Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard 6 camp på pulk


Mantonsen

Anbefalte innlegg

Vurderer ulike ekstremtelt, da spesielt Helsport sine modeller Fjellheimen X-trem 4 Camp, Spitsbergen X-Trem 4 camp og Svalbard 6 camp.

Dersom noen har erfaringer med disse modellene tar jeg gjerne i mot innspill :)

Spesielt er jeg interessert i erfaringer rundt det å slå opp/ta ned Svalbard 6 camp. Ser jo at de reine tunnelteltene lett kan pakkes på toppen av pulken, og lurer på om dette også lar seg gjør med Svalbardmodellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelige snøplugger!

Vi er to voksne og to barn, samt en irsk setter. Ser for meg at spitsbergen 4 camp holder plassmessig. Svalbardteltet er noe større, samt noen tusenlapper billigere noe som gjør det ekstra interessant. Spørsmålet blir da hvor enkelt, kjapt og effektivt et slikt telt (kombi tunnel og kuppel) går på og av pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mantonsen skrev (13 timer siden):

Nydelige snøplugger!

Vi er to voksne og to barn, samt en irsk setter. Ser for meg at spitsbergen 4 camp holder plassmessig. Svalbardteltet er noe større, samt noen tusenlapper billigere noe som gjør det ekstra interessant. Spørsmålet blir da hvor enkelt, kjapt og effektivt et slikt telt (kombi tunnel og kuppel) går på og av pulken.

Takker, man tager hva man haver.... ;-) 

Kuppeltelt eller kuppeltelthybrider lar seg også "hurtigpakke" i pulkpose som regel. På noen modeller fordrer det imidlertid at man trekker ut en stang i sin helhet (denne kan forsåvidt godt ha alle ledd unntatt midterste tapet), men f.eks kan ha de andre 3-4 stengene kun delt på midten slik man gjerne gjør på tunnelteltene. Men det er vesentlig raskere å skulle tre i kun èn stang enn alle, spesielt fordi når alle de andre stengene er halvveis i så har du allerede fasong klar og finner veldig fort tilbake til hvor den skal.

Lengde på stengene finner du i spec for teltet slik at du kan fine ut om lengden på pulkposen du ønsker bruke er tilstrekkelig. (Ta gjerne halvparten av totallengde på lengste stang + lengden av ett ledd for å være sikker og ha litt å gå på (de stengene med oddetall antall ledd lar seg jo ikke dele akkurat på midten)

Du får 2 mindre barn, de voksne og bikkja i teltet med bruk av lilleforteltet til litt bagasje osv, men det er ikke voldsomt med armslag da. Selv foretrekker jeg ikke mer enn 3 (familiemedlemmer) eller 2 gode venner i ett 4-mannstelt om vinteren ;-), men det lar seg gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verd å merke seg er at det går akkurat 4stk liggeunderlag av "standard bredde" i spitsbergen 4, som har bredde 210cm (tilsvarer 52,5cm per person). I svalbard 6 går man av en eller annen grunn ned til 41,6cm per person (bredde 250cm), sånn at man får ikke plass til flere enn 4 liggeunderlag her heller. De 40cm ekstra tillater dog at 3 stk kan ligge med LW-underlag. Hadde forventet at er 6-manns var litt større.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mantonsen skrev (18 timer siden):

Jeg stusset selv på det faktumet. Har du (Oksen) selv erfaringer med Svalbard 6 camp?

Nei, jeg valgte spitsbergen 4 xtrem, og det er kun med det jeg har førstehånds erfaring. Meget romslig for 2 med vinterutstyr, og vil anta at det går fint med 3 voksne også, men da med noe mer utfordringer å skulle gå inn og ut om natten. Vi har pleid å ligge på hver vår side og ha en romslig "midtgang". Man kan ligge ganske nær ytterveggen uten å nødvendigvis ta borti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt at man gjerne må slå av en person i forhold til hvor mange personer et telt er beregnet for... Et 6 manns telt passer til 5... 5 manns til 4 osv...

Det kan være litt å hente ift å ha liggeunderlag med mummyfasong.

Vi har Svalbard 5, og da går det fint med 4 wide liggeunderlag om vi ligger andføttes...

image.png.8ea7e6967ac85ee753e4ab5ca6f802f0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Mantonsen skrev (På 7.1.2021 den 12.34):

Vurderer ulike ekstremtelt, da spesielt Helsport sine modeller Fjellheimen X-trem 4 Camp, Spitsbergen X-Trem 4 camp og Svalbard 6 camp.

Dersom noen har erfaringer med disse modellene tar jeg gjerne i mot innspill :)

Spesielt er jeg interessert i erfaringer rundt det å slå opp/ta ned Svalbard 6 camp. Ser jo at de reine tunnelteltene lett kan pakkes på toppen av pulken, og lurer på om dette også lar seg gjør med Svalbardmodellen :)

Hadde et svalbard 6 camp tidligere, brukte det på to-tre turer, solgte det og kjøpe et spitsbergen xtrem 4 i stedet. 

Spitsbergen teltet er mye enklere å bruke dersom du bruker teltpose oppå pulken fordi det ikke er noen kryssende stenger. Klarte å pakke svalbard 6 i en teltpose på toppen av pulken også, men ble mye knot og stenger som gled ut av koppene under pakkingen.
 

Til gjengjeld oppleves svalbard 6 som et mye større telt innvendig, det er høyere og større gulvplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.