Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan kan jeg unngå hull i soveposen fra glør?


Thomas k

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror nok ikke en grevling tåler gnister nei.

Men hva med disse redningsteppene, sånne av alufolie lignende stoff, som er sølv på ene siden og gull på andre siden.

Hvis du legge denne oppå soveposen, under ett grevlingtrekk, får du en grevling full av hull men ingen hull i soveposen. Såfremt disse foliene tåler bålglør da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (9 timer siden):

Den er vel ment til bruk inne i posen, og vil vel muligens bli noe trang utapå en sovepose? Hvis ikke, så er det vel en billig og enkel løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 minutter siden):

Fyre med noe annet enn ved av gran? Grana er fæl til å sprute gnister.

Selv har jeg aldri fyrt opp der jeg skal sove, men jeg tror kanskje jeg hadde prøvd med ett litt tettvevd ullteppe, for eksempel noe lignende dette:

https://www.depotsjefen.no/products/ullteppe-1-fra-forsvaret2

;-)

Her som vi ikke har annet enn bjørk er vi sjelden plaget med gnister fra bålet så du er inne på noe der....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egen erfaring på området, men har planer om å sove ute i vinter.

Planen min var å ha tynne ullpledd over soveposene og litt tykkere ullpledd under, for å beskytte liggeunderlag. Gnister mister energi veldig fort, så jeg trur ett tynt ullpledd vil gi tilstrekkelig beskyttelse, samtidig gir det litt ekstra isolasjon uten å komprimere fyllmaterialet nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
fraVaranger skrev (På 14.1.2021 den 20.45):

Kjøp varmere pose så slipper man og ligge i ett bål i en livsfarlig brannfelle👍

Så lenge du ikke ligger oppi bålet, og heller ikke ligger nedenfor så du får ved rullende mot deg er det vanlig praksis og temmelig trygt. Det er kanskje greit å ha prøvd noen ganger, for om utstyret ditt av en eller annen grunn ikke holder er det greit å kjenne til som "reserve".
Været kan gi deg overraskelser, det er greit å ikke måtte bære med seg nok til å klare alt,  og det er langt mindre farlig enn nedkjøling skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.