Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill angående rett modell fjellski og bytte av bindinger.


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har lyst å kjøpe et par fjellski, og lurer på om noen har noen innspill å komme meg.

Primært bruk er områdene  rundt Saltfjellet i Nordland, både for å komme seg opp/ned på fjell når det er mye snø og en del fjellbjørk på veien, og oppe på selve fjellet hvor det i liten grad er trær. Området er ikke  "Lofoten bratt", men en del stigning enkelte områder, spesielt når jeg skal opp på hytten hjemme på vinterstid. Det er ikke oppkjørte løyper i området, så de vil bli brukt til å tråkke opp sporene selv, og gå i scooterspor hvor det er tilgjengelig. Erfaringsvis vil det variere mellom hard skareføre, masse løssnø og en god blanding av dette. 

Jeg har hund, så ønsker ski uten stålkant. Jeg tror jeg ønsker smørefrie ski, som igjen begrenser utvalget noe (det er dette jeg er vant med fra tidligere). Det er hovedsakelig snakk om enten dagsturer, eller maks to-tre dagers turer (med mulighet for å hvile i hytter underveis). Jeg har ikke gått med pulk frem til nå, men skal aldri si aldri. Jeg "kan" ikke gå på langrenn ift skøyting og teknikk, men er vokst opp i denne type landkap, og gått mye på ski på fjellet, men det er noen år siden sist og hadde da vanlige langrennski. Har mange minner som ung av å nesten kræsje i fjellbjørker som stikker opp fordi det er vanskelig å styre, samt at det alltid gikk litt for fort på skareføre =P 

Jeg er dame, ca 167 høy og veier vell mellom 65-70 kg vil jeg tro. Jeg vil nok veksle mellom å gå uten sekk og med, så usikker på om jeg bør velge en vektklasse over eller ei. 

 

Jeg lurer og på om det er slik at man skulle være så heldig å finne et par brukt på finn.no med BC bindinger, vil være mulig å bytte bindingstype til 75mm binding uten at det "ødelegger" skiene på noe vis.

Jeg er fult klar over at det ikke er mulig å finne en ski som er "den beste" for alt jeg har skrevet over, men håper noen har noen innspill for valg av modell/merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åsnes Finnmark trur eg vil funke som ei god allroundski i ditt terreng. 

Du kan fint bytte bindingar til 75 mm om du finn brukt med BC, men modellen over erkje så gammal så ikkje sikkert du finn så mykje brukt. 

Kjekt med kortfell. 

Alternativ kan vere nokon av Fischer sine eldre modellar fjellski utan stålkant, wax eller crown. Til allroundbruk også over tregrensa ville eg styrt unna dei fleste av dei stålkantfrie jaktmodellane, då dei har ein tendens til å bli trasige på hardt og evt vindherja føre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Tessatroll😃 Ja har kikket litt på både Finnmark og Breidabiikk fra Åsnes, uten at jeg har blitt så veldig mye klokere, hehe!

 

Når du sier at de fleste jaktmodellene blir trasige, hva nnebærer egentlig det (for glatte, vanskelig å bremse med etc)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.