Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av bomullsanorakk


Strilaliv

Anbefalte innlegg

Den gamle bomullsanorakken min (frå -93) treng ein runde impregnering etterkvart.

Kva er det beste produktet å bruka; Greenland Wax eller Nikwax? Anorakken blir kun brukt i høgfjellet på vinterstid så det er vind og snø og ikkje regn, som er ankepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk Nikwax Cotton Proof, fås bl.a. på xxl:
"Nikwax Cottonproof spesialimpregnering for bomull som gjør plagget vannavstøtende og vedlikeholder pusteegenskapene."
Den brukes i vaskemaskinen (eller håndvask).

Jeg liker ikke Greenland wax, synes plagget blir for tett og stivt. Og hvis du er uheldig kan du få skjolder i stoffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine keb bukser og min fjellraven anorak, bliver impregneret med nikwax cottonproof i vaskemaskine, det fungere fint. Man kan så altid k9mme ekstra voks på udsatte steder hvis man føler det er nødvendigt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med voksing av Norrøna's Svalbard cotton anorakk?


Denne kommer i utgangspunktet ikke med noen behandling, og fungerer allerede godt mot vind men jeg skulle gjerne gjort den noe mer regnfast også.

Det er vel bare å kjøre på med Nikwax for den også og håpe den ikke mister for mange gode lufteegenskaper?

 

Jeg innser at svarene over i tråden burde gjelde for denne også, men alltids kjekt å høre om noen har gjort det før også :)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrønas bomullsanorakk er DWR-impregnert som ny, men det er klart det mister effekt etterhvert, særlig etter vasking.
I følge Norrøna gir vasking med impregneringsmiddel (som Nikwax Cotton Proof) bedre og mer holdbar impregnering enn spray. Men et bomullsplagg vil aldri bli i nærheten av vanntett, det tar bare litt mer tid før vannet trenger igjennom Med vekt på "litt"...
Norrøna sier selv at det er et plagg for tørre værforhold.

Jeg ville ikke brukt voks (av typen Greenland wax) på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (18 timer siden):

Norrønas bomullsanorakk er DWR-impregnert som ny, men det er klart det mister effekt etterhvert, særlig etter vasking.
I følge Norrøna gir vasking med impregneringsmiddel (som Nikwax Cotton Proof) bedre og mer holdbar impregnering enn spray. Men et bomullsplagg vil aldri bli i nærheten av vanntett, det tar bare litt mer tid før vannet trenger igjennom Med vekt på "litt"...
Norrøna sier selv at det er et plagg for tørre værforhold.

Jeg ville ikke brukt voks (av typen Greenland wax) på den.

Skjønner! Bra info.

Jeg vet at anorakken er ment for tørre forhold, men den vinner nok uansett plassen med på de fleste turer vs en membranjakke pga. komforten, så da er det en grei bonus at den kan gjøres _litt_ mer avstøtende også :) Det blir nok et forsøk på Cottonproof etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, sneakyowl said:

Jeg vet at anorakken er ment for tørre forhold, men den vinner nok uansett plassen med på de fleste turer vs en membranjakke pga. komforten, så da er det en grei bonus at den kan gjøres _litt_ mer avstøtende også

Ja, enig i at den er særdeles behagelig som ytterplagg i tørt vær, helt overlegen membranjakker. Alt til sitt bruk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett minus med bomull som jeg har merket mer i det siste, er i hard vind når man går i tungt terreng. (Og spesielt toppturer).

Undertøyet og bomullsjakken er dynket i svette, og når vinden kommer blir der skikkelig kaldt. Fuktigheten fra jakken fordamper sannsynligvis også, og det stjeler vanvittig mye varmeenergi. En membranjakke som resuserer fordamping er mye varmere under sånne forhold.

På lange turer i lettgått terreng uten for tung bør er problemet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 9.1.2021 den 16.42):

Skjønner! Bra info.

Jeg vet at anorakken er ment for tørre forhold, men den vinner nok uansett plassen med på de fleste turer vs en membranjakke pga. komforten, så da er det en grei bonus at den kan gjøres _litt_ mer avstøtende også :) Det blir nok et forsøk på Cottonproof etter hvert.

Jeg kjørte Svalbard cotton anorakken min i vaskemaskinen med Nikwax Cottonproof i går og kan melde om at vannet perler og faller av stoffet betraktelig mye bedre nå enn før vasken :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.