Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun Sok, Camp sko, hot sock, bivuakksko +++


Hammer

Anbefalte innlegg

tenkte å la minte kartanker få en utfordrer og investere i dunsokker e.l. Men i all den tid at butikker stort sett har et lite utvalg, og nettbutikker har et stort utvalg er det umulig å få undersøkt/sett på de varianter som er. 

Så, til dere som har. Skriv noen ord om hvilke dere har, hvorfor dere kjøpte de framfor noen andre, og hvilke erfaringer dere har. Ville dere gjort samme valg engang til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hammer skrev (7 minutter siden):

tenkte å la minte kartanker få en utfordrer og investere i dunsokker e.l. Men i all den tid at butikker stort sett har et lite utvalg, og nettbutikker har et stort utvalg er det umulig å få undersøkt/sett på de varianter som er. 

Så, til dere som har. Skriv noen ord om hvilke dere har, hvorfor dere kjøpte de framfor noen andre, og hvilke erfaringer dere har. Ville dere gjort samme valg engang til?

Jeg har bare sett dunsokker i bruk, men ikke prøvd selv dessverre. 

Klamme føtter er vanskelig å få nedi uten andre sokker på (klistrer seg til stoffet), de komprimeres lett og siden man svetter en del på føttene virker det som at stoffet puster for dårlig (klammere føtter) samt at dunet blir mer fuktig og kan kollapse. Sånn sett er tykt ull bedre på alle disse punktene, lettere å vaske, og lukter mindre.

Vi får høre om de som har prøvd slike dunsokker er enige eller uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Jeg har bare sett dunsokker i bruk, men ikke prøvd selv dessverre. 

Klamme føtter er vanskelig å få nedi uten andre sokker på (klistrer seg til stoffet), de komprimeres lett og siden man svetter en del på føttene virker det som at stoffet puster for dårlig (klammere føtter) samt at dunet blir mer fuktig og kan kollapse. Sånn sett er tykt ull bedre på alle disse punktene, lettere å vaske, og lukter mindre.

Vi får høre om de som har prøvd slike dunsokker er enige eller uenige.

Akkurat disse "ankepunktene" har jeg tenkt litt på også. Men ser for eks. Exped har noen med primaloft e.l. isolasjon. Det virker for meg mer fornuftig enn dun egentlig. 
Etter å ha fryst så sykt mye på tærne i barndom og ungdom er det svært lite som skal til, så på enkelte vinterdager er ikke kartanker inne i tykk ulltøffel og fotpose med dobbelbunn nok til å holde tærne varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (Akkurat nå):

Akkurat disse "ankepunktene" har jeg tenkt litt på også. Men ser for eks. Exped har noen med primaloft e.l. isolasjon. Det virker for meg mer fornuftig enn dun egentlig. 
Etter å ha fryst så sykt mye på tærne i barndom og ungdom er det svært lite som skal til, så på enkelte vinterdager er ikke kartanker inne i tykk ulltøffel og fotpose med dobbelbunn nok til å holde tærne varme.

Primaloft har jeg god erfaring med til vanlige klær. Bra saker.

Disse små håndvarmerne som man koker i kjele når de er aktivert og "brukt opp", slik at de kan brukes flere ganger igjen, er kanskje ikke dumt å legge i fotposen slik at man får varmen igjen om man fryser. Min erfaring er at hvis jeg først fryser skikkelig kraftig på fingrene (hvite negler), må hendene varmes på magen eller over en varmekilde for å få varmen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år brukt RAB duntøfler inni Helsport bivuakksko. I bivuakkskoa har jeg skjært til ekstra "såler" av en litt tykk sittepute. Dette syntes jeg fungerer veldig bra ihvertfall og de er stabile nok til å kunne gå rundt med, bruke på isfiske osv. Er det ikke bikkjekaldt kan jeg eventuelt droppe duntøflene. Til innebruk i teltet funker duntøflene veldig godt alene.

Disse duntøflene har jeg. Ser de koster omtrent det dobbelt nå av det jeg betalte for 5-6 år siden.. Men kvaliteten er ihvertfall ikke noe å si på. Nesten like fine i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen eldre Nanok dunsokker som jeg har brukt i forsvarets fotposer. har som whistler brukt liggeunderlag i bunn av fotposen for ekstra isolasjon. funker fjell. Bruker dem også i bunn av soveposen dersom det er veldig kaldt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler; Sånn grovt sett, hvordan skjærer du ekstra underlag slik at de skal passe i buvy - skoene? Mest mulig korrekt flate, eller litt opp på sidene? Limer du dem fast? 

Ellers svar til TS: Kona mi strikker, og et par tova ulltøfler er noe av det varmeste jeg eier. Ikke spesielt lette eller komprimerbare, men de har en relativt fast form som nok vil passe fint inni bivuaksko 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (8 timer siden):

Whistler; Sånn grovt sett, hvordan skjærer du ekstra underlag slik at de skal passe i buvy - skoene? Mest mulig korrekt flate, eller litt opp på sidene? Limer du dem fast? 

Ellers svar til TS: Kona mi strikker, og et par tova ulltøfler er noe av det varmeste jeg eier. Ikke spesielt lette eller komprimerbare, men de har en relativt fast form som nok vil passe fint inni bivuaksko 

Jeg bruker luffer i telt, har de på nå som vi snakker, det kan anbefales i telt!

Det er «tøfler» som er strikket i dobbelt tykt ull. Mine kommer ut på 90 gram per fot og pakker ganske greit.

Når jeg skal korte ærend ut av teltet tar jeg en pose på hver fot, men jeg skal sy noen fotposer av ripstop nylon.

det er noe å ønske seg av en som kan strikke :)

 

B74D92B7-2E02-4DF8-A695-6DD9048D4F3E.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.