Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer fra Rab


Lisecat

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger ny sovepose 3-sesongs og vurderer disse to fra Rab. 

Tror 700 blir for kaldt på vinter. Den rococco er jo en ren vinterpose, men hvordan vil det være å bruke den hele året?

https://www.fjellsport.no/rab-ascent-900-rococco.html?nosto=nosto-page-search

https://www.fjellsport.no/rab-ascent-700-red-gold-left-zip.html?channable=01384b6964003132352d3537323391&gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer_i7XLkqjyyWZ8Y6DB6kK_dkJmmDI8Z0NxhkIZoHu9JhErdu8IrtfwaAsipEALw_wcB

Er det noen her som har erfaring med disse eller Rab soveposer?

Hva tenker dere om å sove ute med disse nå i 5-7 minus?

 

Hva mener man med perfekt som første dunpose? Betyr det at det er en allrounder?

Mummy shape? Fordeler/ulemper?

På forhånd tusen takk 🙏🏻☺️

 

Mvh Lise

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har accent versjonen fra rab. Vet ikke helt om jeg er fornøyd med denne modellen. Ikke den beste dunkvaliteten dvs jeg har lettere poser som er varmere. Sjekk ut dunkvalitet og mengde fjær. Du vil ha høyest mulig cuin tall og minst mulig fjær. Når du ser på disse tallene kan mengden fjær variere fra 20 til 5 prosent og cuin fra 500 til 800. Lav cuin og høy mengde fjær er ganske vanlig på de billigste modellene. Passform er også noe man må undersøke nøye. Jeg liker litt plass.

tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers var det høy pris på de du linker til. Fjellsport bruker og selge disse betraktelig rimeligere. Om du kan vente skal det våre mulig å finne disse til 40 prosent lavere pris. Neutrino modellen bruker også å komme på tilbud til nesten lavere pris en accent koster i dine linker.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig nyttig svar! Jeg avventer litt med å kjøpe. Er det andre merker du ville vurdert, feks Helium eller Mammut? Mange sverger jo til Western Mountaineering, men det er jo en prisklasse for seg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så du skrev 3-sesongspose, men jeg antar du egentlig mente vinterpose hvis du har tenkt å bruke den nå i 5 til 7 minusgrader?

Jeg har Rab Ascent 900 som du linket til og er fornøyd med den som vinterpose. Kan fint bruke den i de temperaturene du nevner. Viktig med godt nok liggeunderlag. Men jeg er også enig med @torese at det ikke er den varmeste posen i forhold til vekt og volum. Jeg har for det meste brukt den på pulkturer og i taktelt på bil, og når jeg har hatt den i sekken har jeg ikke vært på langtur.

Rab 900 er en wide mummy, som betyr at den er nokså romslig uten at den nødvendigvis er helt kvadratisk, altså at den snevrer seg noe inn ned mot beina. Det kan være behagelig med en stor pose, men jo mer luft du har rundt deg jo mer er det å varme opp. Akkurat på vinterposen synes jeg det er positivt at den er vid slik at jeg kan ha på godt med klær (f.eks. dunjakke) i posen dersom det blir en kald natt. Da fyller jeg ut posen uten at jeg komprimerer dunen hverken i dunjakken eller i posen. Hvis du f.eks. ikke liker å ligge i posen med mye klær så ville jeg heller valgt en noe smalere og varmere pose.

I forhold til det med med "første dunpose" så er det nok det med pris, dunkvalitet, at den er vid og at den ellers ikke er rettet mot et spesielt segment. Enkelte poser skal være superlette og har lettere yttermaterialer, høyere dunkvalitet og posene er så smal som du kan få dem. Andre poser er mer laget for bruk under tarp eller åpen himmel og tåler fukt bedre, mens noen er laget for ekspedisjoner osv.

Men gjerne beskriv litt mer når og hva du tenker å bruke den til. Rab 900 er etter min mening ikke en optimal 3-sesongspose, men mer en vinterpose med unntak av ekstremt lave temperaturer. Jeg har også en Rab Neutrino 400 som jeg bruker som 3-sesongspose, som er helt ypperlig til det formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Tusen takk for gode innspill! Jeg lurer vel egentlig på om man kan bruke en 3sesongspose i noen minus ned mot 5-7? Jeg er jo mest ute i de tre sesongene, har ennå ikke sovet ute en vinternatt, men har veldig lyst til å prøve det 😊 Ser feks at denne, har comfort limit på -6, men er 3 sesongs

https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-glacier-700-womens-foxglove.html?nosto=nosto-page-category2

 

Mvh Lise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisecat skrev (2 timer siden):

Tusen takk for veldig nyttig svar! Jeg avventer litt med å kjøpe. Er det andre merker du ville vurdert, feks Helium eller Mammut? Mange sverger jo til Western Mountaineering, men det er jo en prisklasse for seg 🙂

Hei

Kjøpte 4 stykk Rab Ascend 700 til familien i mars i fjor. Vi betalte da 2199,- pr stykk på fjellsport. Tenkte da at det var fornuftige poser vi kunne ha glede av i mange år fremover. Har vært fornøyd med posene så langt. Er nybegynner, så har ikke så mye å sammenlikne med. Brukte de i påsken nord i Nordmarka ned til 2-3 minus. Jeg og eldste datteren sov i hengekøye og kona og yngste datter i telt. Alle sov godt, men jeg var litt kjølig på natten og kona opplevde også at kulde slo gjennom noen steder av og til. Har også brukt posen i sommer og vært veldig god og varm. Har planlagt å bruke posen i kaldere vær nå i vinter og har bestilt meg en quilt (etter gode tips her på forumet) for å utvide bruksområdet til posen og få litt ekstra varme.

Ellers virker det som du får mange gode råd her fra de som har mer erfaring. 
Mvh, Petter 😊

Endret av PetterT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisecat skrev (17 minutter siden):

Hei! 

Tusen takk for gode innspill! Jeg lurer vel egentlig på om man kan bruke en 3sesongspose i noen minus ned mot 5-7? Jeg er jo mest ute i de tre sesongene, har ennå ikke sovet ute en vinternatt, men har veldig lyst til å prøve det 😊 Ser feks at denne, har comfort limit på -6, men er 3 sesongs

https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-glacier-700-womens-foxglove.html?nosto=nosto-page-category2

 

Mvh Lise 

Skjønner! Jo, ja. En varm 3-sesongspose kan nok brukes i noen minusgrader hvis forholdene ligger til rette for det, men i syv minus så tror jeg det er enkelte som ville hatt en noe ubehagelig natt i en 3-sesongspose. Men både poser og folk er forskjellig, så det kan jo gå. Når det er sagt så virket den posen du linket til der veldig varm for å være en 3-sesongspose, så den er kanskje ikke et dårlig utgangspunkt, uten at jeg har noe erfaring med den. Det optimale er nok å ha en lett 3-sesongspose som holder til en natt selv om det blir frost, og så en mye varmere vinterpose.

Men hvis du skal prøve å utvide bruksområdet til en 3-sesongspose så er det flere ting du kan gjøre for å få en behagelig og varm natt:

- Sove i fullt ullundertøy (temperaturgrensene som er oppgitt av produsent er oppgitt med forbehold om bruk av ullundertøy)
- Bruke evt. andre tørre klær som f.eks. dunjakke, ekstra sokker, knevarmere, hals, lue, hansker osv. Har du klær du ikke får plass til i posen kan du legge dem oppå soveposen.
- Bruke en lakenpose
- Bruke et soveposetrekk/fjellduk/vindsekk osv. utenpå soveposen
- Sørge for å ha et bra isolerende underlag, evt. bruke flere underlag oppå hverandre
- Tøm blæren før du legger deg
- Spis et godt måltid før du legger deg
- Vær varm i kroppen når du legger deg (løp noen runder rundt teltet eller opp en bakke)
- Koke opp vann og ha en varmedunk i posen (alternativt vann i en flaske med en sokk rundt)
- Og en natt i et telt uten for mye gjennomtrekk er selvsagt varmere enn å sove under åpen himmel

Gjør du en del slike tiltak så tror jeg du ville klart deg fint gjennom en natt med 5-7 minusgrader med den posen du linket til sist. Men igjen, folk er forskjellig, så du må nesten bare prøve deg frem. Som andre poengterer her er det store svingninger i prisen på enkelte poser gjennom året. Så å vite hva du vil ha og slå til når det er tilbud er smart. Jeg har også kjøpt sovepose brukt med god erfaring, så det kan også være et alternativ om pris er av betydning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (På 10.1.2021 den 20.45):

Skjønner! Jo, ja. En varm 3-sesongspose kan nok brukes i noen minusgrader hvis forholdene ligger til rette for det, men i syv minus så tror jeg det er enkelte som ville hatt en noe ubehagelig natt i en 3-sesongspose. Men både poser og folk er forskjellig, så det kan jo gå. Når det er sagt så virket den posen du linket til der veldig varm for å være en 3-sesongspose, så den er kanskje ikke et dårlig utgangspunkt, uten at jeg har noe erfaring med den. Det optimale er nok å ha en lett 3-sesongspose som holder til en natt selv om det blir frost, og så en mye varmere vinterpose.

Men hvis du skal prøve å utvide bruksområdet til en 3-sesongspose så er det flere ting du kan gjøre for å få en behagelig og varm natt:

- Sove i fullt ullundertøy (temperaturgrensene som er oppgitt av produsent er oppgitt med forbehold om bruk av ullundertøy)
- Bruke evt. andre tørre klær som f.eks. dunjakke, ekstra sokker, knevarmere, hals, lue, hansker osv. Har du klær du ikke får plass til i posen kan du legge dem oppå soveposen.
- Bruke en lakenpose
- Bruke et soveposetrekk/fjellduk/vindsekk osv. utenpå soveposen
- Sørge for å ha et bra isolerende underlag, evt. bruke flere underlag oppå hverandre
- Tøm blæren før du legger deg
- Spis et godt måltid før du legger deg
- Vær varm i kroppen når du legger deg (løp noen runder rundt teltet eller opp en bakke)
- Koke opp vann og ha en varmedunk i posen (alternativt vann i en flaske med en sokk rundt)
- Og en natt i et telt uten for mye gjennomtrekk er selvsagt varmere enn å sove under åpen himmel

Gjør du en del slike tiltak så tror jeg du ville klart deg fint gjennom en natt med 5-7 minusgrader med den posen du linket til sist. Men igjen, folk er forskjellig, så du må nesten bare prøve deg frem. Som andre poengterer her er det store svingninger i prisen på enkelte poser gjennom året. Så å vite hva du vil ha og slå til når det er tilbud er smart. Jeg har også kjøpt sovepose brukt med god erfaring, så det kan også være et alternativ om pris er av betydning.

Hei!

Dette var gode innspill til utenetter! Tror jeg skal gå for den Mountain Equipment i stedet for Rab siden den kommer bedre ut på T-limit og fill power

Tusen takk igjen foe godt innspill 🙏🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Rab Ascent 900 et par år nå og opplever denne som en veldig anvendelig pose i et ganske stort spenn temperaturmessig. Har brukt den i små plussgrader og ned til -13C. Lett å regulere temperaturen. Oppleves romslig og fluffy. Litt for romslig for de kaldeste temperaturene, vil jeg påstå. Det står ikke oppgitt noe annet enn -18C, men mener jeg har googlet meg fram til at denne har en T-Comf på -12. Det samsvarer greit med mine egne erfaringer. Stramminga rundt hetta er ikke den mest behagelige. Litt for enkel løsning. Pakkposen komprimerer dårlig, og pakkes som en ball. Kjøpte den for 2200,- på en 40%-deal hos Fjellsport og synes det er en grei pris for en grei pose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en allrounder som funker i de varmeste månedene. Du finner ikke en pose som dekker hele året. Vil påstå at nattetemperaturer mellom +5 til -10 er et greit bruksområde for denne posen. Det er så individuelt hvordan vi opplever en sovepose, og det har mye å si hvordan man bruker den. Erfaring teller altså mye, og man trenger noen netter på å skjønne seg på en ny pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, kjenner ikke de spesifikke posene, men deler noen trikk:

1. Ved kaldt vær er kulde nedifra verst, fordi soveposen blir komprimert. Enklest mulig cellplast liggeunderlag nermest bakken og en Downmat oppe på er fantastisk. 

2. Har en Jerven isolert stor duk. Denne kan jeg legge som en ekstra teppe over flere poser, eller to soveposer inne i den. Hjelper mye om ekstra varme trengs. 

 

3. Enkle ull otter (Magasinet pleier å ha til lav pris) og en ulllue og bøff er deilig når kaldt ute. 

4. Unnvik fuktig tøy i soveposen. Det er din kropp som skal tørke ut fuktighet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en RAB Summit 800 XL. Den er grei nok på de fleste punkter. Jeg ville bare nevne noe som ofte blir glemt når det er snakk om soveposer -nemlig ytterstøffet.

Summit serien har, som de sier så fint, a Pertex® Endurance outer, which is a water-proof, downproof and windproof fabric, the Summit 800 weighs 1300g and also uses Fluorocarbon free Hydrophobic Down developed in conjunction with Nikwax®.

Dette er utrolig digg når en sover i hengekøye eller under åpen himmel/tarp. 
Merker at ytterstoffet er tettere enn vanlig når en skal pakke soveposen i pakksekken sin. Det er som å presse en badeleke med luft i nedi posen 😅
Ulempen er at den føles tett på sommer og blir tyngre i vekt.

Hvis dunet blir fuktig er det impregnert så det holder bedre på spenst som tidligere nevt er viktig for å holde varmen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Norrøna er så overpriset at man kan bli kvalm. Men så har du de som MÅ betale dyrt for at varen skal være aktuell. Jeg selv handler ikke en pose hos de her. Men igjen, andre også er svindyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.