Gå til innhold
  • Bli medlem

Kraftig lykt til lyse i etter fisk vann? IKKE LYSTRING BARE TITTING!!!


Pvik

Anbefalte innlegg

OBS! DETTE ER IKKE TIL Å LYSTRE, ER I MOT DET PÅ ALLE MULIGE MÅTER! Men, utenfor fiskesesongen liker jeg og gå langs bekker og mindre elver og se etter fisk, spesielt etter mørket faller og kan bruke lykt for å se godt i vannet. sier det igjen LYSTRER IKKE er bare for å se.  Jeg har en hodelykt på 450 lumen men syntes ikke den er lys nokk. dypeste delene av bekkene og elvene er rundt 1,5-2 meter og 6-7 meter på tvers. Det jeg lurer på om noen har innspill om hvilke typer lykt og hvor mye lumen det er nødvendig å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt med lystring etter fisk?

Jeg har lystret etter krabbe, men jeg leste en atrikkel i padling det han lystret etter torsk og slikt fra kajakken. Det fine med lystring er at du kun fanger den fisken du vil ha, og ikke det som tilfeldigvis biter på.

Hadde tenkt å prøve å lystre etter torsken selv fra kajakken, det er jo tiden for det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Marius Engelsen said:

Hva er galt med lystring etter fisk?

At det i stor grad er forbudt.

Sitat fra SNL: "Det er nå forbudt å bruke lyster til å fange alle fiskeslag i ferskvann. Det samme forbudet gjelder for denne type fangst av laks, sjøørret og sjørøye i saltvann. Det er også forbudt å bruke lyster og ålejern med kunstig lys for å fange saltvannsfisk og skalldyr på kysten fra og med Vest-Agder til grensen mot Sverige."

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (3 timer siden):

At det i stor grad er forbudt.

Sitat fra SNL: "Det er nå forbudt å bruke lyster til å fange alle fiskeslag i ferskvann. Det samme forbudet gjelder for denne type fangst av laks, sjøørret og sjørøye i saltvann. Det er også forbudt å bruke lyster og ålejern med kunstig lys for å fange saltvannsfisk og skalldyr på kysten fra og med Vest-Agder til grensen mot Sverige."

Ok, i ferskvann ja. Men man kan da drive lovlig lystring.

Tolker det da som at det er lov å «lyse krabber» over hele landet, så lenge man ikke bruker lyster eller ålejern (noe man ikke bruker etter krabber allikevel). Og fra Vestagder til russergrensen er all lystring lov i saltvann, så lenge man ikke fanger laks, sjøørret og sjørøye.

Da må dykkerne og fridykkerne fra Vestagder til svenskegrensen legge vekk slyngen (lyster), og finne fram harpunen i stedet.

Alternativet er sluk, agn, teiner, garn, line etc. Ikke noe bedre det.

Men det var en avsporing, og takk for oppklaringen Bjørn :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (15 timer siden):

Vil du bestille fra/kjøpe i norske butikker, eller er utlandet aktuelt? Inne på budgelightforums, candlepowerforums og reddit.com/r/flashlight kan du få riktig så gode forslag. 

Vill helst bestille fra norske butikker, men kan man få tilsvarende eller bedre produkter fra utlandet kan det være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Hva er galt med lystring etter fisk?

Jeg har lystret etter krabbe, men jeg leste en atrikkel i padling det han lystret etter torsk og slikt fra kajakken. Det fine med lystring er at du kun fanger den fisken du vil ha, og ikke det som tilfeldigvis biter på.

Hadde tenkt å prøve å lystre etter torsken selv fra kajakken, det er jo tiden for det nå...

Som sitert flere ganger er det som å skyte en elgku mens den føder. Fisken ligger ofte på gyteplasssen og stilner når du lyser og har ingen sjanse til å stikke av eller lignende + stikker du fisken litt dårlig og fisken fyker av gårde har du ødelagt fisken og den er skadd men du har ikke fått tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen idé om hva slags egenskaper som vil fungere best til dette? Jeg har null erfaring med lysing etter fisk selv, men har etterhvert ett bra utvalg med lykter.

Jeg prøver generelt å handle lokalt og spesielt prøver jeg å unngå Kinesiske billigbutikker, men skal du ha lykt - og spesielt hvis du må prøve deg litt frem - så er Kina vanskelig å unngå. Not so much hvis du har det travelt, riktignok :-)  Kan ta en liten evighet å få noe derfra, og corona har mildt sagt ikke gjort den situasjonen noe bedre.

Jeg har brukt både Nealsgadgets.com og Banggood.com, begge har rikelig utvalg av lykter. Neals er mer spesialisert og kanskje enklere å bruke om man ikke vet akkurat hva man skal ha.

Uansett hvor mange lumen, om du skal ha flombelysning eller lang rekkevidde, så bør du se etter lykter med HCRI / High CRI. Disse har emittere med nøytral fargetemperatur, som gjengir detaljer mer naturlig og med bedre kontrast. Og det blir dermed lettere å se og gjenkjenne det du lyser mot. Kanskje dette vil utarte seg annerledes når lyset brytes i vann, men det går jo an å undersøke. Google is your friend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på kultivering av ei lakse- og sjøørretelv i noen år, og da var det viktig å dra på elva om høsten for å lyse etter gytefisk. Før hadde jeg ei LedLenser H14 som tok kvelden. Jeg savner egentlig den litt, fordi den hadde "zoom-funksjon". Den kunne ha både en bred og konsentrert lysstråle. Man har den litt bredere mens man leter etter fisken, og kan så konsentrere strålen når man finner den. Det fins sikkert flere lykter som har slik funsjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pvik skrev (39 minutter siden):

Som sitert flere ganger er det som å skyte en elgku mens den føder. Fisken ligger ofte på gyteplasssen og stilner når du lyser og har ingen sjanse til å stikke av eller lignende + stikker du fisken litt dårlig og fisken fyker av gårde har du ødelagt fisken og den er skadd men du har ikke fått tak i den.


Sitert flere ganger? Men her snakker du da om ulovlig lystring i ferskvann, det kan være greit å spesifisere det da, i stedet for å hevde at all lystring er like gale.

Lovlig lystring i saltvann er ikke værre enn annen type lovlig fiske med garn, line, sluk, ruser, snik eller andre metoder hvor man ikke har noen kontroll over hva man fanger. Faktisk er lystring da bedre.

Plukke krabber på berget er også lystring, det er en spennende og utfordrende aktivitet, hvor man ikke skader andre dyr enn de som blir spist, og potensielt fingrene til fangstmannen. (Har prøvd, anbefales ikke å bli klypet!.)

Men som sagt det var en avsporing. Hvis du har lyst å kjøpe en lite brukt H14 som Lompa anbefalte har jeg en som du kan kjøpe. Inkludert lang ledning om du vil ha batteripakken i lommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pvik skrev (1 time siden):

Vill helst bestille fra norske butikker, men kan man få tilsvarende eller bedre produkter fra utlandet kan det være en mulighet.

Det som kan hjelpe deg  i å få noen forslag vil være; 
- Lade lykta direkte via usb, eller eksterne batterier med ekstern lader som også må kjøpes? Ekstern lader gir deg muligheten til å bruke de samme batteriene i flere ulike lykter, og er litt mer praktisk hvis man skal ta med ekstra batterier.   
- Konsentrert/smal eller bred lyskjegle? Førstnevnte vil trenge dypere ned i i vannet. Mange lykter er en kombinasjon. 

Burde vel gå etter en lykt med høy CRI, som gjengir farger og kontraster bedre. Dette er nevnt av @aico over. For hodelykt har man jo f.eks. modeller fra Zebralight, Armytek eller Skilhunt som populære alternativer på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (58 minutter siden):


Sitert flere ganger? Men her snakker du da om ulovlig lystring i ferskvann, det kan være greit å spesifisere det da, i stedet for å hevde at all lystring er like gale.

Lovlig lystring i saltvann er ikke værre enn annen type lovlig fiske med garn, line, sluk, ruser, snik eller andre metoder hvor man ikke har noen kontroll over hva man fanger. Faktisk er lystring da bedre.

Plukke krabber på berget er også lystring, det er en spennende og utfordrende aktivitet, hvor man ikke skader andre dyr enn de som blir spist, og potensielt fingrene til fangstmannen. (Har prøvd, anbefales ikke å bli klypet!.)

Men som sagt det var en avsporing. Hvis du har lyst å kjøpe en lite brukt H14 som Lompa anbefalte har jeg en som du kan kjøpe. Inkludert lang ledning om du vil ha batteripakken i lommen.

Sa i andre setning av saket at det var snakk om elver og bekker så regnet med at ferskvann var en selvfølge å forså. Men altså forsvarlige typer lystring i saltvann har jeg ingen ting i mot. Har selv en h14.2 men syntes ikke det er nokk for å se litt må jeg ha max zoom og styrke og da ser jeg bare glimt av fisken før den er borte av syne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Har du noen idé om hva slags egenskaper som vil fungere best til dette? Jeg har null erfaring med lysing etter fisk selv, men har etterhvert ett bra utvalg med lykter.

Jeg prøver generelt å handle lokalt og spesielt prøver jeg å unngå Kinesiske billigbutikker, men skal du ha lykt - og spesielt hvis du må prøve deg litt frem - så er Kina vanskelig å unngå. Not so much hvis du har det travelt, riktignok :-)  Kan ta en liten evighet å få noe derfra, og corona har mildt sagt ikke gjort den situasjonen noe bedre.

Jeg har brukt både Nealsgadgets.com og Banggood.com, begge har rikelig utvalg av lykter. Neals er mer spesialisert og kanskje enklere å bruke om man ikke vet akkurat hva man skal ha.

Uansett hvor mange lumen, om du skal ha flombelysning eller lang rekkevidde, så bør du se etter lykter med HCRI / High CRI. Disse har emittere med nøytral fargetemperatur, som gjengir detaljer mer naturlig og med bedre kontrast. Og det blir dermed lettere å se og gjenkjenne det du lyser mot. Kanskje dette vil utarte seg annerledes når lyset brytes i vann, men det går jo an å undersøke. Google is your friend

Jeg har prøvd meg litt fram med det jeg har og har erfart at man må ha ganske konsentrert lykt for å se tydelig. Men, da mister mann mye av breddesynet og fisken stikker fort ut av synet og man får bare sett små glimt av den. så det beste hadde vært å ha en kombinasjon der man har en spott man ser fisken tydelig på og en flom hvor man kan holde oversikt over hvor fisken eventuelt svømmer vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Jeg var med på kultivering av ei lakse- og sjøørretelv i noen år, og da var det viktig å dra på elva om høsten for å lyse etter gytefisk. Før hadde jeg ei LedLenser H14 som tok kvelden. Jeg savner egentlig den litt, fordi den hadde "zoom-funksjon". Den kunne ha både en bred og konsentrert lysstråle. Man har den litt bredere mens man leter etter fisken, og kan så konsentrere strålen når man finner den. Det fins sikkert flere lykter som har slik funsjon. 

Har selv en h14.2 og er glad i den men jeg erfarer at jeg hele tiden må ha både styrke og zoom på max for å klare å se fisken, ofte bare skyggen av den. vill nokk fortsatt bruke den men f.eks. en håndholdt kraftig lykt i tillegg kunne jo vært fint. eller en enda kraftigere hodelykt. er veldig fint med zoom funksjon men med h14 så må jeg konsentrere strålen veldig og mister veldig mye av oversikten. Vet det finnes lykter med flom og spot funksjon samtidig men er usikker på hvordan dette vil fungere i praksis og hvor sterk lykt man må ha for å faktisk se tydlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Petzl Nao har to dioder. En konsentrert, og en med spredning.
Vet ikke om den dekker behovet?

Ja dobbel funksjon er et pluss da det gir god oversikt, spørsmålet er jo om lykten er sterk nok til å se tydelig i vannet. Har sett på håndholdte lykter på 3-4000 lumen på nettet, men uten praktisk erfaring vet jeg jo ikke om dette er overkill eller for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pvik skrev (3 timer siden):

Ja dobbel funksjon er et pluss da det gir god oversikt, spørsmålet er jo om lykten er sterk nok til å se tydelig i vannet. Har sett på håndholdte lykter på 3-4000 lumen på nettet, men uten praktisk erfaring vet jeg jo ikke om dette er overkill eller for lite.

Jeg pleier å lyse etter fisk dersom jeg går forbi vann og elver og bruker bare den håndholdte lykten som jeg bruker til alt annet. Har hatt en Thrunite TN12 (~1000 Lumen) og det har fungert fint. Det viktigste er nok at du har en lykt med god "throw" altså at den har en spotlight som rekker langt. Da vil du nok kunne lyse dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pvik skrev (21 timer siden):

Har selv en h14.2 og er glad i den men jeg erfarer at jeg hele tiden må ha både styrke og zoom på max for å klare å se fisken, ofte bare skyggen av den. vill nokk fortsatt bruke den men f.eks. en håndholdt kraftig lykt i tillegg kunne jo vært fint. eller en enda kraftigere hodelykt. er veldig fint med zoom funksjon men med h14 så må jeg konsentrere strålen veldig og mister veldig mye av oversikten. Vet det finnes lykter med flom og spot funksjon samtidig men er usikker på hvordan dette vil fungere i praksis og hvor sterk lykt man må ha for å faktisk se tydlig.

Den nye, H15, er vel kraftigere.. Mulig man ikke trenger å konsentrere strålen like mye med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede har en hodelykt du er fornøyd med å kunne tenke deg en håndholdt lykt har jeg god erfaring med denne fra Nitecore: https://www.bostactical.no/lys-og-lykter/lommelykter/1000--plus--lumen/nitecore-r40-v2-1200-lumen-lommelykt-116539-p0000054376

Denne har god kastelengde og høy lysstyrke, i tillegg har den IP 68 så tåler at du mister den i bekken, om den ikke er for dyp ihvertfall. Ulempene er vel at den kun har oppladbart batteri og at du ikke kan justere fokus på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hva er så galt med å lystre?

som å skyte en ku som føder... pfff!

Som i motsetning til å holde kua kontinuerlig drektig så du kan pumpe den for kalvemat til den ikke orker mer å blir mcburger...?

Har selv bare gode minner fra lystring som barn, var morro og spennende, anbefales!

er vel helst sportsfiskern som blir butthurt over å måtte dele, blir jo mindre mat for han å leke med!

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.