Gå til innhold
  • Bli medlem

Antall meter multifilament sene


Timmytoe

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg har fått meg ny snelle en Shimano vanford 2500hg. Tenkte jeg skulle ha på 0,12 eller 0,10 multi sene på denne. Har ikke lyst til å fylle opp spola med nylon, da dette skapte litt problemer for meg sist.

Tenkte å prøve meg på sufix 131, men dette koster litt så vil helst unngå å kjøpe for mye. 

Om jeg ikke husker feil i farten så skal snella mi ta 160m med 0.25 sene. Hvordan kan jeg da finne ut hvor mange meter med 0.10-0.12 jeg kan spole på da ?

 

Har hørt noen har brukt tape innerst på spolen for å fylle opp på den måten, men har ingen erfaring med dette selv. 

Noen som har innspill her ?😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spol på ønsket lengde multi først, spol så opp resten med mono, kjør dette over på en større snelle eller 2 eller en tom spole ved hjelp av en drill. Kjør så monoen på først.

Du får perfekt fyllingsgrad. Det finnes ingen alternativer til enkelt å "regne seg til" hva du får på av lengde ellers da multiliner ikke er runde og ikke fyller på samme måte som tilsvarende tykkelser i mono osv.....

Har gjort dette minst 200 ganger og det blir full treff hver gang...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (47 minutter siden):

Denne blir ikke dønn presis, men forholdsvis ålreit å bruke: https://www.pattayafishing.net/advanced-fishing-reel-line-capacity-estimator/

Det er mulig dette kan funke, men det krever i alle fall at man har utstyr for å måle lengden på snøret. Metoden til Espen over er en «no-brainer» som ikke kan gå feil. 
 

Har man ikke to ekstra sneller, bruker man en drill med enten tomme spoler eller rett og slett en plastflaske til å snurre opp snøret på. Er det snakk om moderate mengder snøre, kan man også «spasere» dette ut. I alle fall om man bor litt landlig til .... Husk litt motstand når snøre legges på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, TOT said:

Det er mulig dette kan funke, men det krever i alle fall at man har utstyr for å måle lengden på snøret. Metoden til Espen over er en «no-brainer» som ikke kan gå feil. 
 

Har man ikke to ekstra sneller, bruker man en drill med enten tomme spoler eller rett og slett en plastflaske til å snurre opp snøret på. Er det snakk om moderate mengder snøre, kan man også «spasere» dette ut. I alle fall om man bor litt landlig til .... Husk litt motstand når snøre legges på. 

Trenger ikke nødvendigvis å måle opp snøret. Så lenge du vet hvor mye multi du vil ha på og tykkelsen på denne, regner den ut hvor mye resterende mono du trenger. Ved å sjekke ut gear ratio på snellen/se spesifikasjoner på nett, vil du finne ut hvor mye sene den drar inn i spolen pr runde med sveiva. Da kan man telle antall sveiv og derav holde kontroll på hvor mye sene som kommer på. Som sagt blir ikke dette helt presist, men for de fleste vil det funke greit. 

Forslaget til Ørud ser jo også veldig bra ut. Det jeg dog ikke forstår er hvordan dette skal funke i praksis hvis man kun har én snelle med samme diameter som den du skal bruke på snella. Hvis du først spoler på multi, så mono, så vil jo monoen havne innerst på den større spolen du videre skal hente senen fra igjen når den skal tilbake på spolen som skal brukes. Spørsmålet mitt er da: Hvordan får du monosenen som er innerst på spole X til å også havne innerst på spole Y (den man skal bruke)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (2 minutter siden):

Forslaget til Ørud ser jo også veldig bra ut. Det jeg dog ikke forstår er hvordan dette skal funke i praksis hvis man kun har én snelle med samme diameter som den du skal bruke på snella. Hvis du først spoler på multi, så mono, så vil jo monoen havne innerst på den større spolen du videre skal hente senen fra igjen når den skal tilbake på spolen som skal brukes. Spørsmålet mitt er da: Hvordan får du monosenen som er innerst på spole X til å også havne innerst på spole Y (den man skal bruke)? 

Du må «flytte» snøret to ganger. Har man ikke et arsenal av sneller, er det drill og brusflaske som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, TOT said:

Du må «flytte» snøret to ganger. Har man ikke et arsenal av sneller, er det drill og brusflaske som gjelder. 

Så senen som ligger innerst på den ene snellen vil kunne flytte seg greit over til den neste snellen? Altså den vil ikke være "stuck"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 minutt siden):

Så senen som ligger innerst på den ene snellen vil kunne flytte seg greit over til den neste snellen? Altså den vil ikke være "stuck"?

Vet ikke helt om jeg skjønte problemstillingen ...

Du spoler først på den mengden multi du ønsker, typisk 110 eller 150 meter avhengig av lengden de leveres i. Så skjøter du på passe halvtjukk mono (for ørretfiske ville jeg gått for 0,30-0,35 eller så, men strengt tatt kan man ta det man har for hånden bare det ikke er så tynt at det blir et svakt punkt den dagen draugen biter på og gjør et utras på 150 meter ...). Så fyller man opp snella med mono til den er perfekt fylt opp. Deretter må snøres snus via to operasjoner, før det spoles på med monoen innerst. Husk å ha litt motstand når det legges på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, TOT said:

Vet ikke helt om jeg skjønte problemstillingen ...

Du spoler først på den mengden multi du ønsker, typisk 110 eller 150 meter avhengig av lengden de leveres i. Så skjøter du på passe halvtjukk mono (for ørretfiske ville jeg gått for 0,30-0,35 eller så, men strengt tatt kan man ta det man har for hånden bare det ikke er så tynt at det blir et svakt punkt den dagen draugen biter på og gjør et utras på 150 meter ...). Så fyller man opp snella med mono til den er perfekt fylt opp. Deretter må snøres snus via to operasjoner, før det spoles på med monoen innerst. Husk å ha litt motstand når det legges på. 

Hehe. Ikke så lett å forstå hverandre gjennom tekst :P Skal prøve å beskrive det så presist jeg kan:

Jeg har en 1000-snelle. Jeg har også en annen snelle i 5000-str. Jeg ønsker å fylle opp min 1000-snelle med mono innerst og deretter fylle opp resten med multi. For å finne ut hvor mye sene som skal på spolen må jeg derfor spole på 1000-snellen først (siden 5000-snellen er i større diameter). Jeg spoler derfor først på det jeg ønsker av multi, deretter resten med mono på 1000-snellen. 
Jeg skal deretter bruke 5000-snellen til å snu senen på 1000-spolen. Når jeg spoler på 5000-snellen vil da den ytterste delen av senen fra 1000-snellen havne innerst på 5000-snellen. Altså monoen vil havne innerst og multien ytterst. Det motsatte vil igjen skje hvis jeg skal spole tilbake igjen på 1000-snellen. 

Spørsmålet er da: Hvordan sørger jeg for, med denne fremgangsmåten, at monoen havner innerst og multien ytterst på 1000-snellen? Eneste muligheten jeg ser at dette da kan funke er å feste monoen (som sitter innerst på 5000-snellen) innerst på 1000-snellen. Da monoen på 5000-snellen ligger klemt under multi-senen lurer jeg derfor på om dette i det heletatt lar seg gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (2 minutter siden):

Hehe. Ikke så lett å forstå hverandre gjennom tekst :P Skal prøve å beskrive det så presist jeg kan:

Jeg har en 1000-snelle. Jeg har også en annen snelle i 5000-str. Jeg ønsker å fylle opp min 1000-snelle med mono innerst og deretter fylle opp resten med multi. For å finne ut hvor mye sene som skal på spolen må jeg derfor spole på 1000-snellen først (siden 5000-snellen er i større diameter). Jeg spoler derfor først på det jeg ønsker av multi, deretter resten med mono på 1000-snellen. 
Jeg skal deretter bruke 5000-snellen til å snu senen på 1000-spolen. Når jeg spoler på 5000-snellen vil da den ytterste delen av senen fra 1000-snellen havne innerst på 5000-snellen. Altså monoen vil havne innerst og multien ytterst. Det motsatte vil igjen skje hvis jeg skal spole tilbake igjen på 1000-snellen. 

Spørsmålet er da: Hvordan sørger jeg for, med denne fremgangsmåten, at monoen havner innerst og multien ytterst på 1000-snellen? Eneste muligheten jeg ser at dette da kan funke er å feste monoen (som sitter innerst på 5000-snellen) innerst på 1000-snellen. Da monoen på 5000-snellen ligger klemt under multi-senen lurer jeg derfor på om dette i det heletatt lar seg gjøre? 

Skjønner! Og nei, det lar seg ikke gjøre. Du må få snøret fra 5000 snella over på noe annet før det kan spoles på 1000 snella. Feks ved at du setter en tom spole eller en plastflaske på en drill, og spoler det over dit først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, TOT said:

Skjønner! Og nei, det lar seg ikke gjøre. Du må få snøret fra 5000 snella over på noe annet før det kan spoles på 1000 snella. Feks ved at du setter en tom spole eller en plastflaske på en drill, og spoler det over dit først. 

Aha. Da er jeg med! Skal bruke den metoden neste gang ny sene skal på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.