Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposeforvirring


Mayen

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at en nettbutikk selger en vinterpose til bruk i ned mot 29 minus. De nevner ingen begrensende faktorer, ikke noe om komforttemp eller t-ekstrem eller noe. Bare at posen, den er grei den ned mot minus 29.

Så oppdaget jeg at nøyaktig samme pose selges hos produsenten i USA. Men der sier de at posen er god for minus 20 grader celsius.

Hva ER dette for noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mayen skrev (8 minutter siden):

Jeg har sett at en nettbutikk selger en vinterpose til bruk i ned mot 29 minus. De nevner ingen begrensende faktorer, ikke noe om komforttemp eller t-ekstrem eller noe. Bare at posen, den er grei den ned mot minus 29.

Så oppdaget jeg at nøyaktig samme pose selges hos produsenten i USA. Men der sier de at posen er god for minus 20 grader celsius.

Hva ER dette for noe? 

Av og til kan det være smartest å kjøpe sovepose av seriøse nettbutikker og/eller produsenter, som oppgir nettopp det du etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en sammenblanding av hvilken limit det er snakk om. Jeg har feks en sovepose fra Mountain Hardware hvor det står -9C trykket på posen, men dette er ekstremtemperatur uten at det er spesifisert ytterligere. Komfortemperaturen på denne posen er +10C. Ifølge den europeiske standarden EN13537 skal det være 3 forskjellige begreper om hvor varm en pose skal være, T-comfort, T-limit og T-extreme, men jeg ser at mange nettbutikker bare oppgir T-extreme eller t-limit, noe som blir misvisende. Men akkurat i dette tilfellet kan det nok hende det er bare en feilkonvertering mellom F og C siden det det sammenfaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 5.1.2021 den 10.10):

Link?

Her er link til der de selger den som en pose som "virker" ned mot minus 29. Jeg skjønner jo at der er mange individuelle faktorer som spiller inn....hvis du ser på siden til høyre, så har de hatt mulighet til å skrive inn t-limit, komfort osv. Men de har ikke gjort det. KUN minus 29!

https://www.addnature.no/marmot-col-membrain-long-yellow-vapor-green-wheat-458111.html

 

Og her er posen hos merkevarebutikken i USA et sted, legg merke til at de IKKE bruker Fahrenheit men celsius.

https://www.marmot.com/equipment/sleeping-bags/down-bags/col--20-sleeping-bag/AFS_785562858831.html

 

Hva er det jeg ikke ser her?! Jeg har for øvrig kjøpt posen, og den er kjempegod. Men jeg gambler ikke på at den holder til minus 29 (som for meg vil si at jeg må betrakte den som en minus 20 pose. Og er den minus 20, så må jeg regne med at den holder til ca minus 10). 

Jeg skjønner ikke dette jeg. Hjelp meg å forstår please! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayen skrev (22 minutter siden):

Og her er posen hos merkevarebutikken i USA et sted, legg merke til at de IKKE bruker Fahrenheit men celsius.

Mjo, hvis du blar ned til spesifikasjonene under reklamen for de andre posene finner du nettopp det:

Specifications
Bag Temperature Fahrenheit: -20° F
Bag Temperature Celcius: -29° C

...men om det tilsvarer t-limit, t-comfort eller noe helt annet er jo ikke så godt å si, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden til Marmot finner jeg dette:

Bag Temperature Fahrenheit: -20° F

Bag Temperature Celcius: -29° C

Så det stemmer vel. 

 

Ikke alle poser er testet iht EN/ISO. Spesielt de for svært kalde omgivelser er ofte kun oppgitt med produsentens tall. 

Posen er oppgitt til å inneholde ca 1200 gram gåsedun med 800 FP. Det er jo også en pekepinn, dette er en varm pose. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DannyRS skrev (8 minutter siden):

På siden til Marmot finner jeg dette:

Bag Temperature Fahrenheit: -20° F

Bag Temperature Celcius: -29° C

Så det stemmer vel. 

 

Ikke alle poser er testet iht EN/ISO. Spesielt de for svært kalde omgivelser er ofte kun oppgitt med produsentens tall. 

Posen er oppgitt til å inneholde ca 1200 gram gåsedun med 800 FP. Det er jo også en pekepinn, dette er en varm pose. 🙂

Takk skal du ha! Skulle tro jeg var blind til tider. Så nå sier jeg bare WOW jeg har en god pose gitt!! Sov i den sist natt i minus 14-15 og det gikk glimrende! Nå ble jeg glad!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.