Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Synmat 7 LW eller Downmat 7 M til vinternatter i telt.


PetterT

Anbefalte innlegg

Hei

Skal forsøke meg på noen vinternetter i telt fremover og har aldri overnattet ute så tidlig på vinteren. Kun noen turer i påsken hvor det bare har vært 3-4 minus.

Har et Exped liggeunderlag Synmat 7 i Long Wide variant. Har også et par Downmat 7 M som jeg kjøpte til barna på tilbud. 

Spørsmålet er om jeg bør bruke Synmat som er større (lengre og bredere) eller Downmat som er et par centimeter lengre enn hva jeg er. (Jeg er ca 180 cm). Spørsmålet er da hva som vil gi best varme. Downmat har jo høyere R verdi og er bedre isolert mens Synmat vil dekke mer av bakken og sikre at ingen deler av kroppen går utenfor liggeunderlaget.

Mvh, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Downmat er vel vesentlig bedre egnet for vinterbruk med tanke på isoleringsevne. Om du klarer å ligge på den uten å falle ut så er det et åpenbart valg i mine øyne.
Du kan jo i værste fall ta med begge og legge downmat over synmaten :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 timer siden):

Downmat er vel vesentlig bedre egnet for vinterbruk med tanke på isoleringsevne. Om du klarer å ligge på den uten å falle ut så er det et åpenbart valg i mine øyne.
Du kan jo i værste fall ta med begge og legge downmat over synmaten :)

Takk for tips. Blir litt prinsessen på erten da med dobbelt underlag 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har holdt meg varm nok med Synmat på vinterturer. Med smalle underlag dumper mine armer i soveposen ned på den kalde snøen - og så blir det kalt!  Så hvis du har en viss bredde ville jeg fortrekke det bredeste underlaget. 

Det er lurt å ha et oppustelig underlag supplert med et skumunderlag, hvis punktering og til å sitte på underveis til lunsj og andre pauser og ved bål! og til å knele på ved oppsetting av telt mm.  Og så får du tilstrekkelig isolasjon.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (9 timer siden):

Hei

Jeg har holdt meg varm nok med Synmat på vinterturer. Med smalle underlag dumper mine armer i soveposen ned på den kalde snøen - og så blir det kalt!  Så hvis du har en viss bredde ville jeg fortrekke det bredeste underlaget. 

Det er lurt å ha et oppustelig underlag supplert med et skumunderlag, hvis punktering og til å sitte på underveis til lunsj og andre pauser og ved bål! og til å knele på ved oppsetting av telt mm.  Og så får du tilstrekkelig isolasjon.

Elgen

Takk. Skal ta med meg et skum underlag å legge under. Bra tips. Om Synmat er varmt nok virker det mer behagelig å ha litt mer plass. 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (9 timer siden):

At Synmat 7 er varmt nok kan du lese deg til på specen til underlaget her: https://www.fjellsport.no/exped-synmat-7-lw-liggeunderlag.html?q=exped synmat 7 lw

-17C. Skumunderlag under, som man som nevnt over her uansett bør ha med, øker R verdien ytterligere. 

Tusen takk. Skal få testet ut Synmat i nærområdet.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min frosne datter på nå 11 år har sovet godt flere netter vinterstid på dette også uten celleplastunderlag under. Kaldeste natt var -21. Da med Jervenduk Hunter over soveposen som var en Warmpeace Viking 900. Tipper du vil klare deg veldig bra. Husk å sove med lue, helst balaclava. God tur og god natt. :-)

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Supplerer med at jeg har sovet i - 22 C på Synmat 7 extra wide/long. Helt OK på ryggen, men frøs på oversiden av lårene, men det var så altså pgr. av soveposen. La dunjakke mm over, så det ble OK.  Med et Bamse skumunderlag under/over (dette diskuteres i annen tråd!) vil det gå bra. 

Jeg pleier å sjekke mht undrelag, når jeg bryter teltet. Det vil altid være et avtrykk av personen i snøen, men er dette avtrykk isete har underlaget isolert for lite etter min mening, for da har kroppsvarmen smeltet snø, som fort blir til is. Prøv dig frem på nærturer.  Punktert almindelig luftmadrass er erfaringsmesseig det kalleste og mest ubehagelige😉

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

hei

Supplerer med at jeg har sovet i - 22 C på Synmat 7 extra wide/long. Helt OK på ryggen, men frøs på oversiden av lårene, men det var så altså pgr. av soveposen. La dunjakke mm over, så det ble OK.  Med et Bamse skumunderlag under/over (dette diskuteres i annen tråd!) vil det gå bra. 

Jeg pleier å sjekke mht undrelag, når jeg bryter teltet. Det vil altid være et avtrykk av personen i snøen, men er dette avtrykk isete har underlaget isolert for lite etter min mening, for da har kroppsvarmen smeltet snø, som fort blir til is. Prøv dig frem på nærturer.  Punktert almindelig luftmadrass er erfaringsmesseig det kalleste og mest ubehagelige😉

Elgen

Takk.
Høres ut som jeg er ganske trygg på underlaget da. Punktert luftmadrass hørtes veldig kaldt ut. 😄

Petter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.