Gå til innhold
  • Bli medlem

Solid og vanntett turbukse til sommer og vinter - Trenger anbefaling


Flemmingss

Anbefalte innlegg

 

Fikk en regnjakke og bukse fra XXL til en pris av rett over 3000,- til jul

jakka byttet jeg inn da jeg sikkert har 3-4 turjakker alt og buksa byttet jeg inn fordi jeg var usikker på størrelse/om jeg ville ha den.

Uansett, jeg ønsker helst bruke min tilgodelapp på noe nært intensjonen. Altså en turbukse, men jeg trenger langt i fra å bruke hele summen på dette.

Så noen som har anbefalinger?

- Jeg ønsker en bukse jeg kan gå i snø og regn med uten å bli blaut på beina.

- Jeg ønsker at den skal ha solide lommer som ikke går i stykker

- Jeg ønsker at den skal kunne brukes både sommer og vinter, så ikke massivt foret.

Jeg er 178 høy og ca 70kg.

 

 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna Finnskogen Gore tex, kan anbefales.

Dette er en lett 2 lags bukse, med 2 lags gore tex innerst og ett eget ytre lag med microfiber utvendig.

Jeg synes denne buksa er veldig lun på kalde dager med en stillongs under, og jeg bruker denne hele året når været ikke er altfor varmt. 

Buksa tåler ikke mye bålglør, det blir små hull i microfiberen, men det spiller liten eller ingen rolle i det store og hele. Buksa har solide lommer på lårene og to litt mindre høyere opp. Krok til å feste på skolissene så buksa ikke sklir opp ved tråkking i snø, buskas eller over elver.

Det som imidlertid er litt synd er at Norrøna de siste årene har endret passform på buksa, så den passer meg litt dårligere nå enn tidligere år, men jeg har ikke funnet alternativer til denne buksa hos andre konkurrenter.

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna recon er også en solid og god bukse. Desverre er den ikke direkte budsjettvennlig.

Jeg har brukt min mye og det eneste som har blitt fiksa på den er borrelåsen neders på buksebeinet. Den måtte sys fast i det ene hjørnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, julens byttegalskap (uten å gå nærmere inn på det)... : )

Hvor "våt" blir man egentlig på benene av litt regn, for å ikke snakke om snø? Om man går i mye dyp snø er det kanskje en bedre investering å kjøpe gamasjer sammen med en grei allround bukse. Norrøna Svalbard Heavy Duty anbefales i hvert fall fra mitt hold. Veldig slitesterk og behagelig både på sommer og vinter. Buksen tørker også relativt rask om den er blitt våt/fuktig.
https://www.norrona.com/en-GB/products/svalbard/svalbard-heavy-duty-pants-mens/?color=3897

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er:
1. Gore-Tex/dermizax etc etc bukse til sommerbruk er helt ufyselig å gå i så fremt det ikke pissregner. Klamt, varmt og ekkelt. 
2. De "vanntette" buksene blir bløte etter noen timer i pissregn/sludd okke som, men tørker fort. 
3. "Vantette" bukser som jeg mener er lett nok til bruk sommertid er for tynne til skikkelig vinter.

Konklusjonen ble hos meg:
1 stk tynn og lett "vanntett" bukse til bruk vår, sommer og høst.
1 stk Tykk og robust BIB vinterbukse med membran.
Bomull bukser til vanlig på sommeren. Så har jeg en tykk bomull BIB til vinter også når det er turer som medfører mye bål og tørt og kaldt vær evt. hytteliv. Slipper jeg å bekymre meg for å punktere membran osv. med kvister, glør, sag etc.

Skulle jeg hatt en bukse til alt, så lurer jeg på om Bergans sin Hogna 3L jaktbukse ville blitt valgt. 


 

Endret av Hammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.