Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til langhelg på ski med pulk og telt med start/slutt i Kongsberg


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å utforske turområdet rundt Kongsberg med ski, pulk og telt en langhelg (3 dagsmarsjer) i januar/februar. Muligens alenetur.
Helst bør det være mulig å bruke kollektiv-transport + evt. taxi ved behov.
Jeg har sett på et turforslag fra Veggli til Kongsberg (forslag med overnatting på DNT-hyttene), men det blir i lengste laget. Jeg står jo også friere med tanke på at jeg bruker telt. Hvordan kan denne turen best forkortes eventuelt?
Er en rundtur på Skrimfjell et alternativ?
Andre tips?
 

Endret av knerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei @knerten

Det  er en lengre artikkel i vår lokalavis her i Kongsberg:

https://www.laagendalsposten.no/bodil-37-sover-ute-opptil-50-netter-i-aret-her-er-hennes-beste-turtips-og-rad/f/5-64-962814

Her står det bla:

Bodil (37) sover ute opptil 50 netter i året – Her er hennes beste turtips og råd

ire år senere er friluftsliv blitt levebrødet. 35.000 Instagram-følgere og utallige turer, kåret til «Årets turjente», jobber i friluftslivbutikken Revir i Oslo og fast tur-spalte i magasinet Tara.

Her er noen av de fine stedene Bodil har vært

Kongsberg: Det siste året har jeg utforsket nærområdet i Kongsberg og åsene rundt her vi bor. Vintertelttur til Langevannshøgda og påskeferie i Beveråsen. Kanskje ikke spesielt egnet for skiturer, men ypperlig til truger og fjellsko. Og ikke minst hengekøyeturer.

Skrim: Til å være Norges minste fjellområde er det uendelig mye uberørt natur å utforske i Skrim. Både bratt og flatt, mye fin utsikt og litt lett å gå seg bort. Planlegg ruta nøye på forhånd.

Blefjell: Jeg pleier å kjøre til Høgda på Vesle Ble. Her er det fine skiløyper og mange overnattingsmuligheter hvis du går litt utenfor løypene. Både med hengekøye og telt.

Sigdal: En av de fineste, og første vinterovernattingene jeg hadde, var på en ås i Sigdal, med utsikt mot Soneren.

Lyngdal: Hele Flesberg har fine, store skogområder hvor du kan dra på eventyr utenfor skisporet. Samboeren, bikkja og jeg tok en dagstur på treski i Letmolia i Lyngdal, med bålfyrinig i solnedgang.

Holtefjell: (Flesberg og Øvre Eiker) er et fantastisk område. Det er i stor grad et urørt område hvor du kan ferdes uten å treffe så mange andre. Det er gode oppkjørte skiløyper, særlig fra Eiker-siden av Holtefjell.

Drammen: På Knabben i Drammen får du fantastisk utsikt over Drammen og Solbergelva. Men pass på, det er bratt – og langt ned fra toppen.

---

Kanskje du kan kontakte Bodil /Revir for å få en anbefaling ?

Selv tenker jeg å parkere på Nordstul :

https://skisporet.no/setView/59.7871613/9.3418121/12/norges_grunnkart

Deretter følge skisporet som går mot Eiriksbu, først bare på ski (dagstur) for å se hvordan det vil fungere med pulk.   

Dersom du har lyst å være med på skituren, så kan jeg alltids plukke deg opp på Kongsberg togstasjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.