Gå til innhold
  • Bli medlem

SOS! Hvilken skallbukse skal jeg velge?


Marimor

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Jeg skal på 5-dagerstur midtvinters på Finse. Trenger nye skallbukser, men synes det er en jungel å navigere i...! 😳

Vil gjerne ha 3L goretex/dermizax, gjerne med bib og glidlås langs hele benlengden. 
Noen med gode forslag?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd den selv, men syns det virker som om Bergans Arctic Expedition har en god balanse mellom spec og pris. Er du DNT-medlem får du den i tillegg noen 100 kroner billigere på DNT-butikken. Skulle jeg valgt uten å ta hensyn til økonomi ville jeg kanskje sett på Brynje Expedition. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut-Erik skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke prøvd den selv, men syns det virker som om Bergans Arctic Expedition har en god balanse mellom spec og pris. Er du DNT-medlem får du den i tillegg noen 100 kroner billigere på DNT-butikken. Skulle jeg valgt uten å ta hensyn til økonomi ville jeg kanskje sett på Brynje Expedition. 

Den har jeg ikke sett på. Sjekker ut! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse:

https://www.revir.no/products/plusminusnoll-storm-3l-bib-pants-unisex?variant=33237251063907&currency=NOK&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google+shopping&gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer8VKGuRKNFKvtnpH9FSn1NDxZNZwSQtUrES0KVfqr1orRQ6oYWhujcaAj_0EALw_wcB

 

Mangler riktignok glidelås hele benlengden, men har godt med lufting og drop down seat, og ikke minst 2 store lårlommer. Også har den lommer for å sette inn knebeskyttere. Syns det er genialt når jeg rigger telt ol. og generell varme til knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ikke dropset på bukser. Vanligvis betyr dette glidelås i hele lengden. Da er glidelåsen som jeg bruker til lufting plassert utilgjengelig oppunder jakken og hoftebeltet på sekken, så det er bedre når glidelåsen starter  under hoftebeltet på sekken slik at den er tilgjengelig for lufting.

Min Trollveggen bukse med avtagbar BIB, har glidelås rundt BIBen. Jeg kan bare dra glidelåsen rundt om jeg vil «slippe ned buksen». En totalt sett bedre løsning synes jeg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (6 timer siden):

Hva med disse:

https://www.revir.no/products/plusminusnoll-storm-3l-bib-pants-unisex?variant=33237251063907&currency=NOK&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google+shopping&gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer8VKGuRKNFKvtnpH9FSn1NDxZNZwSQtUrES0KVfqr1orRQ6oYWhujcaAj_0EALw_wcB

 

Mangler riktignok glidelås hele benlengden, men har godt med lufting og drop down seat, og ikke minst 2 store lårlommer. Også har den lommer for å sette inn knebeskyttere. Syns det er genialt når jeg rigger telt ol. og generell varme til knærne.

Den har jeg ikke sett før. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg liker egentlig ikke dropset på bukser. Vanligvis betyr dette glidelås i hele lengden. Da er glidelåsen som jeg bruker til lufting plassert utilgjengelig oppunder jakken og hoftebeltet på sekken, så det er bedre når glidelåsen starter  under hoftebeltet på sekken slik at den er tilgjengelig for lufting.

Min Trollveggen bukse med avtagbar BIB, har glidelås rundt BIBen. Jeg kan bare dra glidelåsen rundt om jeg vil «slippe ned buksen». En totalt sett bedre løsning synes jeg.

Godt poeng! Trollveggen er en av buksene som står på listen🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg liker egentlig ikke dropset på bukser. Vanligvis betyr dette glidelås i hele lengden. Da er glidelåsen som jeg bruker til lufting plassert utilgjengelig oppunder jakken og hoftebeltet på sekken, så det er bedre når glidelåsen starter  under hoftebeltet på sekken slik at den er tilgjengelig for lufting.

Min Trollveggen bukse med avtagbar BIB, har glidelås rundt BIBen. Jeg kan bare dra glidelåsen rundt om jeg vil «slippe ned buksen». En totalt sett bedre løsning synes jeg.

På nevnte bukse er ikke det noe problem ifm lufting. Glidelåsen for dropseat stopper ca ved kneet og har en glider både oppe og nede. Da er glideren lett tilgjengelig for lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (12 minutter siden):

På nevnte bukse er ikke det noe problem ifm lufting. Glidelåsen for dropseat stopper ca ved kneet og har en glider både oppe og nede. Da er glideren lett tilgjengelig for lufting.

Ok, det ser ikke ut slik på bildene her, hvis det er teollveggen du tenker https://www.norrona.com/en-GB/products/trollveggen/trollveggen-gore-tex-pro-light-pants-mens/?color=7718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Ok, det ser ikke ut slik på bildene her, hvis det er teollveggen du tenker https://www.norrona.com/en-GB/products/trollveggen/trollveggen-gore-tex-pro-light-pants-mens/?color=7718

Nå snakker vi om to forskjellige bukser. Jeg omtalte 3L buksen fra PlussMinusNoll som jeg linket til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klättermusen freke salopette. Den er varm og tåler alt, men den er ikke i nærheten av like lett som Arcteryxbuksen. Plussminusnoll-buksen så bra ut den også, men har ingen kjennskap til den utover at revir har stortsett kun bra produkter i sin butikk. 

På vintertur føler jeg dropseat er viktig, men for topptur og turer på vårparten er det ikke like viktig for meg. Freke lar deg lufte, men det er bare en glidelås en må hente litt langt oppe.

Er ikke noe problem å løsne på pulk/hoftebelte en liten stund for å få tak i glidelåser uansett spør du meg. Fordelen med dropseat trumfer den ulempen i mine øyne. Det er et helvete å måtte ha bukse på knærne for å gå på do i mange minusgrader, hvis det blåser eller hvis det snør. 

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

Det er et helvete å måtte ha bukse på knærne for å gå på do i mange minusgrader, hvis det blåser eller hvis det snør. 

Akkurat det synes jeg går greit. Det verste er papiret som flagrer rundt deg som to fluer rundt en hundebæsj, og det å trekke opp igjen undikken når den er føyket full av snø 🥶

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Akkurat det synes jeg går greit. Det verste er papiret som flagrer rundt deg som to fluer rundt en hundebæsj, og det å trekke opp igjen undikken når den er føyket full av snø 🥶

😂 Du må få deg dorullholder som du henger rundt halsen

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (3 timer siden):

Jeg har klättermusen freke salopette. Den er varm og tåler alt, men den er ikke i nærheten av like lett som Arcteryxbuksen. Plussminusnoll-buksen så bra ut den også, men har ingen kjennskap til den utover at revir har stortsett kun bra produkter i sin butikk. 

På vintertur føler jeg dropseat er viktig, men for topptur og turer på vårparten er det ikke like viktig for meg. Freke lar deg lufte, men det er bare en glidelås en må hente litt langt oppe.

Er ikke noe problem å løsne på pulk/hoftebelte en liten stund for å få tak i glidelåser uansett spør du meg. Fordelen med dropseat trumfer den ulempen i mine øyne. Det er et helvete å måtte ha bukse på knærne for å gå på do i mange minusgrader, hvis det blåser eller hvis det snør. 

Er Klättermusen virkelig SÅ bra? Ganske mye stivere pris enn en del andre merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut-Erik skrev (På 8.1.2021 den 11.04):

Jeg har ikke prøvd den selv, men syns det virker som om Bergans Arctic Expedition har en god balanse mellom spec og pris. Er du DNT-medlem får du den i tillegg noen 100 kroner billigere på DNT-butikken. Skulle jeg valgt uten å ta hensyn til økonomi ville jeg kanskje sett på Brynje Expedition. 

På hjemmesiden står det at man kan få denne i ulik benlengde. +7 eller -5 cm. Passer fint for sånne småtasser som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimor skrev (51 minutter siden):

Er Klättermusen virkelig SÅ bra? Ganske mye stivere pris enn en del andre merker. 

Nei. Det vil jeg ikke si. Kvaliteten er som andre tilsvarende merker i segmentet. Klättermusen er bra, men prisen reflekterer ikke så mye kvaliteten eller funksjonen, men heller de valgene klättermusen tar når det gjelder design og bærekraft. Det er imidlertid ikke sjeldent å se buksene til salgs for lagt mindre. De har også andre salopette (er det "bib" på svensk?) som er litt tynnere og ikke fullt så ekspedisjonsrettet. Anbefaler å se på hjemmesiden deres. De har også en Outlet der. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.