Gå til innhold
  • Bli medlem

Stivt drag med og uten demping


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fjellpulken pulk med stivt drag (for øvrig kjøpt av selveste Liv Arnesen for et par tiår siden), som jeg bruker på noen turer i året. I romjulen gikk jeg med noen annens pulk, nesten ny, og oppdaget at dragene har fått demping! Det gjør jo at den irriterende rykkingen forsvinner. Men, er det noen måte å få til dette på på mitt gamle drag, som er uten demping? Er det mulig å skifte deler eller gjøre noe annet? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt drag til cirka 1500 kroner?

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fjellrypa skrev (22 minutter siden):

Jeg har en Fjellpulken pulk med stivt drag (for øvrig kjøpt av selveste Liv Arnesen for et par tiår siden), som jeg bruker på noen turer i året. I romjulen gikk jeg med noen annens pulk, nesten ny, og oppdaget at dragene har fått demping! Det gjør jo at den irriterende rykkingen forsvinner. Men, er det noen måte å få til dette på på mitt gamle drag, som er uten demping? Er det mulig å skifte deler eller gjøre noe annet? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt drag til cirka 1500 kroner?

Jeg har tatt ett tykt strikktau (sykkelstrikk eller hva man kaller det) og knytt en stor løkke i ringene på pulkselen. En knute på midten av løkken også, så den blir som ett 8 tall.
Da kan jeg hekte pulken i den nederste løkken ved gange, eller i den lille løkken når det går litt nedover (for ellers treffer draget meg bak i lårene av og til), eller rett i ringene ved nedoverkjøring.

Så ett tykt strikk fungerer veldig bra, samtidig som man blir litt friere i bevegelsene :)  Ville nok hatt en strikkløkke selv om jeg hadde hatt demping på draget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fikse på et gammelt standard-drag hadde jeg ikke giddet. Om det er et forsterket ekspedisjonsdrag høres det derimot mer fornuftig ut. Og har du kjøpt pulk av en polfarer, er det vel en viss sjanse for at det er et forsterket ekspedisjonsdrag du har. 

Om du velger å kjøpe deg nytt, må du huske på at du kan regne inn en fortjeneste ved salg av det gamle draget. For 10-12 år siden var det i allefall en del folk som ville kjøpe stivt drag til paris-pulken sin. Regner med at det samme er tilfelle i dag.  Folk er vel villige til å kjøpe drag uten fjærer så lenge det er syltestrikker å få tak i. 😆

Du kan også kjøpe en brukt barnepulk, bytte draget og selge pulken på nytt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (18 timer siden):

Hvordan ser jeg om det er et forsterket drag?

Godt spørsmål. Jeg har ikke erfaring fra ekspedisjonsdrag, men om du ser på dragene som selges nå, ser du at det er litt forskjell i avstivingen i midten. 

Standarddrag:

normaldrag.jpg

Ekspedisjonsdrag: 

ekspedisjonsdrag.jpg

 

Jeg vet dog ikke om det eksisterte mer enn én type drag da ditt ble laget. 

fjellrypa skrev (18 timer siden):

Og hva tror du er prisen på et brukt drag?

Standard-drag uten fjærer ville jeg lagt på Finn.no for 8-900 kr. 

 

Endret av Vea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellpulken skriver også følgende om forskjellene: "På dette draget er glassfiberstengene i massivt materiale, i motsetning til vårt standard drag hvor det er innhullede rør." 

Vekten på normaldrag er oppgitt til å være 2 kg, mot 3 kg på ekspedisjonsdraget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har standarddrag med demping, og har prøvd å bruke ekstra strikkløkke for mer demping for å se hvordan det funket. For meg ble det for lang slakk mellom draget og selen, noe som gjorde det ubehagelig når det gikk nedover, da det ble mer rykk når pulken tok meg igjen. Da ville jeg faktisk heller foretrekke å ha et uten demping. Hvis jeg har litt vekt i pulken makser den hele tiden ut dempingen uansett. 

-Og i tillegg har du draget til Liv Arnesen. Det er jo veldig kult da.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Har gått mye med drag til pulken både tau, stivt og sammenleggbart med fjæring. Så på tv at Wenge brødrene gikk med sammenleggbart(Fjellpulken) med fjæring. De festa ikke ringene slik VEA viser på bildene( noe som er vanlig). Slik at det ble et bevegelig ledd her og. Fordelen med dette er at du får fjæring her, i tillegg til fjæringen som allerede er oppi feste på hver side. Greit bortover og i oppoverbakke, nedover fester ihvertfall jeg ringene slik at det stiver av draget. 

Endret av trondaage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster det bare ut her.

Jeg monterte fjærer inni mitt drag, men det er et DIY drag. Funker flott.

kanskje du kan benytte en slik løsning på dette på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.