Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags Park


Vandringsmannen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har hatt Lundhags Forrest II, som jeg antar er den høye utgaven av Park, omtrent et års tid nå. Veldig gode støvler under kalde og blaute forhold høst, vinter og vår. Romslig passform som ikke skviser tærne og som tillater flere par sokker om man trenger det. Jeg går sjelden spesielt langt med disse da de er stive i sålen og litt tunge, men de holder meg tørr ved vassing i blautmyra og holder varmen lenge når jeg sitter stille. Blir man fuktig kan man bare bytte til tørre ullsokker, og skoene føles tørre igjen. Innsiden av læret tørker raskt, men filtsålene trenger litt tid på å tørke. Det er lurt å ta av støvlene og lufte sålene ofte hvis man går langt og blir varm og svett.

Disse støvlene krever inngåing, og de må settes inn med Leather Grease de 3-4 første gangene du bruker dem, og deretter et par ganger i året for å myke opp læret. Deretter må de påføres Leather Vax jevnlig hvis man vil ha dem vanntette helt opp til skaftet.

Sålene og gummidelen nederst ser ut til å tåle mye juling, og tar man vare på læret tror jeg disse støvlene vil vare veldig lenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god tilbakemelding! 

Det ser ut til at Forrest II er en høy variant av Park, ja. Sålen er sikkert den samme vil jeg tro, så det er et godt innspill det at sålen kan oppleves i stiveste laget. 

Jeg er på utkikk etter et par sko som kan brukes på dagsturer, helgeturer så vel som ukesturer med fiske og vandring. Kombinasjonen av en relativt lett sko som tåler juling og kan brukes alle sesonger gjør at jeg vurderer denne skoen 😊 

Hvor lenge har du hatt skoene dine? Tenkte på om sålen vil bli litt mer fleksibel over tid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine siden oktober 2019. De blir stort sett bare brukt på dagsturer når det er skikkelig vått og kaldt vær, og på en og annen ukestur. Jeg har ikke merket så mye forandring på selve sålen, men overdelen av gummi ‘går seg til’ og blir litt mykere etterhvert. 

Sålen kunne forresten godt vært litt bredere - jeg syns den er litt for smal for støvelen. Men det er sikkert bare en vanesak, siden jeg er vant med Keen og Altra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandringsmannen skrev (13 timer siden):

Skjønner! Har Altra sko selv, så det var godt innspill! Spørs nok om jeg må fundere litt til da gitt 😊

Altså, selve støvelen er brei nok, det er bare gummisålen under som ser litt for smal ut; den er vel like brei som Crispi og andre ‘smalsko’. 

82ED9E5F-80D6-426E-93C1-9494F210A1B0.thumb.jpeg.5349455ee0eeadfd9691bf4a5b9856e7.jpeg

Forrest II til høyre. Begge størrelse 44. 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har Lundhags Park men kan ikke rapportere fra lengre tids bruk i naturen ennå. Skaffet de i vinter.

Gått ca 50 timer snø/is/grus/asfalt. De er halvstive i såla, men for min del ikke spesielt plagsomt for føttene å gå 20km/4t på grusvei.
Skolissene begynner å slites litt, litt vel tidlig.

Etter forskjellige lær/goretex/zero drop varianter hadde jeg tenkt å skaffe meg Alfa M/77 for de turene i skog/myr. Slitt ut noen par siden førstegangstjenesten, men disse har rapporter på litt dårligere kvalitet de seneste år. Er heller ikke spesielt vantette om man er ute lenge og trenger nok litt mer daglig vedlikehold. Lundhags Park ble valgt fordi de er litt mer stødige/stive fotblad og vil nok tåle mer enn Alfa M/77 (som jeg blandt annet påførte mye skader i overdel fra kvist etc). Og kommer da unna med en ordentlig puss/innsetting før og etter turen håper jeg. En slik skallsko som Lundhags Park blir jo fuktig og blaut fra innsiden uansett, men slipper i allfall å ta inn iskaldt myrvann det første man gjør om morgenen. 

Størrelsen er romslig, men jeg har også gått opp et halvt til ett nummer for å få plass til to par sokker.

Endret av turball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

turball skrev (På 16.3.2021 den 22.35):

Har Lundhags Park men kan ikke rapportere fra lengre tids bruk i naturen ennå. Skaffet de i vinter.

Gått ca 50 timer snø/is/grus/asfalt. De er halvstive i såla, men for min del ikke spesielt plagsomt for føttene å gå 20km/4t på grusvei.
Skolissene begynner å slites litt, litt vel tidlig.

Etter forskjellige lær/goretex/zero drop varianter hadde jeg tenkt å skaffe meg Alfa M/77 for de turene i skog/myr. Slitt ut noen par siden førstegangstjenesten, men disse har rapporter på litt dårligere kvalitet de seneste år. Er heller ikke spesielt vantette om man er ute lenge og trenger nok litt mer daglig vedlikehold. Lundhags Park ble valgt fordi de er litt mer stødige/stive fotblad og vil nok tåle mer enn Alfa M/77 (som jeg blandt annet påførte mye skader i overdel fra kvist etc). Og kommer da unna med en ordentlig puss/innsetting før og etter turen håper jeg. En slik skallsko som Lundhags Park blir jo fuktig og blaut fra innsiden uansett, men slipper i allfall å ta inn iskaldt myrvann det første man gjør om morgenen. 

Størrelsen er romslig, men jeg har også gått opp et halvt til ett nummer for å få plass til to par sokker.

Takk for utfyllende svar! Gi meg gjerne en oppdatering om du får brukt skoen mer utover våren 😊 Om det blir kjøp av slike sko så avventer jeg nok uansett til rundt mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.