Gå til innhold
  • Bli medlem

Første natt ute på vinteren


Komo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal sove ute på vinteren for første gang. Meldingen er 7-8 minusgrader. Jeg skal sove under tarp. På Mountain Equipment Aerostat 7.0 liggeunderlag og Helium 600 sovepose fra samme merke. Da soveposen er en tresesongspose med comfort temp på -1 skal jeg ha en fleecepose inni i tillegg. Jeg skal ikke gå langt så tar også med ullpledd og skinn til å legge på liggeunderlaget.

Jeg kommer til å ett eller to lag ullundertøy og dunsokker - i tillegg til varm lue, hals og votter. Bør jeg ha mer?

I tillegg vil jeg ha varmeflaske i soveposen og bål ved siden av (til det brenner ut). 

Jeg er kvinne, turvant og sover generelt tungt og godt. Har fryst litt i telt/hengekøye før (ved 3-4 plussgrader), men har da hatt lettere utstyr (beregnet på sommer).

Så det jeg lurer på er. Har vi troa på dette? 
Er det noen tips der ute?

Takker på forhånd veldig for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å hoppe i det med alle de forberedelsene du har gjort her 😃. Sørg for at tarpet skjermer for vind/trekk, eventuelt at du finner en plass der terrenget skjermer. Jeg ville vurdert å legge ullteppet oppå soveposen som et teppe, men du får prøve deg fram. Pass også på å ha noe som dekker litt til siden for liggeunderlaget. Hvis for eksempel armen kommer utenfor liggeunderlaget (fremdeles inni posen) og ned på snøen blir det kaldt.

Jeg ville kanskje også vurdert et standard skumcelle-underlag oppå luftmadrassen, men hvis skinnet (reinskinn?) dekker hele flata du ligger på er det kanskje ikke nødvendig. Selv har jeg i mange år brukt to skumcelle-nderlag oppå hverandre som eneste underlag, gjerne et bamse + et mer standard, begge ca. 1 1/4 cm tykke. Jeg tror du har mere isolasjon med luftmadrass og reinskinn.

Vinterovernatting er en erfaringsgreie, så legg merke til hva som virker og hva som ikke virket så bra. Det fungerer bedre etter hvert. Fint å prøve ofte og i nærområdene for å bygge erfaring før man legger ut langt til skogs.

Lykke til!

Og kom tilbake og fortell hvordan det gikk!

;-)

Endret av Skogens Stønn
skumcelleunerlag, skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Bare å hoppe i det med alle de forberedelsene du har gjort her 😃. Sørg for at tarpet skjermer for vind/trekk, eventuelt at du finner en plass der terrenget skjermer. Jeg ville vurdert å legge ullteppet oppå soveposen som et teppe, men du får prøve deg fram. Pass også på å ha noe som dekker litt til siden for liggeunderlaget. Hvis for eksempel armen kommer utenfor liggeunderlaget (fremdeles inni posen) og ned på snøen blir det kaldt.

Jeg ville kanskje også vurdert et standart skumcelle-underlag oppå luftmadrassen, men hvis skinnet (reinskinn?) dekker hele flata du ligger på er det kanskje ikke nødvendig. Selv har jeg i mange år brukt to skumcelle-nderlag oppå hverandre som eneste underlag, gjerne et bamse + et mer standard, begge ca. 1 1/4 cm tykke. Jeg tror du har mere isolasjon med luftmadrass og reinskinn.

Vinterovernatting er en erfaringsgreie, så legg merke til hva som virker og hva som ikke virket så bra. Det fungerer bedre etter hvert. Fint å prøve ofte og i nærområdene for å bygge erfaring før man legger ut langt til skogs.

Lykke til!

Og kom tilbake og fortell hvordan det gikk!

;-)

Tusen takk for utfyllende svar, og gode tips. De tar jeg med meg! Veldig spent, men gleder meg masse! Jeg skal oppdatere på hvordan dette går😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komo skrev (9 timer siden):

Er det noen tips der ute?

Er i "utforskningsfasen" på vinterovernattinger selv, og har et par viktige tips, som jeg har lært:
-ha opptenningsved og nok ved til å få på god lunk i UMIDDELBAR nærhet til soveposen. Å tenne opp på morgenkvisten uten å gå ut er GULL.
-tisseflaske - glemmer du det faller litt av poenget med ovennevnte punkt bort... 

Vinternatt er digg, når man holder varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å få til noe lignende med barn en gang ila. vinteren. Det er litt lave temperaturer nå om dagen, men samtidig veldig idyllisk, tørr luft og lite vind, så kanskje burde man bare hoppe i det..

Har lite erfaring med overnatting uten telt, men ser for meg og lage en gapahuk, og bruke mye ullpledd for å være beskyttet mot gnister fra bålet.

Gjenstår litt detaljer rundt planlegging ennå, så det passet bra med en tråd om emnet. Mange gode tips her. Jeg er egentlig mest usikker på hvor vi skal legge turen. Bør være såpass avsidesliggende at man får villmarksfølelsen, samtidig som det må være gode retrettmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll en thermos med kokende vann på kvelden, og varmeflaske i posen. Blir det kaldt i løpet av natten kan du fylle på nytt vann fra thermosen.

Kle deg godt i soveposen, det hjelper. Men ikke press på deg store stive klær som presser flat isolasjonen i soveposen og lager kuldebroer. Det er mye mer behagelig å stå opp om morgenen om man allerede er ikledd en oppvarmet myk bukse og jakke/genser, enn om man må hoppe direkte inn i frosne klær når man går ut av posen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere tips! Veldig kjekt. Jeg er fremdeles litt spent, men om jeg forstår dere riktig kan det funke å sove ute i 10 minus med en god tresesongspose? Det stresser meg jo litt at comfort temp på soveposen sier -1 og yr nå sier -9😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligge tett om man er flere, eller i fosterstilling om posen ikke er veldig trang hjelper også. Og skulle det bli for j... får du hoppe i klærne og ta en løpetur. Tipset med varmeflaske og termos høres også lurt ut. Ha gjerne varmefkaske(ne) i posen før du legger deg.

Jeg har frosset i soveposen mange en gang, men har aldri angret på at jeg dro på tur. Gåpåhumør og vilje til å lære av erfaring hjelper også mye. Og du verden så godt morgenkaffen smaker hvis man har frosset litt i løpet av (hele?) natta 😄
Ta det som en lek. Det er det det er.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komo skrev (13 timer siden):

[...[ men om jeg forstår dere riktig kan det funke å sove ute i 10 minus med en god tresesongspose? Det stresser meg jo litt at comfort temp på soveposen sier -1 og yr nå sier -9😬

Comf -1 = sommerpose (hilsen Finnmarksboer)
(Selv bruker jeg gjerne poser med comftemp på -6 til -9 som tresesongs da det fort blir -1 selv i juli i Finnmark og jeg synes det er mye bedre å åpne posen litt om man er for varm enn å fryse)

Når det er sagt gjenopptok jeg vintertelting etter et par år i Finnmark. Manglet da vinterpose, men kjørte med en gammel slitt tresesongspose, tykk fleece-liner i posen samt isolert jervenduk som backup. I telt har dette fungert utmerket bra ned på minusskaleen. (Det er gjerne et par grader varmere inne i teltet selv om man ikke fyrer minimalt med trekk). Våknet svett et par netter til å egynne med da det ble overdrevet med både liner og jervenduk til å begynne med før man fikk funnet ut hva som fungerte. 

Men som vi har nevnt i en rekke tråder her på Fjellforum: Temperaturopplevelse er både individuelt og til dels også dagsformavhengig slik at man må lære hva som fungerer for seg selv. Det enkleste er om man kan teste ut forskjellige temperetauter i hagen eller på verandaen hjemme. Om man ikke har det så er det gjerne å overdrive litt med ustyr man har med til å begynne med til man finner ut hva som fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode poeng @Espen Ørud

Jeg innså ganske tidlig i 30-årene at det å ligge ute om vinteren var en aktivitet som var forbi topp-punktet (gjett når jeg fikk unger?), og at jeg ikke ville dedikere store deler av friluftsbudsjettet til store, tunge og dyre soveposer med mikroskopisk brukstid.

Jeg bestemte meg for å prøve en kombinasjon av 3-sesong pose og lett sommerpose for å oppnå grei vinterkomfort. Med ståltro på konseptet kastet meg med hodet først ut i første test; en uke i Børgefjell i Februar. Det digitale termometeret konka på -27 og våknet aldri til live igjen.
Med en 3-sesongs dunpose ytterst og en tynn syntetisk sommerpose innerst (denne rekkefølgen ga minst komprimering av isolasjonsmaterialet) kombinert med Downmat 7 og ridgerest skumunderlag, frøs jeg ikke en eneste natt på den turen, til tross for tempereaturer ned mot, og kanskje under -30. God porsjon flaks der altså.

Derimot hadde jeg en del utfordringer med å holde dunposen tørr. Det blir enorme mengder rim i slike temperaturer, og tilsvarende mengde lokale regnbyger når primusen fyres opp på mårran, så jeg har helt siden den turen tenkt på å få tak i en stor syntetisk sommerpose som går utenpå dunposen. Det har tatt litt tid (begynelsen av 40-årene nå), men i sommer fikk jeg tak i en Helsport variant med ekstra romslig snitt på outlet. Fortsatt uprøvd, men håper å få testet dette ila. vinteren. 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (41 minutter siden):

i sommer fikk jeg tak i en Helsport variant med ekstra romslig snitt på outlet. Fortsatt uprøvd, men håper å få testet dette ila. vinteren. 

Det er selvfølgelig like bra med en hvilke som helst sovepose som ytterpose.

Men om man ikke skulle finne en romslig nok pose i boden eller på finn, finnes det en egen pose for formålet: https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (48 minutter siden):

Det blir enorme mengder rim i slike temperaturer, og tilsvarende mengde lokale regnbyger når primusen fyres opp på mårran, 

(Kort innpå og litt off topic) Derfor bruker erfarne vinterteltere å skrape rimet av innerteltet før de fyrer opp primusen. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (16 minutter siden):

(Kort innpå og litt off topic) Derfor bruker erfarne vinterteltere å skrape rimet av innerteltet før de fyrer opp primusen. :-) 

Kan jo se at det fremstår litt noob, men med 3 gubber med vinterutrustning i ett 3-mannstelt, så er det ikke så mange plasser å koste rimet. Litt spesielt tilfelle det der, men jeg ser dette stadig vekk nesten uansett temperatur så vil rim / kondens havne på soveposen, spesielt i fotenden, så syntetisk ytterst vil i mange tilfeller gjøre teltlivet litt lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (31 minutter siden):

Det er selvfølgelig like bra med en hvilke som helst sovepose som ytterpose.

Men om man ikke skulle finne en romslig nok pose i boden eller på finn, finnes det en egen pose for formålet: https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html

Jeg har vurdert den der, men prisen var litt avskrekkende. Som sagt så var litt av poenget og ikke salte ned for mye penger i en marginal aktivitet. Tviler ikke på at Halite posen kan være bedre optimalisert til bruken, men den koster også 3 ggr så mye som Glitterheim Spring på outlet. Jeg er forsåvidt fornøyd med den løsningen jeg hadde fra før, men 1000 kr kan jeg lett avse for å se om jeg merker forbedring. Og med barn som vokser som ugress, er det ikke lenge til vi må ha flere voksenposer uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flesta rekommenderar en syntet säck ytterst.

Det är den stillastående luften mellan tygskikten som värmer och att ta på sig så mycket kläder att något luftskikt ej finns kvar blir istället en kall brygga dvs direkt ledning av kylan in till kroppen.

JFR hur många sover inomhus  med yllefilt och påslakan då har ni ett luftskikt på båda sidor om filten samt den lilla luften inne i filten.

Sovsäcksöverdrag ev omsytt med ett liggunderlag i botten eller bara istoppat om du syr en stor själv ev även fleece inne på ovansidan.

Behandla med vattenglas eller annan borhaltig impregnering som minskar brandrisk om ni har öppen eld utomhus.

Att ha varmt vatten i sängen  eller sovsäck är ingen ny ide,jag hade glasflaska i en filt som låg i sängen på 70-talet när man var sjuk och kakelugnen börjat svalna när man var på besök på landet med påssjuka och vuxna ej curlade som nu utan man fick besök med någon timmes mellanrum utan telefon eller radio.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (3 timer siden):

Det är den stillastående luften mellan tygskikten som värmer och att ta på sig så mycket kläder att något luftskikt ej finns kvar blir istället en kall brygga dvs direkt ledning av kylan in till kroppen.

Det skal vel mye klær til før dette blir ett problem?

ull, fleece o.l. «fanger» luft og reduserer sirkulasjon, så dette vil som regel bidra til å redusere varmetap. Luftskiktet i seg selv isolerer svært dårlig hvis ingenting bremser luftsirkulasjonen. 
Veldig tykke klær inne i posen kan selvsagt føre til komprimering av posens isolasjonsmateriale, men de fleste poser er romslige nok til at et lag med ulltøy eller to går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (6 timer siden):

Jeg har vurdert den der, men prisen var litt avskrekkende. Som sagt så var litt av poenget og ikke salte ned for mye penger i en marginal aktivitet. Tviler ikke på at Halite posen kan være bedre optimalisert til bruken, men den koster også 3 ggr så mye som Glitterheim Spring på outlet. Jeg er forsåvidt fornøyd med den løsningen jeg hadde fra før, men 1000 kr kan jeg lett avse for å se om jeg merker forbedring. Og med barn som vokser som ugress, er det ikke lenge til vi må ha flere voksenposer uansett

Helt enig. En hvilke som helst pose gjør samme jobben 👍

aico skrev (2 timer siden):

Det skal vel mye klær til før dette blir ett problem?

Ja, absolutt. Mens jeg skriver dette ligger jeg med ull, annabuksen, luffer og dunjakken på i soveposen, og det skal ikke av i natt.

Det er gjort mer vitenskapelige tester på dette, og det vil alltid lønne seg å kle på seg mer TØRRE klær i soveposen. Man skal bruke veldig store/stive klær for at det ikke skal svare seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en nydelig natt ute i helgen! Gradestokken viste 15 minusgrader på det kaldeste, men det var godt og varmt i posen. Eller posene. Jeg hadde to soveposer. Fungerte veldig bra! Hadde også varmeflaske. De gav mye varme. Frøs ikke et sekund. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komo skrev (1 time siden):

Jeg hadde en nydelig natt ute i helgen! Gradestokken viste 15 minusgrader på det kaldeste, men det var godt og varmt i posen. Eller posene. Jeg hadde to soveposer. Fungerte veldig bra! Hadde også varmeflaske. De gav mye varme. Frøs ikke et sekund. 

Hei.

Artig å høre. Overnatting ute i vinterskogen er noe av det triveligste friluftslivet man kan ha spør du meg. Og siden det er "vann" over alt (i form av snø) kan man jo overnatte hvor som helst. Man er ikke avhenggig av å være i nærheten av bekk/elv/tjern/innsjø.

Jeg er litt nysgjerrig av meg og lurer på hvilke to soveposer du brukte?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 10.1.2021 den 18.56):

Hei.

Artig å høre. Overnatting ute i vinterskogen er noe av det triveligste friluftslivet man kan ha spør du meg. Og siden det er "vann" over alt (i form av snø) kan man jo overnatte hvor som helst. Man er ikke avhenggig av å være i nærheten av bekk/elv/tjern/innsjø.

Jeg er litt nysgjerrig av meg og lurer på hvilke to soveposer du brukte?

;-)

Ja, helt nydelig! Jeg brukte Mountain Equipment Helium 600 også hadde jeg en eldre Helsport 3 sesong syntetpose på utsiden. Den sistnevnte er litt større en førstnevnte, så det fungerte veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.