Gå til innhold
  • Bli medlem

Kongeveien mellom Hå og Varhaug


REJOHN

Anbefalte innlegg

Flott vær og flott tur.

Lørdag er turdag. Det er opplest og vedtatt. Med vinter, frost og harde forhold pleier det å bety en tur fra Hå gamle prestegård til Varhaug gamle kirke – og retur. Den vanlige turen når frostrøyken ligger som et teppe over landskapet. Det må bli omtrent 30 år siden første gang jeg gikk denne turen. De fleste årene ble det en eller et par turer før jul, og mange flere etter jul. På vårparten var jeg som regel litt lei av å gå nettopp fra Hå til Varhaug – og retur samme vei.

Det betydde også at jeg var god til å gå lange flate turer. Det gikk både fort og greit å gå denne spesielle turen på nesten to mil. Bakker derimot, var ikke like samarbeidsvillige. Det ble ofte en litt tung tid tidlig på våren når turene skulle gå til en aller annen topp. Med mer fritid, har det blitt flere dager på tur, og på grunn av korona, blir det nå omtrent tur hver dag. Ikke så lange turer, men på 7-8 kilometer og fra litt over en time til litt over to timer. De korteste blir ikke med i bloggen.

På lørdagsmorgen var det minus et par grader hjemme. Steinhardt i bakken, og flott vær med sol og blå himmel. Det beste var at det omtrent ikke var vind. Så vidt en liten trekk fra nordøst. Jeg kom meg ikke avgårde før godt over 11. Det er liksom tidlig morgen til midt på dagen i starten av januar. Det merkes også godt på sola, som ikke kommer veldig høyt på himmelen selv klokka 12. Solbriller og lue med skygge er greit å ha med. Siste gang jeg alene tok turen fram og tilbake, var tidlig i mars – før korona. Nå var det igjen på tide. Jeg så fram til å gå en litt lengre tur, men det kunne jo tungt mot slutten.

Det var andre på tur denne flotte dagen. Mange andre. Det var en del biler på parkeringsplassen da jeg kom og jeg kunne se folk på vei mot Obrestad fyr. Det var familier med unger. Jeg tok de igjen ganske kjapt. Det var egentlig dagen for å ta det med ro. Det flotte været var med på å gjøre turen skikkelig bra. Når sola i tillegg varmet i ansiktet og trekken kom bakfra, ble det en tur nedover mot Hå, som jeg virkelig syntes var kjekk. Jeg ble i skikkelig godt humør i det flotte været. Det ble noen timer med den gode tur-følelsen.

Det er jo aldri så mange som går hele turen frem og tilbake, men denne dagen var det nok folk som tok kortere turer. På Varhaug gamle kirkegård var min vanlige benk opptatt. Det ble en liten pause for å drikke saft denne gangen. I trappa inn til kirken. Sola forsvant bak noen skyer, og jeg fikk trekken mot meg på tilbaketuren. Likevel gikk det greit. Adskillig bedre enn jeg hadde trodd. Halvveis tilbake mot prestegården gikk jeg på kjentfolk. Det ble en hyggelig prat, og en grei liten pause før jeg fortsatte nordover.

Sola var omtrent i horisonten da jeg passerte fyret på Obrestad. Litt sen start gjorde at det nesten ble kveld før jeg var ferdig. Selv med stopp hadde jeg ikke brukt spesielt lang tid på turen nordover. Alle turene langs stranden har gitt utslag.

P1024443.JPG

P1024453.JPG

P1024462.JPG

P1024466.JPG

P1024473.JPG

P1024493.JPG

P1024524.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.