Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan slukke MSR XGK i teltet?


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt min XGK II en del. Sist i går og i dag i teltet for å smelte snø, koke vann og har det litt varmt mens jeg skulle skifte til skiklær.

MEN, det er en ulempe med denne brenneren, og det er når den stenges. XGK har ett veldig tykt rør (slange på de nyeste) mellom brenner og flaske. Dette gjør brenneren mer robust i forhold til rusk i røret/slangen, men den blir også i liten grad mulig å regulere. Og når man stenger er det mye drivstoff igjen i røret/slangen som brennes opp før den slukner, og den siste resten siver ut av dysen i form av en illeluktende og helsefarlig gass.

MSR Simmerlite har til sammenligning en kort og veldig tynn slange, så den regulerer bra og slukker ganske umiddelbart etter man har stengt den.

Hva gjør dere når dere stenger XGK vinterstid? Holder dere flasken høyt slik at mesteparten brennes opp? Slenger dere den ut i forteltet og stenger innerteltet før den slukker og gass siver ut? Setter dere den utenfor teltet? Noe annet?

Man kan ihvertfall ikke stenge den i innerteltet uten å puste inn noe gass på slutten, som jeg har funnet ut av.

(Bilde fra i dag tidlig i Hilleberg Unna. Randonee basecamp.)

68A47EDC-2F80-4723-95FA-A85A595DCEBA.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvordan akkurat den brenneren fungerer, men med mine Kovea-brennere pleier jeg å snu flaska slik at det kun er luft (+ litt bensindamp) som kommer ut av flaska. Denne lufta dytter bensinen foran seg under trykk i slangen slik at når flammen går ut er det ikke noe bensin igjen i slangen. Den brenner hele tiden med tilnærmet lik styrke helt til den slukner. Da først stenger jeg ventilen som sitter på toppen av pumpa. Jeg har aldri opplevd at det kommer noe særlig bensindamp ut i lufta av dette. Det blir heller ikke noe søl når jeg da skrur slangen av pumpa for å pakke sammen. Trykket i flaska lar jeg bare være der hvis jeg skal bruke brenneren igjen. Mulig dette ikke fungerer like bra på din brenner da.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (32 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan akkurat den brenneren fungerer, men med mine Kovea-brennere pleier jeg å snu flaska slik at det kun er luft (+ litt bensindamp) som kommer ut av flaska. Denne lufta dytter bensinen foran seg under trykk i slangen slik at når flammen går ut er det ikke noe bensin igjen i slangen. Den brenner hele tiden med tilnærmet lik styrke helt til den slukner. Da først stenger jeg ventilen som sitter på toppen av pumpa. Jeg har aldri opplevd at det kommer noe særlig bensindamp ut i lufta av dette. Det blir heller ikke noe søl når jeg da skrur slangen av pumpa for å pakke sammen. Trykket i flaska lar jeg bare være der hvis jeg skal bruke brenneren igjen. Mulig dette ikke fungerer like bra på din brenner da.

;-)

MSR XGKII har rør, ikke slange. (Se bildet).

De som har XGK med slange sliter også med å snu flasken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 minutter siden):

Kan det tenkes at du rett og slett kan holde den opp ned til røret er tomt? Bare et skudd fra hofta...🤠

;-)

Tja, tjo. Jeg har tenkt på det, men jeg slo det liksom fra meg. Vet ikke hvorfor jeg kom til det. Kanskje jeg fant ut brenneren ble sotete av å brenne opp/ned 🤔

Jeg har noen ganger stengt den, og holdt den etter flasken med brenneren hengende ned. Da brenner det meste opp ved hjelp av tyngdekraften, men det kan komme ett par korte «hiss» etterpå allikevel.

Kommer tilbake etter jeg har prøvd 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (53 minutter siden):

MSR XGKII har rør, ikke slange. (Se bildet).

De som har XGK med slange sliter også med å snu flasken.

På min Whisperlite, med sikkert samme slange som XGK, kan jeg snu flasken.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det om du løsner låsen på røret og deretter snur flasken, da kan du snu flasken opp ned mens røret går rundt i hullet? Usikker på om dette går og da må man såklart holde røret og flasken samlet så ting ikke detter ut og lekker fuel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorHelge skrev (54 minutter siden):

Hvordan går det om du løsner låsen på røret og deretter snur flasken, da kan du snu flasken opp ned mens røret går rundt i hullet? Usikker på om dette går og da må man såklart holde røret og flasken samlet så ting ikke detter ut og lekker fuel.

Aha!

Jeg stenger ventilen, drar litt forsiktig i fra, snur flasken, og åpner igjen slik at den spytter luft :)  Kan prøve det.


Mest brukte løsningen hittil er å stenge den, sette den ut i forteltet, og lukke døren til innerteltet til den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (8 timer siden):

Det med å snu flasken uten å snu brenneren går bare på Whisperlite universal. Der er slangen leddet slik at en kan snu en gassboks. 

Jeg har Whisperlite International og det går i alle fall på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte ikke å snu den opp ned. Selv med halvfull tank fortsetter den å gå på «bensindampen/bensinluften» fra flasken. Når jeg så stenger, og snur den tilbake, går den lenge på dampen i røret før den dør helt.

Å sette kaffekjelen under flasken hjelper litt på at tyngdekraften tar med seg drivstoffet, og gjør prosessen litt kortere.

Hvis man ikke blåser ut pilotflammen får man sot under flammesprederen. Men denne vippes lett av og tørkes ren, så er den ren igjen. Har ikke merket at det har noen betydning for ytelsen eller fargen på flammen. Kun etter mye bruk har jeg trengt å rengjøre brenneren for å få helt blå flamme igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere metoder. På min XGK EX så er det fult mulig å snu flaska om man holder igjen slangen, men jeg snakka med MSR 

og de anbefalte ikke dette i lengden. Den andre løsningen jeg gjør er å skru igjen bryteren, og når den holder på å dø ut, løfter jeg flaska og bruker tyngdekraften.

Da ender majoriteten av restene i slangen å brenne som blå flamme, og jeg slipper det lille stearinlyset på slutten. Jeg løfter flaska litt og senker den igjen noen ganger for å "gynge" fuelen ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.