvis du sender meg på [email protected] så skal jeg se om jeg  kan sy det sammen for deg.

 

Har lært en del triks vedrørende Garmin/GPS/Mapsource/BaseCamp osv opp gjennom tidene som ikke like enkelt lar seg forklare på nett uten å ha de aktuelle filene foran seg og teste litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (9 minutter siden):

Hvis du sender meg på [email protected] så skal jeg se om jeg  kan sy det sammen for deg.

 

Har lært en del triks vedrørende Garmin/GPS/Mapsource/BaseCamp osv opp gjennom tidene som ikke like enkelt lar seg forklare på nett uten å ha de aktuelle filene foran seg og teste litt...

Kunne jo kanskje tenkes at du delte den her om du får fila, og får til å sy den sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har kikket over filene og ser de ikke er av GPX-format som Garmin støtter. JEg begynte konverteringen av dem. Da tar jeg 10 og 10 filer og kjører gjennom et script som gjør at jeg får 10 og 10 hveipunkter over i en fil. Det må altså gjøres sånn ca 80 ganger. Så kjører jeg de ca 80 filene sammen til en etterpå. Men etter å ha slått sammen de første 30 veipunktene i 10 og 10 så fikk jeg litt déjà vu her. JEg har jo gjort dette før. En GPX-fil for åpne hytter og koier i Norge basert på innsatsen til @wakananka her i forumet. Da jeg slo de sammen talte det litt over 1000 hytter. Jeg har en meget sterk mistanke om at de aller aller fleste av de 806 hyttene finnes i den fila.

Så før jeg gjør masse unødig jobb, sjekk om denne kan benyttes: 

 

Gapahuker og åpne koier i Norge.gpx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at markørene på mitt kart ikke nødvendigvis er plassert helt riktig mht. til koordinater siden googlekartet er ganske dårlig! Det er koordinatene jeg har skrevet inni markørene som  er riktige!

Endret av wakananka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (21 timer siden):

Hei. Har kikket over filene og ser de ikke er av GPX-format som Garmin støtter. JEg begynte konverteringen av dem. Da tar jeg 10 og 10 filer og kjører gjennom et script som gjør at jeg får 10 og 10 hveipunkter over i en fil. Det må altså gjøres sånn ca 80 ganger. Så kjører jeg de ca 80 filene sammen til en etterpå. Men etter å ha slått sammen de første 30 veipunktene i 10 og 10 så fikk jeg litt déjà vu her. JEg har jo gjort dette før. En GPX-fil for åpne hytter og koier i Norge basert på innsatsen til @wakananka her i forumet. Da jeg slo de sammen talte det litt over 1000 hytter. Jeg har en meget sterk mistanke om at de aller aller fleste av de 806 hyttene finnes i den fila.

Så før jeg gjør masse unødig jobb, sjekk om denne kan benyttes: 

 

Gapahuker og åpne koier i Norge.gpx 472 kB · 10 Nedlastninger

Hei
Dette er helt supert, men Garmin Explorer aksepterer maks 500 veipunkt per fil. Er det mulig å dele denne filen på tre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wakananka skrev (14 timer siden):

Husk at markørene på mitt kart ikke nødvendigvis er plassert helt riktig mht. til koordinater siden googlekartet er ganske dårlig! Det er koordinatene jeg har skrevet inni markørene som  er riktige!

Godt poeng.

 

Men jeg tipper dataene til de 806 punktene jeg har fått ikke nødvendigvis er kvalitetssikret av noen de heller...

 

Kanskje jeg likevel skulle gjort jobben å slå dem sammen så kan jeg åpne alle 1800 i samme program og sammenligne.

 

Jeg splitter uansett opp din fin i 3. Tipper å splitte geografisk ifht nord/midt/sør er mest logisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.