Gå til innhold
  • Bli medlem

Normalt med forskjellig balansepunkt mellom ski i fjellskipar?


Olav Nilsen

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått et par Åsnes Breidablikk med BC Magnum bindinger i hus. Når jeg kom hjem ser jeg at bindingene er montert med 2-3 cm forskjell i lengderetningen. Balansepunktet i skien er altså 2-3 cm forskjellig - dvs at bindingene er montert riktig i forhold til den enkelte skis balansepunkt.

Er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en vinkel eller linjal, legg en og en ski oppå så skien balanserer. Merk så hvor du finner punktet. I teorien skal dette da være samme sted på bindingen. (Hvis det reelle balansepunktet er der de er montert).

Jeg har montert 5-6 par ski selv, har ikke opplevd mer enn 5-8mm avvik (hvis jeg husker rett, i alle fall ikke mer). Da har jeg montert på snittmerket, eller valgt ett av de, alt etter som hva jeg har syntest var best, men da likt plassert på hver ski.

Om du vil merke noe av forskjellen på egenskapene på skiene er jeg ikke sikker på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (16 minutter siden):

Har du en vinkel eller linjal, legg en og en ski oppå så skien balanserer. Merk så hvor du finner punktet. I teorien skal dette da være samme sted på bindingen. (Hvis det reelle balansepunktet er der de er montert).

Jeg har montert 5-6 par ski selv, har ikke opplevd mer enn 5-8mm avvik (hvis jeg husker rett, i alle fall ikke mer). Da har jeg montert på snittmerket, eller valgt ett av de, alt etter som hva jeg har syntest var best, men da likt plassert på hver ski.

Om du vil merke noe av forskjellen på egenskapene på skiene er jeg ikke sikker på.

 

Balansepunktet har jeg altså testet og det er altså likt med bindingene som referansepunkt, men da altså 2-3 cm forskjellig i skiens lengderetning.

Vet heller ikke om jeg vil merke noen forskjell i praksis, men synes det er mye og det forbauser meg litt at Åsnes leverer skipar med såpass store forskjeller. Og da begynner jeg å tenke på om det kan være noe annet «feil» inne i kjernen som jeg ikke ser ... osv. Dette er jo ikke billige ski og de skal jo helst vare noen år.

Får ta turen tilbake til butikken i morgen og høre, men siden jeg er blank på området vil jeg jo nesten bare måtte svelge det de forteller meg uansett. Så ble veldig usikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.