Gå til innhold
  • Bli medlem

Mine første toppturski. jeg står mellom 2. hva synes forumet jeg skal velge?


espenmh

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe randonnee, og har nå bestemt meg for å gjennomføre.
Jeg liker å støtte norsk industri, og synes skiene til SGN ser veldig bra ut og får gode skussmål.

De jeg har siktet meg mest inn på er Jostedalen og Hurrungane.
Jostedalen er lettere og smalere, Hurrungane er tyngre og bredere.

Jeg har stått mye i bakke og skogis tidligere, og jeg går mye på topptur til fots, og tenker at toppturski må være genialt, og kommer til å trives både oppover og nedover, men er usikker på hva jeg bør velge.
Jeg er 180cm høy og veier 85kg. jeg sikter meg inn på ski som er ca 175cm.
Blir Jostedalen for lette for en god nedfart? vil de ikke kunne flyte godt i pudder og puter? er Hurrungane et bedre valg selv om de veier mer?
Hva er egentlig forskjellen mellom dem? Hva bør jeg tenke på når jeg kjøper sko og bindinger til dem?

Jeg setter pris på alt av input!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags toppturer skal du gå? Fokus på å finne god skikjøring? Gå langt og nå fjelltopper? Tidlig vinter med løssnø favoriserer bredde, vårturer med kompakt, våt eller isete snø favoriserer smalere ski.

Her er en indikator, begge dine alternativer havner innenfor All Mountain men vektlegger ulike egenskaper.

Screenshot_20210104-220300_Chrome.jpg.3e7d28273b28dd25c0f9a3416d9a78b3.jpg

https://cripplecreekbc.com/blogs/backcountry-blog/choosing-your-ski-touring-setup

Til sammenligning, jeg har lette ski på 84 mm midtbredde/172 cm som brukes med sko under kiloet m/100 flex, ski på 99 mm midtbredde/178 cm og ski på 107 mm midtbredde/186 cm. De to sistnevnte brukes med sko på 1300 g m/130 flex (Jeg er 175 cm høy)

De midterste skia er definitift mine allround ski og førstevalget på de fleste av mine turer etter de kom i hus, de andre for mer spesifikke turer. Men det er mine preferanser, dine og andres kan være en del annerledes. 😊

Bruk søkefunksjonen også, det er en del tråder om toppturski på formuet her: https://www.fjellforum.no/search/?q=Toppturski&quick=1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ikke enkelt dette og du vil nok ende opp med flere skipar som terka og mange andre har gjort tidligere. Inkludert meg selv. Ingen ski passer alle forhold og det vil bli et kompromiss uansett. Første snø er i mitt hode lite snø og stein. Dvs at man garantert treffer et eller annet og da vil man helst ikke ha de dyreste og fineste skiene på beina. Jeg hadde smale ski først, gikk deretter over til bredere ski. For meg med min teknikk kom jeg oppå snøen med bredere ski og følte meg komfortabel og hadde kontroll. Men jeg har senere sett skigåere som flyter godt på snøen selv med smalere ski. Så her er det nok teknikk det handler om. Ellers er det greit med lette ski. Sønnen brukte mine favoritt ski sist vår og jeg måtte tilbake til litt tyngre ski. Det har jeg lite lyst til å gjøre igjen. Det viktigste er uansett å komme seg på tur med de skiene man har. Å ta et skredkurs er også en svært god investering. Jeg har ellers fått en forkjærlighet for Atomic Backland. Ofte på tilbud hos XXL og ellers lett og fint utstyr. Skoene passe mine problemføtter utmerket selv om de ser smale ut. Backland bindingene er svært solide og skiene virker gode. Har kjøpt komplett Backland utrustning til fruen og det blir spennende å se om hun blir fornøyd.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. 
Jeg har sett at du har postet den figuren tidligere, @Terka, og den er en veldig fin indikator, og artikkelen til ccbc er topp. tusen takk.

Jeg tenker det er lurt å gå for en mest mulig allrounder som min første toppturski. så kan jeg heller spesialisere når jeg finner ut at livet mitt nå har blitt en randoboms senere.
Ut i fra figuren til @Terka så ser det ut som 100mm er midt i sweetspoten for nedfarten. så dermed heller jeg mer over mot Hurrungane.
spm: Hurrungane med sine 1610g, regnes de som tunge, eller er de fortsatt innenfor lette randoski?

jeg snuser også på disse shift-bindingene til salomon. er det verdt å ha muligheten til å skifte til klassisk alpinsnute til nedfarten, eller er det bare hype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vekt må du se på totalen. Ski-bindinger-støvler-(feller)

Det hjelper ikke med fjærlette ski om du monterer blylodd på de for å feste støvlene. (Shift)

1610 er litt i gram, så på en måte er de ikke lette, men bredden tilsier at de tross alt må veie noe. 

F.eks Marker Alpinist bindinger burde funke. Da er du nede på halvkiloet for et par bindinger.

Stoppere kan tilsynelatende virke som en god ide, men kan fort bli knot avhengig av hvor god selve løsningen er. De øker også vekta.

Jeg kjøpte stoppere til mine Dynafit Superlite 2.0 og brukte de kun første turen. Siden har jeg kun brukt reim.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på noen eldre K2 Coomback, 1,8 kilo på kun en ski, og jeg merker at lettere ski er lettere å gå med.

Men jeg har brukt de så mye etterhvert, at jeg er blitt glad i skiene mine, og jogger allikevel fra de fleste jeg går på tur med, så jeg verdsetter nedoveregenskapene høyt :) 

Men med gode snøforhold, tar jeg gjerne tynnere og lettere telemarkski (falketind med switchback binding og T4 støvel). Det er en del lettere å gå med.

Til mitt bruk ville jeg gjerne hatt en ski på 90-100mm. Jeg tror det ville vert en god allroundski for meg. Hvis de ikke er for korte vil jeg tro de hadde bært godt nok.

Det er ikke ofte jeg er på tur i dyp pudder heller, men hadde jeg ofte vert ute i dyp pudder ville jeg nok hatt en bred ski.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du funnet to gode ski, og begge kan fungerer som en god allrounder. Bredden på skien betyder ikke så meget ut over "flyt", det er oppbygningen av skien som bestemmer hvordan den er i fart, hvor lett den er at svinge, hvor enkelt det er at sladde seg ut av svingen osv. Jeg ville iøvrig anbefale deg å kjøpe ski som er lengre end 175 med nden høyde og vekt (ca. det samme som meg)

Jostedalen i 184cm er 94mm under foten og Hurrungane i 182 er 101mm (Hurrungane komme i øvrig i en carbon-versjon som er lettere og veldig stabil). Begge er gode allroundere, men du skriver ikke nået om hvor du bor, og hvor/hvornår du kommer til at bruke skiene - ikke hva du drømmer om, men hva du faktisk kommer til at gjennomfører.
Der er stor forskjell på en hva en god allrounder er for en som bor i Hemsedal som har relativt få nedbørsdager, hvor løssnøen ofte er vindtransportet snø, og terrenget generelt er fast og "fint", sammenlignet med en som bor i Sogndal med hyppige tunge snøfall, terreng som byr på flere formasjoner som skjermer for vinden osv. Skien bør tilpasse til det klima og de snøforhold som karakteriserer ditt primære bruksområde.

Når det er sagt, så må du likevel ikke høre på de som siger du må ha "spesial verktøy" til alle tenkelige situasjoner og 16 par ski i boden. Det trenger du ikke, selv om det nok er en del av skikjørerens livsløp at føle på behovet. En god skikjører kan kjører og finne skigledede på alle ski i alle forhold. Bruk heller pengene på et kurs i skiteknikk, det er bedre for skigleden og for kloden. (lær av feilene vi andre har gjort...)
Jeg er selv kommet så langt gjennom "hvor mange ski skal man ha" kretsløpet, og er kommet tilbake til "start" med 2 par ski.

Jeg er på ski stort sett hver dag, og jobber som fjellfører. Bur i Jostedalen som er et snøhol, med kort vei til høgalpint terreng. Der står 178cm i passet, men jeg er altså 179cm(!), vekten ligger rundt 80kg vil jeg tro (har ikke vert på en vekt i 10-15 år).
Det som er blitt min primære ski er 96mm under foten 184cm lang, har fin rocker i forskien, og en relativ myk og bred forski som initierer svingen enkelt, men det koster lidt på stabiliteten på hard fører i høy fart (Jostedal er nok bedre på dette). Bakskien er stiv og helt falt, for enkel fartskontroll gjennom "sladding".
Denne ski fungerer stort sett i alle forhold, og gir mig skiglede både øst og vest for vannskillet.
Jeg har også en ski som på mange måter ligner på den annen, men den er 184cm lang og 116mm ish under foten (ish - husker faktisk ikke nøyaktigt hva den er). Den har mindre innsving litt mer rocker, og er nået vanskeligere at initierer svinget med når den skal kjøres på kant, bakskien og også litt mykere, men ikke mye.
Denne ski bruker jeg utelukkende i situasjoner når der er MYE snø, altså når snøen går til litt under kneet, og er løs men ikke fjærlett. Men i tillegg må der også være ustabile forhold i fjellet, slikt at jeg ikke ønsker at bevege meg i og på grensen til skredterreng. Sakt med andre ord løssnø i rikelige mengder, men i "flatt" (<25 grader) terreng. På slike dager og i slikt terreng må jeg ha bedre flyt for å finne skigleden og svinge skiene.
(Der er en grunn til at industrien rundt heliski-turisme i Nord-Amerika, jobbet intensivt med å utvikle "fatskis" i sin tid. De manglede et verktøy, slikt en kunne kjøre slakt terreng med mye snø og bevare skigleden.)

Men tilbake til deg - uten å vite hvor og når du skal bruke skien.
Bur du på østlandet med innlandsklima, eller kystnære strøk i vest og nord med vekslende temperatur over og under null og besøker det alpine høyfjellet ut på våren. Da vil jeg velge Jostedalen.
Bur du på en nedbørsrik plass som de indre dele av Vestlandet med stabil kulde, og som grenser opp mot vannskillet, eller de nedbørsrike plassene i nord? Nekter du å kjører ski dersom der ikke er tør løssnø da ville jeg gå for Hurrungane (eller egentlig Soleitind).
Har du ingen ski-fjell der du bor, og bare kommer på ski i helgen engang i blant, og kanskje reiser måde øst og vest, nord og syd. Da hadde jeg valgt Hurrungane carbon.

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht. vekt, er det ikke de letteste ski, men lett nok i mine øyne - carbon ut gaven av Hurrungane er selvsagt lettere, men fortsatt "tung".
Det er vanskelig å lage lette ski med samme egenskapene. Skal vekten presses ned, blir skiene gjerne gjennomgående myke eller stive, og får ikke samme differensieringen mellom for og bag ski.
Mht. til binding ville jeg gå for en solid lett binding a la dynafit speed radical eller turn. Og nået tilsvarende men med skistopper (som Marker Alpinist) hvis du skal bruke dem i skianlegg (skal du bruke de mye i anlegg i tillegg til topptur, ville jeg valgt Fritschi Diamir sin Vipec eller Tecton).

Selv har jeg brukt Dynafit speed i ulike utgaver i snart 20år, har testet andre, men er kommet tilbake til den denne enkle bindingen hver gang. Er flere produsenter som i dag lager samme type binding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar!

Jeg endte opp med SGN Jostedalen med Marker Alpinist 12 og Dalbello Lupo AX.

Jeg bor i Trondheim, og må innse at klimaet her innbyr mer til toppturer sent i sesongen med tyngre snø og skare enn pudderbonansa. siden jeg fikk en veldig bra pris på Skiene (5000,- fra MOH i Hemsedal), ble valget litt lettere. 

Dalbello-skoene er mer av et kompromiss. Det er en litt knotete sko, som med litt fikling (forhåpentlig) funker veldig bra både opp og ned. Skoen er litt tung, men har avtagbar yttertunge (1670g med tunge 1500 uten), og bra gåutslag. Siden jeg må bytte ut de gamle bakkeskoene (Salomon Ghost, de tar inn snø under tungen), og disse funker 100% også i bakke og er kompatible med bakkebindingene mine, ble valget her også ganske lett. 

Håper jeg. nå gjenstår det bare å prøve pakken :)

Endret av espenmh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.