Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalt pulkbag?


ubernoob

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Fjellpulken transporter og trenger en pulkbag. 

Hadde egentlig tenkt å gå for "Piteraq Pack Bag 1/1 HD" men fjellsport er utsolgt nå: https://www.fjellsport.no/piteraq-pack-bag-1-1-hd.html?channable=018f2e696400323735313434f3

Hvordan er alternativene? Ser Fjellpulken har flere modeller som sikkert passer bra i transporter, men hvordan er holdbarhet, vannsøyle osv?

Og evt Sydvang pulkbag som har identiske må med Piteraq? https://www.fjellsport.no/sydvang-pulk-bag-long-blue-230l.html?q=pulk bag

Erfaring med noen av de og noe jeg bør unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har en bag eller to hjemme, eller liker å pakke i kasser, så kan dette fungere vel så bra som såkalte pulkbager :) 

Jeg har pulk med trekk, og bruker gjerne ikeaposer faktisk, med en karabinkrok på det lille håndtaket for å holde den litt «lukket». Men på ett pulkbrett er det nok ikke aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Ikea poser, bilder fra helgen:

 

8407BABB-C156-46E2-9E31-1655046BB98B.jpeg

4DB7BF1A-4A58-422E-8C4E-585A6EFD7452.jpeg

34F5DD66-90BE-41B1-B047-61FBE0246141.jpeg

DD933D7A-0766-4B6F-9470-1C6F27030B7E.jpeg

Ser at det ble mye puddersnø i pulken, men uten et trekk som du har rundt hele, så må man nok ha en pulkbag. Ikea-poser og bokser inni der er en god ide. Synes du det er bedre å fordele vekt i sekk og pulk, eller er det mest volum uten vekt du har i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (2 timer siden):

Ser at det ble mye puddersnø i pulken, men uten et trekk som du har rundt hele, så må man nok ha en pulkbag. Ikea-poser og bokser inni der er en god ide. Synes du det er bedre å fordele vekt i sekk og pulk, eller er det mest volum uten vekt du har i sekken?

I dette tilfellet er sekken pakket til topptur, og pulken er for basecamp. Derfor har jeg randoskiene på pulken, det var for lite snø i skogen til å gå på ski med pulken til basecampområdet. Hilleberg Unna bruker jeg til sånne korte overnattinger.

Jeg får ingen snø i pulken, men uten trekk får man nok det ja.

Til vanlig har jeg ting man trenger ila dagen i sekken, hvis jeg går på fjellskitur. Camelback, niste, ett halvt liggeunderlag, skredutstyr, primaloftjakke, skibriller etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (3 minutter siden):

Ikea har også poser med glidlås (på godt og vondt i snøen). Jeg ville nok satt inn glidelåsen med silikonfett eller noe.
Samme størrelse som vist på bildet, men litt tettere ift snø dersom du har åpen pulk
https://www.ikea.com/no/no/p/frakta-bag-til-tralle-bla-90149148/

Oi, har bare sett de gjennomsiktige. Det går faktisk to sånne i pulken og er et godt og billig alternativ. Selv om de ikke er helt vantette. Kommer nok til å kjøper to sånne når jeg skal frakte utstyr, ved eller annet røft materiale. Rakk akkurat å bestille pulkbagen, så akkurat for seint ute ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (1 minutt siden):

Oi, har bare sett de gjennomsiktige. Det går faktisk to sånne i pulken og er et godt og billig alternativ. Selv om de ikke er helt vantette. Kommer nok til å kjøper to sånne når jeg skal frakte utstyr, ved eller annet røft materiale. Rakk akkurat å bestille pulkbagen, så akkurat for seint ute ;)

 

Jeg har ikke sett disse ikeaposene med glidelås.

men jeg kan tenke meg at glidelåsen er av dårlig kvalitet, og ikke noe jeg ville stolt på i fjellet. Men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Piteraq og kan ikke forestille meg at Sydvang er noe stor forskjell. Piteraq er litt oppskrytt synes jeg, virker ikke megarobust de glidelåsene. Er bare en 

pose med håndtak og glidelåser. Men de har blitt bransjestandard ettersom de har vært hovedaktør av pulkbager og beddings lenge. Ser ut som Sydvang sin har samme mål og glidelåser. Jeg har Fjellpulken Transporter og Piteraq sin passer bra. 

Endret av Navigatøren
mangel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Piteraq (offer for "bransjestandard"), og det blir ikke en ny når den jeg har er moden for utskifting. Synes den er lite vanntett, og min har fått en del små hull etter møte med en fjellbjørk. Tåler ikke å bli løftet inn i teltet, og mister mye av funksjonen da. Har brukt å ha duffelbagger i pulkposen, som nesten blir litt "dobbelt opp". Ville kjøpt noe vanntett😊

Endret av hildis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellpulken packbag 155L som jeg brukte i fjellpulken transporter før jeg kjøpte 168 Xplorer pulken. 
Er fornøyd med materialkvalitet og glidelåser etc,, og vil tro man skal herje mye med den før den får hull og rifter.
Jeg har ingen problemer med å anbefale den, men ville kjøpt 200L for bruk i Transporterpulken og jeg skulle valgt igjen. 
Vanntett er den nok ikke, men det er sikkert ikke Piterraq sin heller.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser ut som det er marginale forskjeller på størrelse og hvor vanntette de er. Tror nok at med slitasje så må man belage seg på vanntette pakkposer. Heldigvis er snø ofte så kald at det ikke blir så stort problem. Fjellpulken sine har solide håndtak for å løfte bagen (og veier derfor mer). Sydvang har flere reimer, mens pitreaq har lite sånt og veier minst. Vet ikke om man egentlig kan løfte i noen av dem uten å risikere å ødelegge bagen. Pitreaq har kanskje ikke ripstop? Og på den er ihvertfall ikke sømmene tapet. Det er det sansynligvis ikke på de andre heller. Min Sydvang kommer i posten om et par dager, så blir spennende å se da.

Piteraq:

  • Volum: 224 L
  • Materialer: 210D Nylon N/robic med Silikon & PU coating, DWR behandlet
  • Vannsøyle: 800mm
  • Dimensjoner: 140 x 40 x 40cm (LxBxH)
  • Vekt: 690 g

Sydvang:

  • Volum: 230L
  • Materiale: Polyester 200D 3mm ripstop W/R PU
  • Vannsøyle: 1000mm
  • Dimensjoner: 140x41x40cm
  • Vekt: 950g

 

Fjellpulken:

  • Volum: 200 l
  • Materiale: Cordura CS, Polyester 210D - Dobbel ripstop PU 1000MM WR
  • Vannsøyle: 1000 mm
  • Dimensjoner: Length: 130 cm, Diameter: 45 cm
  • Vekt: 1780 g
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Piteraq Pack Bag HD, og løfter aldri selve bagen alene fullpakket. Dersom den en sjelden gang skal løftes fullpakket så løfter jeg den sammen med pulken baggen ligger i.

Oftest så sklir jeg hele pulken/brettet inn forteltet (når jeg bruker telt med stort fortelt) slik at pulk med bag står lett tilgjengelig langs den ene siden eller i front av forteltet. Eller så løfter jeg inn de pakkbokser / ikea poser med ting jeg trenger siden utstyr er sortert på bruk. (Hva jeg velger avhenger av telt og antall personer i telt.)

Bedding løftes rett inn i innertelt med innhold.

image.png.6a7feb4504277a53ddd1b665d239f4c7.png

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hindre vann, her jeg sett de som legger en presenning nedi en parispulk eller transporter. Legger alt i pulken, bretter den inn som ett trekk, og fester det med strikk. Blir helt vanntett.


Og finnes det virkelig pulkbager som ikke tåler å bli løftet når de har bagasje i seg? 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to pulkbager fra Fjellpulken (155 og 250 liter) som jeg er veldig fornøyd med. 

Bruken jeg er mest fornøyd med dem til er slettes ikke til når man skal på tur med pulk, men med bil :-)

Innmari kjekt hvis man skal på ferie eller hyttetur å pakke klær, sengetøy, håndklær osv i en slik og putte den i skiboks eller bagasjerom! De rommer utrolig mye, men spesielt den største kan bli litt uhåndterlig om man pakker den full...

Og så er det jo en grei bonus at de fungerer greit til å ha med seg i pulkene også :-)

Jeg har noen slike poser med glidelås fra Ikea, og de kan sikkert fungere greit de også... De er også greie å bruke til når man skal ut og leke med unga og de skal ha med seg skateboard, hooverboards, rulleskøyter, rullesko, baller og fandens oldemor...

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt sydvang pulkbag. Så og si identisk som den fra rab eller piteraq. Ikke prøvd enda.

Det må da vel gå ann å bære disse? Om så bare at man holder med begge henda under når den skal fraktes? Evt holder i stroppene? Kan vel ikke gå ann å lage en pulkbag som ikke kan løftes 🥴

Erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg  har ganske lenge bare brukt et par duffelbags + diverse poser i Pariser pulken. Jeg legger først en liten letvekts pressening i pulken, så baggene opp i, folder presseningen ove og rundt og gummistrikker på. Lett, billigt, enkelt og har for så vidt fungert fint. Har nå en pulkbag, kanskje noe enklere, men før kunne man sortere mer i de enkelte bagger og ta det i teltet man trengte. 

Bedding er kanskje nok praktisk og enkelt ved telt opsetting og "sengeredning", men jeg vill nødig manøvrere de avbildede bedding-pulk gjennom et viekrat! Endelig gjelder det om å pakke med lavt tyngdepunkt.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Bedding er kanskje nok praktisk og enkelt ved telt opsetting og "sengeredning", men jeg vill nødig manøvrere de avbildede bedding-pulk gjennom et viekrat! Endelig gjelder det om å pakke med lavt tyngdepunkt

Om det er bilder jeg la inn over du sikter til så er vekta på beddingen ca 1/10 eller mindre ift inneholdet i selve pulken/pulkbaggen, beddingen inneholder mye luft. 

Vierkratt har jeg aldri gått igjennom vinterstid, muligens over men aldri igjennom. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med Piteraq, både den nyeste i det "tynne" stoffet og den gamle "HD". Har brukt de i pariserpulk både ved kiting og fjellskiturer. I alle baggene mine er det ganske raskt blitt slitt hull i bunnen. Typisk blir noe hardt og tungt leggende i bunnen og det gnages hull. Er heller ikke imponert over glidelåsen, den er verken vann eller snøtett. Mine bagger brukes nå som pulktrekk og har vanntette pakkposer oppi. Til akkurat det fungerer Piteraq greit.
Ang bedding ved fuktig vær / regn så bruker jeg å snu beddingen slik at bamse-liggeunderlaget blir liggende øverst. Da trekkes ihvertfall ikke fuktigheten rett inn i soveposen. Skulle selvfølgelig ønske at beddingen var vanntett og hadde tett glidelås, men når jeg en sjelden gang drar pulk i regn / slaps så fungerer det ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min Sydvang idag og den ser vanntett ut i stoffet. Det er klaff over glidlåsen som ikke er vanntette, så blir klaffen liggende riktig tar den unna vann. Glidlåsene ser store og gode ut å håndtere med votter og det er bra. Men jeg tenker at man må pakke vanntett i denne uansett.

Beddingen er det verre med om ikke er vanntett, men snu den opp ned er en god ide. Og evt feste noen stropper under så man får løftet den så den ikke subber i bakken og sliter på trekket. Enn så lenge venter jeg med å kjøpe bedding siden turene blir forholdsvis korte og ikke så krevende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.