Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken vinterpose?


Mariann Berg

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en vinterpose og synes det er veldig vanskelig og velge. Ikke sovet noe ute på vinter og vill ikke fryse 🙈 jeg skal sove i hengekøye (Haven Tent) og temp vil nok ligge mellom - 4 til - 10. + i boka om den ikke tar for mye plass i sekken 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tenkt at den nederste er litt marginal i -10, hvis du ikke kler deg godt i posen. Spesielt etter en del bruk, eller etter ett par dager på tur hvor posen stadig samler mer fukt i dunet. Spørs hvor varmt du sover. Jeg legger meg varm, og blir kald utover natten.

20 cm for lang gjør strengt tatt ikke så mye, men ideelt sett kunne du hatt en med personlengde litt nærmere din egen høyde :)

Sjekk også Hekta På Tur og fjellsport F.eks.

hengekøye er litt kaldere enn telt

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mariann Berg said:

Jeg leter etter en vinterpose og synes det er veldig vanskelig og velge. Ikke sovet noe ute på vinter og vill ikke fryse 🙈 jeg skal sove i hengekøye (Haven Tent) og temp vil nok ligge mellom - 4 til - 10. + i boka om den ikke tar for mye plass i sekken 🙃

 

59 minutes ago, Mariann Berg said:

Har vurdert en av disse.

Noen som har hørt noe om dem? Er ei jente på 160. 

Screenshot_20210110_153106_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20210110_153114_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20210110_153139_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20210110_153135_com.android.chrome.jpg

Heisann :) 
Bare sånn for ordens skyld så regner jeg med du har et liggeunderlag i haven-telt/køya, men måtte bare si det høyt så det var gjort. 😅

Mtp pose, så nevner du at du er 160cm, jeg hadde forsøkt å få en pose som ikke er for lang til deg. Dame-poser er som regel kortere og har fyllet i posen "optimalisert" hvor damer ofte fortest fryser. Kan dog ikke bekrefte om dette fungerer i praksis selv som mann :P men lengde.messig bør en ikke ha for stor pose, da man ikke får samme varme-effekten av hva man produserer selv i posen (mer tomt volum å fylle). 

Med infoen du gir i tankene, og at prisene på de du har linket til, hadde jeg sett på f.eks Rab Ascent 900 Women's Rococco og Helsport Rago Down Winter Lady.

Den sistnevnte virker til  pakke merkbart mindre (20 x 30 cm versus 26 x 45 cm). 

Vekt er nokså likt på begge. 

RAB posen er for maks 170cm person, Helsport 175cm.

Begge har t-comfort rundt -10. 

Helsport posen er 500,- billigere.
RAB-posen har også "RAB® Fluorkarbonfri Hydrofobisk dun utvikliket i samarbeid med Nikwax®", så dun-fyllet burde fungerer lenger/bedre om det skulle bli vått. Evnt. ta lenger tid før det blir fuktig.

Regner med at begge har gode glidelåser, men RAB posen vet jeg har, da YKK-glidelåser jevnt over er knallgode, og har bare gode erfaringer med slike selv.
Håper dette hjelper ^^

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vintertur i hengekøye ville jeg av de to posene du nevner garantert kjørt den varmeste. Du har rett og sliett mindre å gå på i hengekøye enn ved å sove på bakken vinterstid. Det er så enkelt som at om du sover på snøen så isolerer lufta i snøen på et vis og denne ligger stabilt på plass, mens luften under hengekøya byttes ut med ny kald luft kontinuerlig. Selv sverger jeg til litt tykkere syntetiske poser om vinteren, men de er selvsagt både større og tyngre, men til vintercamping så bruker jeg alltid pulk så det spiller ganske liten rolle...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er litt avhengig av om du sover varmt eller kaldt eller noe imellom, og ikke minst hva du har tenkt å bruke posen til. Om du ser for deg mange turer som er kaldere enn -10 så er det jo verdt å investere i, men om -10 er grensen du ser for deg, og du har et godt liggeunderlag så ser jeg ikke noe problem. I hengekøye trenger man isolasjon mot luften under, selv på varme dager kan man fort bli kald om man ikke har noe under seg i form av matte eller "underquilt" som det heter. Jeg bruker sistnevnte i køye, men Haven-køyene er jo laget for matter så ^^ 

Det er ikke verre enn å ha på seg en brynje (netting) eller ull til å sove i, så bytte til det man har på dagen om det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Isbjørn sine soveposer. 

Har hatt min i 8 år, har sovet gjennom et år sammenhengende, har brukt i hammock (med liggeunderlag) og rett på bakken, med en fjellduk rundt. På sommeren så funker den mest som madrass da.

 

Soveposen  har en glidelås helt ned ( som for meg er uunnværlig), kan bestilles med to glidelås for å unngå kuldebroer, og kan syes etter mål. Tilpasses kvinnekroppen etter ønske. I hvertfall min er det. Er ganske lita, så den måtte kortes ned i tillegg. 

IMG_20210109_120844_537.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekatja skrev (11 minutter siden):

Er meget skeptisk til dun, fordi når den først er bløt, så er det ikke en sovepose men en våt søppelsekk. 😒 

Er det ikke bare å ta hensyn til det da (unngå bløt sovepose) om man velger å gå for dun?  (Har selv kun dunsoveposer og bare positive erfaringer med det.)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (Akkurat nå):

Er det ikke bare å ta hensyn til det da om man velger å gå for dun?  (Har selv bare dunsoveposer og bare positive erfaringer med det.)

Jo hvis Isbjørn skal slites ut en dag, så skal jeg sjekke markedet, så klart. 🙂 så langt ikke behov for nytt.

Så er det den fuktige klima vi bor i, den sei jo sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, ekatja said:

Er meget skeptisk til dun, fordi når den først er bløt, så er det ikke en sovepose men en våt søppelsekk. 😒 men det er kun egen erfaring og må ikke tas i betraktning.  Er en hobbyturer tross alt.

Dunposer i Norge er ingen problem så lenge man er bevisst deres mulige begrensninger (da i all hovedsak sårbarhet for fukt). Mtp kondens om vår/sommer høst, vil det stort sett alltid være mulig å tørke vekk det lille av kondens som er kommet over natten. Enten ved å la den henge litt ute i vinden/solen, eller bare la den stå utrullet en liten stund før du pakker ned camp/når du har satt camp. Med mindre det er svært rått ute, tar denne tørkingen forholdsvis kort tid. Dette er også stort sett fint mulig om vinteren. Skal man på lengre turer på vinteren kan dog damsperrepose vurderes for å forhindre akkumulering av fuktighet over tid, som videre som fryser i posen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekatja skrev (44 minutter siden):

Så er det den fuktige klima vi bor i, den sei jo sitt.

Tja.. jeg bruker dunpose på kajakkturer, markaturer, fjellturer, osv. hele året. Man tar selvsagt hensyn til vær og fukt og hånderer/oppbevarer soveposen deretter. (Samme hensyn ville jeg gjort med en fiberpose også)

Mtp vinterpose så er det fukt utenfra eller innenfra som er potensiel risiko. Kondens fryser normalt til rim utenpå vinterstid (dersom det oppstår) som da kan ristes av, og innenfra kan man bruke dampsperrepose over lengre turer som @KS10 nevner. Den vanlige helg/uke turen er det dog ikke behov for dampsperrepose er min erfaring. Er det plussgrader så er man inne i 3-sesongs verden pr min definisjon, selv om kalenderen sier vintermåned, og kan da lufte posen. 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (25 minutter siden):

Tja.. jeg bruker dunpose på kajakkturer, markaturer, fjellturer, osv. hele året. Man tar selvsagt hensyn til vær og fukt og hånderer/oppbevarer soveposen deretter. (Samme hensyn ville jeg gjort med en fiberpose også)

Mtp vinterpose så er det fukt utenfra eller innenfra som er potensiel risiko. Kondens fryser normalt til rim utenpå vinterstid (dersom det oppstår) som da kan ristes av, og innenfra kan man bruke dampsperrepose over lengre turer som @KS10 nevner. Den vanlige helg/uke turen er det dog ikke behov for dampsperrepose er min erfaring. Er det plussgrader så er man inne i 3-sesongs verden pr min definisjon, selv om kalenderen sier vintermåned, og kan da lufte posen. 

 

Meh... fryser uansett jeg.  Selv om sommeren så ligger jeg i en vinterpose. Med silkepose.🙈 så det må være 4 eller 5 ses. 

Det er fukten som ikke blir et problem med Isbjørn, for min del. Selv om det hølja og snya innover fjellduken, klarte den å holde varmen, om så at hele meg måtte tørkes etterpå. 

Vi har kjøpt i en gave Warmpeace Viking 900 til Oslomarka bruk. Får høre hva de synes etterhvert. 

Men om dun og fiber må håndteres likens, hva er pros for å kjøpe dun? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekatja skrev (12 minutter siden):

Men er de lett å rive opp? Har oppfattet at materialet er mye tynnere?

Det kommer helt an på soveposen, og er individuelt pr sovepose både for syntet og dun. Jeg har dunsoveposer med ytterskall fra 10 Denier (trådtykkelse i stoffet) til Gore Windstopper .

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekatja skrev (38 minutter siden):

hva er pros for å kjøpe dun? 

I tillegg til det Terka har skrevet er det å ligge i en dunpose en helt annen verden komfortmessig sammenliknet med en fiberpose.  Jeg har forresten hatt Isbjørn selv btw. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (25 minutter siden):

I tillegg til det Terka har skrevet er det å ligge i en dunpose en helt annen verden komfortmessig sammenliknet med en fiberpose.  Jeg har forresten hatt Isbjørn selv btw. 

Og bytta ? Frivillig? 😱

Komfort har ikke betydning, sånn sett.  Enten sover jeg eller så står jeg opp. Men gubben vrir sæ som en 15åring. Kanskje vi skulle ha kjøpt han en dun pose så slipp æ å sove alene år etter år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekatja skrev (30 minutter siden):

Og bytta ? Frivillig? 

Deilig følelse å se den digre haugen kjøre avgårde med ny eier. Latterlig diger og tung mtp den lave ytelsen. Comforttemp -17, egenvekt på 3kg og fyller halve sekken.  Men er billig da. Til sammenlikning Feks Helsport Svalbard som jeg nå har, den har comftemp -29, veier under 2 kg, pakker 19 liter  og er mye mer komfortabel.  Alle her i huset har nå dunposer.

Endret av SnorreL
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.