Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kano


Henrik899

Anbefalte innlegg

Hei! 

Ønsker gjerne noen innspill når det gjelder valg av kano.

Jeg vurderer å kjøpe meg ny ally kano men er litt usikker på hva som passer mitt bruk best. 

 

Den vil primært bli brukt på rolige vann, rolige elver til fisking. Gjerne også alene eller med 1 person til.

Tidligere har jeg padlet noen ganger med en 16,5 dr men har ikke prøvd denne alene. Er denne mer "tung styrt" for en nybegynner enn de som er ment for flatt vann? Eller er det kun en trenings sak å bare investere litt tid til man mestrer det?

Likte veldig godt plassen i 16,5 dr da jeg liker å ha med en del utstyr på lengre turer. Ser at 16 har litt lavere bæreevne enn 16,5 dr.

Veldig glad for alt av innspill 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hej Henrik,

Jeg har ikke stor forstand på kano'er. Men jeg kender meget til ønsket om at komme ud på vandet, og her er der mange faktorer som spiller ind på valg af fartøj.

1) hvor meget vil du flytte dig rundt på vandet? Med en kajak kan du lave mange kilometer på fladt vand.

2) Hvordan er din adgang til vandet? bil, cykel, bus?

 

Hvis du vil ha' plads til to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Henrik,

Jeg har ikke stor forstand på kano'er. Men jeg kender meget til ønsket om at komme ud på vandet, og her er der mange faktorer som spiller ind på valg af fartøj.

1) hvor meget vil du flytte dig rundt på vandet? Med en kajak kan du lave mange kilometer på fladt vand. Her tror jeg packRaften er et dårligt valg, men jeg har ikke prøvet min på vandet endnu.

2) Hvordan er din adgang til vandet? bil, cykel, bus, rygsæk? Med en bil er der ingen begrænsninger .. køb en kajak og suppler op med en packRaft senere. På fjellet kommer vægt-begrænsningerne hurtigt. Min 2kg packRaft er lige kommet ind af døren, og jeg er ikke i tvivl om dette rigtige valg. Jeg er ældre nu, men uanset situationen og alder har der altid været for meget i rygsækken.

3) Som jeg kender de svenske elve er alt ude på vandet bedre end at stå med en urskog i ryggen på land .. men min er faring er dog begrænset. Jeg har fisket fra min plast-kajak på fjorden her i Aalborg .. den flytter sig hurtigt for vinden. Og, en lille detalje: under den mindste uro i kajakken tror jeg at skroget virker som en effektiv højttaler der forstærker lyde. Det vil ikke ske i packRaft og Ally.

4) Jeg har tillid til at packRaften klarer sig bedst ned ad en elv. 

5) Hvis ikke du har erfaring fra klub ... så få det. Vi kan alle kravle i en kano eller packRaft. Brug i det mindste god tid under trygge forhold til at øve kæntring, ujævnt vand og distancer i blæst osv. Gå ik' på vandet, hvis du er bange for at blive våd. Jeg måtte selv opgive en tur i en selvbygget foldekajak: frisk tvær-vind og lavt vand, men ingen ror/finner .. det var umuligt selv at bestemme retningen når kajakken så gerne vil lægge sig på tværs af vinden. Det vil osse være tilfældet med kano. Jeg har +2000km's erfaring i ro- og kajak.

6) Det ka' kun gå for langsomt .. kom igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16,5 DR kan fint padles alene på turer slik du skisserer. Det gjelder bare å laste den riktig. Jeg har padlet mange turer sammen med turkompis som padler sin 16,5 alene, mens jeg padler min 15 foter. Se her f.eks. fra en tur her i Femundsmarka/Rogen for et par år siden. Når det er sagt, ja så kan en packraft nok fungere kanskje enda bedre i et landskap som Femundsmarka/Rogen og aksjonsradien kan enklere eller lettere utvides. Det skal nemlig prøves til sommeren er planen for min del. Packraften er klar for en ny tur i grenselandet.

:)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Bjarne H.S. skrev (På 20.1.2021 den 7.49):

16,5 DR kan fint padles alene på turer slik du skisserer. Det gjelder bare å laste den riktig. Jeg har padlet mange turer sammen med turkompis som padler sin 16,5 alene, mens jeg padler min 15 foter. Se her f.eks. fra en tur her i Femundsmarka/Rogen for et par år siden. Når det er sagt, ja så kan en packraft nok fungere kanskje enda bedre i et landskap som Femundsmarka/Rogen og aksjonsradien kan enklere eller lettere utvides. Det skal nemlig prøves til sommeren er planen for min del. Packraften er klar for en ny tur i grenselandet.

:)

Hvordan er den 15 typen å padle? Er det egentlig så stor forskjell på 15 15,5 og 16,5 utover lengden? Tenker sånn som 15,5 er jo fort litt rimeligere å kjøpe om man ikke har behov for den ekstra lengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.