Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnertelt til ca 2000kr?


Zarathustra

Anbefalte innlegg

Annonse

Om du ikke finner noe på finn til den prisen, kan du se på Naturehike sine modeller. Feks Cloud up. Kinatelt, men i overraskende god kvalitet. Holder fint som tresesongstelt i ikke altfor harde forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg har dette Lenke til produkt et True North Artic 2 tunneltelt. Fant absolutt ingen brukererfaringer når jeg kjøpte det, men jeg er kjempefornøyd. God plass til to personer, bagasje samt bikkje i fortelt. Sliter dog med å finne noen som har dette på lager akkurat nå og ser prisen har økt litt, jeg kjøpte det for 1788kr 😅

ser CDON har dome-versjonen inne Lenke til produkt til 2800kr.

poenget mitt er at det trenger ikke nødvendigvis å være veldig kjent for å være bra :)  Jeg er vertfall meget fornøyd med at jeg gikk litt vekk fra å kjøpe dyrt når jeg er så sabla fornøyd med det kjøpe jeg gjorde.

Hvilke krav stiller du til telt? Er det bare to personer, skal dere kunne sitte i teltet, bunnduk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (2 minutter siden):

Hvilke krav stiller du til telt? Er det bare to personer, skal dere kunne sitte i teltet, bunnduk osv?

Jeg har egentlig ganske få/lave krav men vil bare ikke kjøpe katta i sekken siden jeg ikke har peiling og begrensa midler. Trenger ikke større enn 2 personstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (1 minutt siden):

Jeg har egentlig ganske få/lave krav men vil bare ikke kjøpe katta i sekken siden jeg ikke har peiling og begrensa midler. Trenger ikke større enn 2 personstelt.

Da er du der jeg var, så bra du tar steget :D selv anbefaler jeg tunneltelt, jeg har både tunneltelt og dome. Jeg liker muligheten til å kunne lagre bagasjen tørt, ha en plass å trekke under om det kommer en byge, kan sitte tørt å lage mat feks. Kan jo selvsagt ha med en tarpe utenom og alt det der. Men alt dette avhenger av smak og behag. Jeg bruker også kortere tid til å slå opp teltet om jeg er på tur alene.

Her har du en som selger bergans teltet på Finn til 1000kr 👌🏻

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (10 minutter siden):

Da er du der jeg var, så bra du tar steget :D selv anbefaler jeg tunneltelt, jeg har både tunneltelt og dome. Jeg liker muligheten til å kunne lagre bagasjen tørt, ha en plass å trekke under om det kommer en byge, kan sitte tørt å lage mat feks. Kan jo selvsagt ha med en tarpe utenom og alt det der. Men alt dette avhenger av smak og behag. Jeg bruker også kortere tid til å slå opp teltet om jeg er på tur alene.

Her har du en som selger bergans teltet på Finn til 1000kr 👌🏻

Ja, må bli tunnelltelt har jeg tenkt. Jeg så på det på finn men fikk intrykk av det finnes Bergans Compact og Bergans Compact Light... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (6 minutter siden):

Ja, må bli tunnelltelt har jeg tenkt. Jeg så på det på finn men fikk intrykk av det finnes Bergans Compact og Bergans Compact Light... 

du har selvsagt helt rett, ved kjapt øyekast ser det ut som det er ca 400gram som skiller de to, legger ved lenke til begge to til sammenligning

https://www.outnorth.no/bergans/compact-2-pers-tent
 

https://www.outnorth.no/bergans/compact-light-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (6 minutter siden):

du har selvsagt helt rett, ved kjapt øyekast ser det ut som det er ca 400gram som skiller de to, legger ved lenke til begge to til sammenligning

https://www.outnorth.no/bergans/compact-2-pers-tent
 

https://www.outnorth.no/bergans/compact-light-2

Ok. Men der er problemet. Jeg har ikke nok erfaring til å vite hvor mye forskjell 400g utgjør. Er 3kg (for) mye å bære på for en, f.eks 2-3 dagers tur med mye vandring med sekk? Vil 400g mindre være natt og dag i forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (7 minutter siden):

Ok. Men der er problemet. Jeg har ikke nok erfaring til å vite hvor mye forskjell 400g utgjør. Er 3kg (for) mye å bære på for en, f.eks 2-3 dagers tur med mye vandring med sekk? Vil 400g mindre være natt og dag i forskjell?

Nja, dette er slik jeg ikke har allverden erfaring med. Mitt tomannstelt er rett i underkant av 3kg. Jeg har ikke hatt problemer med å bære dette med meg på tur alene vertfall, men det avhenger jo litt av hva en skal pakke med seg ellers av utstyr og mat. Om en er to på tur har jo en gjerne en ekstra sekk.

med en god sekk vil ikke jeg tro 400g vil være natt og dag, men det er alltids noen som mener det motsatte 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (17 minutter siden):

400gram er ikke mye isolert sett på 1 ting. Men sparer du 400 gram på både telt, sovepose og sekk så er det plutselig 1.2 kg. Osv osv blir fort lettere å bære og mye dyrere å kjøpe.

Of course. Men per nå er ikke Compact Light å oppdra ser det ut som. Selvsagt jo lettere jo bedre, men innenfor et spektrum av pris og tilgjengelighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Zarathustra said:

Noen som har noen forslag til 2 perstelt til rundt 2000kr? Har snuset på "McKinley Quantum 10.2" men bare pga prisen. Noen bedre forslag?

Det er helt sikkert et brukbart telt og vel så det, til den prisen. Fordelen er at det er svært lett til å være et tomannstelt, og det er rimelig. Du må bare være klar over hva du får. Teltet er trangt til 2 personer, og det har et veldig lite fortelt. Det er lavt innvendig, bortsett fra akkurat på midten. For 2-3 netter i greit vær går det nok helt greit, men det er ikke et telt jeg ville stolt på i høyfjellet i uvær langt fra folk. Og slett ikke om vinteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med Bergans Compact Light 2, etter 6-7 års bruk (har andre telt også, så tror ikke det er brukt mer enn ca 50 netter: 

Bra: 

  • Svært enkelt og raskt å slå opp 
  • Tåler vind bra 
  • Ganske romslig i bredden til å være rent 2manns 
  • Dønn vanntett 
  • Romslig og solid pakkpose 
  • Bra lufting og bra avstand mellom inner- og yttertelt 

Skuffende: 

  • 1 bardunhempe løsnet i en ende (men knyttet barduen i stumpen som hang igjen og det har holdt bra) 
  • Patenten med kombinasjonen stofflommer / stangkopper til stengene er for dårlig; under oppsett må man passe godt på at stengene du trer inn faktisk holder seg i endelomma med forsterket stoff, før du strammer. Hos meg er det nesten hull i en stangkanal rett over forsterket område grunnet dette. Dette er mitt største ankepunkt, en designfeil som kan føre til hull om en ikke er påpasselig og litt mer kronglete oppsett. Men greit når man vet om det. 
  • Teltet er relativt kort i praksis siden fotenden er lav, potensielt sitteområde blir mindre. 
  • 1 glidelås viser nå svakhetstegn, zipper ikke alltid ordentlig. 

Alt i alt et bra telt og et ganske trygt kjøp etter min mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (2 minutter siden):

Mine erfaringer med Bergans Compact Light 2, etter 6-7 års bruk (har andre telt også, så tror ikke det er brukt mer enn ca 50 netter: 

Bra: 

  • Svært enkelt og raskt å slå opp 
  • Tåler vind bra 
  • Ganske romslig i bredden til å være rent 2manns 
  • Dønn vanntett 
  • Romslig og solid pakkpose 
  • Bra lufting og bra avstand mellom inner- og yttertelt 

Skuffende: 

  • 1 bardunhempe løsnet i en ende (men knyttet barduen i stumpen som hang igjen og det har holdt bra) 
  • Patenten med kombinasjonen stofflommer / stangkopper til stengene er for dårlig; under oppsett må man passe godt på at stengene du trer inn faktisk holder seg i endelomma med forsterket stoff, før du strammer. Hos meg er det nesten hull i en stangkanal rett over forsterket område grunnet dette. Dette er mitt største ankepunkt, en designfeil som kan føre til hull om en ikke er påpasselig og litt mer kronglete oppsett. Men greit når man vet om det. 
  • Teltet er relativt kort i praksis siden fotenden er lav, potensielt sitteområde blir mindre. 
  • 1 glidelås viser nå svakhetstegn, zipper ikke alltid ordentlig. 

Alt i alt et bra telt og et ganske trygt kjøp etter min mening. 

Takk. I teorien burde vel da også Compact (ikke-Light) være i samme klasse. Skulle man ikke tro det? Selvsag litt tyngre men også da litt mer robust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 minutter siden):

Det er helt sikkert et brukbart telt og vel så det, til den prisen. Fordelen er at det er svært lett til å være et tomannstelt, og det er rimelig. Du må bare være klar over hva du får. Teltet er trangt til 2 personer, og det har et veldig lite fortelt. Det er lavt innvendig, bortsett fra akkurat på midten. For 2-3 netter i greit vær går det nok helt greit, men det er ikke et telt jeg ville stolt på i høyfjellet i uvær langt fra folk. Og slett ikke om vinteren.

 

I utgangspunktet er det snakk om soloturer, men tenkte på 2 pers-telt slik det kan brukes til andre anledninger også.

Exped Auriga er kuppettelt? Noen grunn til at du ville anbefalt det over f.eks Bergans compact tunnelltelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der er jeg på tynn is, man kan sikkert ta utgangspunkt i rivestyrker og vannsøyler etc men har ikke foretatt en sammenligning mellom de to. Uansett så er dette et typisk mellomklassetelt, det er generelt bra og godt nok til det meste, men holder ikke like godt i lengden som for eksempel Hilleberg (som jo er 3 ganger så dyrt). Designen er veldig tradisjonell så det burde finnes mange gode alternativer om du ønsker et tilsvarende telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Zarathustra said:

Exped Auriga er kuppettelt? Noen grunn til at du ville anbefalt det over f.eks Bergans compact tunnelltelt?

Ja, opptil flere. Kuppel gir mye bedre romfølelse, det virker større innvendig enn det egentlig er. To innganger og to fortelt er genialt når dere er to personer. Til gjengjeld er hvert av forteltene ganske små, da. Bergansteltet er konstruert slik at det blir veldig lavt i fotenden, så lavt at du risikerer at innerteltet kommer i kontakt med ytterteltet med fukt i soveposen som resultat. Jeg har ligget i telt som er konstruert slik, og kan ikke fordra det. Tunnelltelt som har rette innervegger i begge endene, og dermed to innganger/fortelt er derimot et godt valg.
Men både Auriga og Bergansteltet er mye tyngre enn McKinley, det er prisen du må betale for litt størrelse og bedre kvalitet. Til gjengjeld er det telt du kan stole på.
Her er Auriga:

 

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (1 time siden):

Ok. Men der er problemet. Jeg har ikke nok erfaring til å vite hvor mye forskjell 400g utgjør. Er 3kg (for) mye å bære på for en, f.eks 2-3 dagers tur med mye vandring med sekk? Vil 400g mindre være natt og dag i forskjell?

Egentlig litt OT, men vil bare nevne det siden det kan være en faktor for nybegynnere; Mat kan fort bli en stor del av vekten man bærer, så hvis man pakker smart der (f.eks unngår hermetikk og annet som veier mye) så kan man fort komme unna med utstyr som ikke er i light-klassen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köp begagnat märkestält med silnylon väv på plats uppsatt för kontroll tex Bergans el Helsport.

Bra nytt kostar 4-6000 kr

Ev nytt lågpris märkestält med polyester väv som Vaude,Ferrino,Robbens.

Ej okänd kineskopia jag har provat gick sönder i hubbar till bågar vid första kraftiga vindpust köpt på firma i Norden normalt godkänd reklamation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pent brukt telt Finn er jo en mulighet. Helsport gjorde i hvert Fall en serie telt for XXL som hedder Nordmarka. De er OK som 3-sesong telt,, også 4-sesong i skogen. Kanskje ikke på værhardt høyfjell. Elgkalven har et sådan som har berget henne tørr og komfortabel gjennom New Zealand. Mye regn der! Jeg ser nå at de pt er utsolgt (1999 kr) Muligens komme de igejen til våren, hvis du ikke har hastverk.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.