Gå til innhold
  • Bli medlem

Slalom - nybegynner - Hvilke bakker?


Windows95

Anbefalte innlegg

Hei og hopp alle erfarne vintermennesker!

Jeg og en kompisgjeng har i mange år vurdert å ta oss en helg for å stå på slalom,
iroinen er at ingen av oss har gjort dette før, men endelig skjer det.
Vi er ikke akkurat de som går på skole for å lære heller :| 

Vi skulle gjerne hatt noen tips hvilke bakker som er fine å drive med trening for dette og fortsatt få en fin helgetur?
Har sett at mange har veldig mange bakker og at det sikkert er noen rangeringer på disse bakkene, men er det noen bakker som anbefales?
Eller det mulig for voksne mennesker å oppholde seg i barnebakker? Selv om jeg synes personlig at det blir noget feil,
da sikkert majoriteten av disse allerede er ganske gode.


Er også da viktig at det er mulig å leie utstyr på stedet som vi skal til.

Holder til i Oslo omegn, men er åpne for mange forslag da vi gjerne vil litt vekk fra Oslo uansett :) 

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

På forhånd takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trysilfjellet er et stort anlegg med snille bakker. Mange heiser og muligheter for leie av utstyr og hytter. Ikke for langt fra Oslo heller. Start i grønne løyper, og beveg dere over til blå (og evt røde) ettersom erfaringen kommer. 

Forhør dere om prisen for en skilærer et par timer for hele gruppa. Garantert nyttig, og dere tar syvmilssteg på teknikken. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste anlegg har både vanskelige og lette bakker. Letteste er grønne løyper, neste er blå, rød og til slutt sort som er de bratteste. 
Det en del sliter med i starten er og å ta heisen, spesielt krokheis sammen med noen, Tallerkenheis går som regel litt bedre. Vil vel egentlig anbefale at dere begynner i en bakke hvor dere kan ta stolheis. Se på løypekartene til anleggene på websidene. 
Vet ikke hvor mye dere skal feste og hvilken alder dere er.  Er litt forskjeller på stedene der og.
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@borgern har et godt poeng. For mange er heiskjøringa mer utfordrende enn skikjøringa. I hvert fall på grunnleggende nivå, og hvis det finnes en viss skierfaring fra før. Dersom det er litt skiferdigheter i bunnen, så er det egentlig bare å bikke skituppene nedover og begynne å svinge:mrgreen: Men, det er sikkert lett og legge seg til "unoter" på den måten, så rådet om litt instruksjon er muligens ikke så dumt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes hvertfall at balaclava under hjelmen er bedre enn lue. Og votter fremfor hansker. Ull er gull ellers på kropp. Og så et uvanlig tips: Hvis du har en heldress av typen felleskjøpet eller lignende er det sykt digg å trekke den på utsiden av alt av ytterklær, som ekstra lag. Hvertfall så lenge det er litt tørt og kaldt. 

Så et dårlig råd: Kan dere stå på ski generelt? Ploge nedover og plogesvinge litt? Kast dere utfor rød løype. Vinn eller forsvinn som det heter. Lærer å carve på er par turer. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows95 skrev (På 11.1.2021 den 18.57):

Hei og hopp alle erfarne vintermennesker!

Jeg og en kompisgjeng har i mange år vurdert å ta oss en helg for å stå på slalom,
iroinen er at ingen av oss har gjort dette før, men endelig skjer det.
Vi er ikke akkurat de som går på skole for å lære heller :| 

Vi skulle gjerne hatt noen tips hvilke bakker som er fine å drive med trening for dette og fortsatt få en fin helgetur?
Har sett at mange har veldig mange bakker og at det sikkert er noen rangeringer på disse bakkene, men er det noen bakker som anbefales?
Eller det mulig for voksne mennesker å oppholde seg i barnebakker? Selv om jeg synes personlig at det blir noget feil,
da sikkert majoriteten av disse allerede er ganske gode.


Er også da viktig at det er mulig å leie utstyr på stedet som vi skal til.

Holder til i Oslo omegn, men er åpne for mange forslag da vi gjerne vil litt vekk fra Oslo uansett :) 

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

På forhånd takk :D 

En kompisgjeng som aldri har stått på slalom før?

Det er en god mulighet til å Ringe skisenteret og booke en instruktør ett par timer, så får dere inn det grunnleggende 👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruktøøøør! 
 

Jeg hadde aldri stått før, leide instruktør i en time, da var jeg trygg 😊 

Jeg lærte i bakkene i Drammen. Hva med å ta en kveld der før guttetur til Trysil? Trysil er absolutt helmax!

Bekledning: ull, skibukse, tykk ullgenser, vindtett skijakke/anorakk e.l. Buff er et must! 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

En kompisgjeng som aldri har stått på slalom før?

Det er en god mulighet til å Ringe skisenteret og booke en instruktør ett par timer, så får dere inn det grunnleggende 👍

Skal absolutt melde det videre til resten av komapniet! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (På 14.1.2021 den 19.27):

Jeg syntes hvertfall at balaclava under hjelmen er bedre enn lue. Og votter fremfor hansker. Ull er gull ellers på kropp. Og så et uvanlig tips: Hvis du har en heldress av typen felleskjøpet eller lignende er det sykt digg å trekke den på utsiden av alt av ytterklær, som ekstra lag. Hvertfall så lenge det er litt tørt og kaldt. 

Så et dårlig råd: Kan dere stå på ski generelt? Ploge nedover og plogesvinge litt? Kast dere utfor rød løype. Vinn eller forsvinn som det heter. Lærer å carve på er par turer. 

Kan ikke all verdens. Nja. Prøvd det før på snowrboard for nærmere 15 år siden. Aldri rørt et brett siden, noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.