Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av fornuftig kniv


Anbefalte innlegg

Hei, blir litt fortvilet. Har titta ganske mye på forumet her etter meninger rundt kniv, da jeg tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en ny en. Men ikke alt jeg finner er like seriøst.

Først tenkte jeg at jeg trengte en øks, så tenkte jeg at jeg heller trengte en solid kniv. Å nå har jeg bare kommet frem til at jeg trenger noe fornuftig, da jeg hverken skal drepe Bjørn eller operere en mygg for blindtarm betennelse.

Sålangt strekker mitt behov seg for 3 sesonger og helgesturer ++. Og hvis den fjerde melder seg så blir det buesag og øks.  Til vanlig har jeg med en foldesag som fikser det meste. 
 

Jeg trenger at gjenstanden kan kløyve eller dele småved  ved batonering, små rydde leirplass og generelt er et hendig verktøy. Ikke en såkalt gram jeger men er kjekt med lite vekt. Har til vanlig med meg en liten kniv eller multitool.

Noen som har noen fornuftige forslag til kniver Som ikke overskrider 1500-2000kr? Hadde i utgangspunktet tenkt på lille skogøksa men heller mer mot en samekniv eller lignende?

Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du allerede har en liten kniv til småarbeid, sløying og slikt, tror jeg en samekniv som Strømeng 8-tommer vil være passende for deg. Den fungerer fint til kløyving av småved, og er et mer allsidig verktøy enn ei øks. De eneste gangene jeg har syntes den har vært litt i groveste laget er når jeg skal sløye småfisk - veldig små fisk. Ellers kan den brukes til det aller meste, og den tåler røff bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse å velge i den prisklassen. En kniv mange er fornøyd med her på forumet er Casstrøms Lars Fält. Har den selv. Veldig god kniv med god finish

Monsen har jo noen modeller, bl.a Femundsmarka bør være passe størrelse. Har bare sett på de, eier ingen. Mulig andre her har testet de.  

I litt større størrelse bruker jeg Esee 6. Tilsvarer samekniv i størrelse. Kjempegod kniv med livstidgaranti men du får den nok ikke inn under 2000 med dagens dollarkurs. Kniv og slire er vel ca 125usd så kommer beltclip, frakt og mva oppå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekniv er ikke dumt. 8” er mye etter min mening, så det må du kjenne på selv, hva du trur blir den beste lengden for din bruk.

Med det budsjettet har du lett råd til en Mora Robust i tillegg (ca. 100kr), så har du en litt mindre, men skikkelig god og solid kniv som passer til litt andre oppgaver enn samekniven.

Begge er kniver som er kjekke å ha uansett, så du risikerer veldig lite ved å kjøpe disse. Så kan du heller (hvis du ønsker) legge mer penger i en mer forseggjort og spesialisert kniv etterhvert som du finner ut hvilke egenskaper du setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne prisklassen og bruksområde er det mye å velge i men her er noen forslag til gode kniver ihvertfall. 

Fallkniven S1: Har denne i X utgaven for samme bruken, veldig fornøyd med den. https://fallkniven.se/en/knife/s1/ 

Benchmade Leuku 202: Dette er en robust kniv med litt bedre stål enn de andre men dette gjør igjen at den kan være litt vanskeligere å slipe opp igjen, men hadde jeg skulle kjøpt meg ny kniv idag til formålet du beskriver så hadde nok denne vært blant topp 5. https://www.lamnia.com/en/p/53737/knives/benchmade-leuku-202

Mora Garberg: Denne har jeg ikke testet selv men blir litt mindre og rimeligere enn de andre, dette er nok et godt valg om du kun skal ha en kniv men siden du allerede har med deg en mindre kniv ville jeg personlig hatt med en større enn denne. https://www.lamnia.com/en/p/36416/knives/morakniv-garberg-black-carbon-knife-multi-mount-13147

Ellers er det aldri feil med en samekniv, her er det mye å velge mellom men finner man en fin en fra et kjent merke blir du nok fornøyd, man får mye for pengene med en slik ihvertfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte i utgangspunktet også å foreslå Mora Garberg, men den blir litt snau til et av formålene dine, rydding av leirplass. Så da er det, i den aktuelle prisklassen, vanskelig å komme utenom samekniv. Dog lurer jeg på hvor aktuelt rydding va leirplass egentlig er? Så, hvis vi ser bort fra det, så tror jeg en Garberg vil fungere aldeles utmerket til de øvrige gjøremålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte i utgangspunktet også å foreslå Mora Garberg, men den blir litt snau til et av formålene dine, rydding av leirplass. Så da er det, i den aktuelle prisklassen, vanskelig å komme utenom samekniv. Dog lurer jeg på hvor aktuelt rydding va leirplass egentlig er? Så, hvis vi ser bort fra det, så tror jeg en Garberg vil fungere aldeles utmerket til de øvrige gjøremålene.

Nei, hva skal en si. Var vell mer en slags beskrivelse så en kan se for se hvilke bruksområde det er. For å rydde leirplass er nok ikke aktuelt. Å bruke ordet å kviste plass til teltet eller å kviste små døde trær til bålet er nok det jeg mener👍🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag! Mora Garberg, Casstrøm Lars Fält og Fallkniven S1 så veldig bra ut, så de skal jeg ha i bakhode som. Spesielt Lars Monsen sin Femundsmarka, så veldig kjekk ut, litt grelt håndtak da. 
 

Oksen skrev (3 timer siden):

Sett mye positiv omtale om Terävä Skrama på nett. Skal være veldig god til hugging, og koster ikke skjorta heller. Må dog importeres. 

denne her så helt vill ut, spørs om folk ikke løper vekk hvis de ser meg med den i hånda.

Nei tror jeg faller mot en samekniv. Så sier hjertelig takk for alle tips :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Monsen Børgefjell og trives godt med denne. Den er litt hardt priset, men den veier litt og kløyver ved uten problem. 

Trenger strengt tatt kun den og tennstålet som følger med for å ta en tur i skogen for å fyre bål(dog med litt trening og forarbeid). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med min Garberg, men jeg måtte "fikse" litt på den før den passet mitt bruk. Ryggen er veldig skarp, noe som er litt uheldig om man liker å spikke med tommelen på ryggen for å ha bedre kontroll, da ser huden ut som en skjærebrett etter kort tid. Løsningen ble å file den ned litt på ryggen fra skaftet og ca. 3cm ut. Fordeler med den skarpe ryggen er at den er godt egnet for tennstål/ferro og at man kan skrape opp bjørkebark ol. til opptenning med f.eks tennstål. Den klarer også å skrape av fragmenter fra tyrived pinner som man kan få kjøpt.

Jeg synes ikke lærsliren var noe særlig praktisk, så jeg bestillte en kydex fra USA som jeg var veldig fornøyd med inntil jeg var på tur sommeren 2020 da det ble relativt kaldt og jeg faktisk fikk problemer med å få kniven ut av sliren da den ble veldig stiv. Så nå har jeg kjøpt en helt standard sort plastslire fra Mora som fungerer utmerket.

Etter litt fram og tilbake med forskjellige modeller har dette blitt min faste turkniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte løst Helle Mandra blad og lagde min egen versjon. Veier vel ca 150-160 gram. Har bare brukt den til spikking og slakting av elg/hjort/rådyr. Til slakting fungerer den meget bra! Får sikkert kløyvd ved med den også, men å skjære brød blir litt klønete pga det korte bladet:-)

 

01547EA8-EA9D-4B96-B224-F4090D29573C.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endred skrev (23 minutter siden):

Jeg kjøpte løst Helle Mandra blad og lagde min egen versjon. Veier vel ca 150-160 gram. Har bare brukt den til spikking og slakting av elg/hjort/rådyr. Til slakting fungerer den meget bra! Får sikkert kløyvd ved med den også, men å skjære brød blir litt klønete pga det korte bladet:-)

01547EA8-EA9D-4B96-B224-F4090D29573C.jpeg

Pent resultat og sikkert lurt å sette på selvvalgte (selvlagede?) skjefteplater. Har prøveholdt Mândra og konkluderte da at den ikke var bygd for mine hender. Ikke så godt å se fra bilder (din vs Helle sin), men ser ut for meg som at skaftet på din er litt rettere mot enden(?) enn Helle sin ferdiglagde.  Har tidligere prøvd andre kniver som har litt kort skaft og dertil en liten innsving mot enden av skaftet, noe som gjør at den ligger dårligere i litt større hender. Tenker da noen ganger at om bare skaftet hadde vært litt rettere i enden ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (20 timer siden):

Pent resultat og sikkert lurt å sette på selvvalgte (selvlagede?) skjefteplater. Har prøveholdt Mândra og konkluderte da at den ikke var bygd for mine hender. Ikke så godt å se fra bilder (din vs Helle sin), men ser ut for meg som at skaftet på din er litt rettere mot enden(?) enn Helle sin ferdiglagde.  Har tidligere prøvd andre kniver som har litt kort skaft og dertil en liten innsving mot enden av skaftet, noe som gjør at den ligger dårligere i litt større hender. Tenker da noen ganger at om bare skaftet hadde vært litt rettere i enden ....

Vil tro at formen er relativt likt orginalen siden jeg har pusset treverket «flush» med tangen på kniven (har ikke sett orginalen «live»). Har kanskje lagt ryggen på den litt flatere.. Kjøpte plater og pinner, skaft emnet var noe jeg fikk av en knivmaker for 15 år siden. Fant ut at det var på tide å lage noe av det:-) Ville ha en liten og lett jakt-kniv til reinsfjellet. 

Var litt skeptisk til en så liten kniv, men med det brede og kraftige knivbladet gjør den ganske allsidig. Må bytte litt grep ut i fra hva du skal gjøre. Tre fingre på skaftet og lillefingeren bakpå eller tre fingre på skaftet og pekefingeren på toppen av bladet så har du full kontroll på vomming og flåing. Har dog ikke verdens største never, men det fungerer for meg:-)

Endret av endred
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget rimelig, lettvektig og solid, EKA Cordblade W9 gjør susen for meg:) Denne tåler batonering som bare rakkeren for splitting av ved, men kommer nok litt til kort for å "rydde leirplass".

Sliren er også temmelig praktisk. Enkelt å klipse på på bukselommen eller beltet.

IMG_0279.thumb.jpg.2b5c9ccf76565a875b402751a5188577.jpg

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Strømeng 5 tommer jeg bruker dersom jeg skal klyve ved og øksen ikke skal være med. Jeg synes denne har bra størrelse, jeg ville ikke hatt noe større i beltet da jeg tror den fort vil oppleves i veien pga størrelsen.  Har også brukt mye Hunterkniver til samme formål, men har blitt redd for å knekke disse nå etter at jeg banket av Bladet på to Øyokniver på rappen i samme ærend.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tenker at den kommer til å forbli hengene på sekken unntatt i bruk. Eller blir det en liten kniv i belte, men sol dog fort blir litt for liten til andre småting 😊 står nå mellom en samekniv, Brusletto eller en av de større knivene til Monsen. Monsen knivene har jo Bruslettostål så det blir vel bare en smakssak 😊 supert med gode innspill folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (11 timer siden):

Meget rimelig, lettvektig og solid, EKA Cordblade W9 gjør susen for meg:)

Veldig lett og grei kniv, har selv anbefalt denne tidligere.  Om man er litt i tvil; trenger jeg å ta med meg en kniv på turen? Da tar du denne (eller en lommekniv). Legg den i topplokket på sekken om du ikke vil ha den på hofta/kroppen. Tar "ingen" plass og er som sagt lett. Eneste den ikke egner seg så godt til er som fiskekniv. Ikke at jeg har brukt den til det selv, men kan jo bare tenke meg hvordan det er å få paracorden inntrukket med fiskeblod o.l.  Er vel heller ikke førstevalget om man har tenkt å spikke lenge, da er en kniv med et skikkelig håndtak som er bedre å holde i å fortrekke. Men ellers, en helt greit kutte/skjære redskap som også - som du sier - tåler litt "batonering" om nødvendig. Billig er den og (under blakk fredag gikk den endog for halv pris, men det toget har jo gått nå).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her inne som burde dekke/besvare behovet ditt :-)

Selv har jeg vært innom det meste av kniver - særlig de mer kostbare (2.000 kr +). Men, har etterhvert landet på de mer rimelige knivvariantene. Særlig da Morakniver og Eka, som jeg har flere stykker av. De er som sagt rimelige, kommer sylskarpe "rett fra boksen", og har mer enn god nok kvalitet.

Jeg har også en 9" samekniv (Strømeng) som jeg brukte til "øks-oppgaver", men min erfaring er at øks gjør øks-oppgaver best.

På vintertur med bålfyring, har jeg med en Gränsfors Villmarksøks og en Bahco Laplander-sag. I tillegg en Morakniv på beltet og en foldekniv i lomma eller i sekken (som back up).

Som man ser av bildet her under, har jeg en Morakniv Bushcraft Black, som er "jålet opp" med en Casström Dangler og Hultafors tennstål festet i dangleren (etter en idè av FF-medlem), samt en Eka Swede 10 Orange foldekniv (og selvlaget "jålehale"). Disse to knivene er til sammen en rimelig investering, og de lar seg lett erstatte dersom man er uheldig og mister dem eller de ødelegges.

 

MoraEka.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.