Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs


Rasoul Izadi

Anbefalte innlegg

Jeg og hunden min skal gå fra lindesnes til Nordkapp den 1.6.21. 
Jeg har læst om andre sine erfaringer på denne turen. Planlegging av depot fremstår ikke som en mulighet for meg. Jeg ønsker å bestemme tempo og varighet av oppholdet det forskjellige steder selv.  Ønsker ikke stress med å være avhengig av noe som helst. Det en nok med å forholde seg til være, tenker jeg. Jeg har 5 mnd til rådighet men har et ønske om få gjennomført turen på ca 3 mnd. Jeg har tenkt å gå til fots, uten ski el pulk. Jeg tar med forsyninger for omtrent 14 dager fra start. Sam skal bære sin tørrfôr. 
Fiskestanga blir med men jeg kommer ikke til å satse stort på denne. Vi skal gå mest mulig i villmarka. Ruten skal gå gjennom det fantastiske landskapet i Norge og kun i Norge. Vi skal gjennom Setedal, Hardangervidda og Jotunheimen først. Videre fortsetter vi nordover tett på det svenske grensen. Det kan bli litt ekstra utfordrende å passere Blåfjell, Børgefjell og Saltfjellet. Også med tanke på  påfyll av proviant. 
Ønsker ikke planlegge altt i det små. Vi skal tross alt være på tur i Norge! Vi er vant med å være på tur i villmarka og har det basale på plass. Vi har allerede påbegynt målrettet trening. Det som vil være  annerledes med npl er lengden på turen og mat som vi trenger å skaffe underveis. 

Er det noen som har erfaring med kjøp av matvarer på slik en tur og evt hvor det er best å gjøre dette. 

Vil sette stor pris på råd om andre ting som kan være nyttig å være forberedt på.   

 





 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg gikk denne turen i 2018. På den turen satset jeg på å kjøpe mat underveis. I Starten hadde jeg med meg rasjoner for en uke. Samtidig kjøpte jeg mat på DNT hyttene. På denne måten klarte jeg meg bra gjennom fjellene i SørNorge uten å måtte ta avstikkere ned i bygda for å handle. Etter Tyin var det kortere mellom butikkene (3-7 dager) helt til jeg kom til Sulitjelma. Fra Sulitjelma til Narvik pakket jeg mat for 10 dager. Etter Narvik ble det også langt mellom butikkene og jeg måtte pakke mat for en uke av gangen.

Hvis du skal holde deg mest mulig i ødemarka så kan det bli langt mellom matbutikkene. Selv om du ikke vil planlegge i detalj så kan det være greit å bestemme seg på forhånd for etapper som varer i +- en uke. 

Et tips er å gå på google maps og søke på matbutikker. Da får du en god oversikt over hvor du kan handle mat.

Min erfaring er at hvis du pakker mat for mer enn en uke så blir sekken veldig tung. Jeg liker å pakke lett og har brukt mye tid på å komme fram til en pakkeliste der sekken er så lett som mulig uten at det går utover komforten. Man bør spørre seg for hver ting man putter i sekken om den tingen erf nødvendig. Når det gjelder hva du skal handle av mat så vil jeg anbefale mest mulig tørrmat og mat med mye kalorier. Kjøp potetmos, havregryn, smør, sukker, iste-pulver, rosiner, sjokolade. Så kan du unne deg en hamburger når du kommer til en bygd. Det kan være lurt å ha et par poser med real turmat i reserve.

 

God tur og lykke til.

 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra tips og gode råd. Da høres Det ut som om det er mulig i nord Norge å ha nok mat for ca 10 dager og skaffe mer underveis ihvertfall. I Sør vil jeg klare meg slik som deg.   Jeg må da planlegge litt skjønner jeg 😀. Naturligvis er det begrensninger ift valg av matvarer som skal i sekken og bæres i lange strekninger i flere dager. Egentig er jeg verken kresen på mat eller har sterk ønske om å ta med bif på denne turen. Jeg må ha nok av kalorier slik at det ikke blir tung for kroppen. Og selvsagt blir det mye potetmos, turmat, havregryn og sjokolade. Som du sier kan jeg unne meg en hamburger eller liknende når jeg er i en bygd. Vekten på sekken og komfort er riktignok viktigere. Jeg kommer til å følge DNT sine ruter og skal inn i mellom benytte meg av hyttene og.    

Jeg er egentlig mere engstelig ift å skaffe mat til hunden min Sam. Men da har du gitt meg en god tips med å søke på goggle maps etter matbutikker som vanligvis også har tørrfôr.

Har du skrevet om din tur så jeg kan lese og ta med andre erfaringer du har gjort? 

Bl.a tok du med deg flere sider med kart eller hadde du bare et par planleggingskart og gps? Jeg her tenkt å ta med mobiltlf, solpanel  powerbank, gps og to planleggingskart.

Du hadde vel heller ikke ski og pulk ? Gik det greit uten? 

Hjertelig takk 😀🙏

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasoul Izadi skrev (29 minutter siden):

Jeg er egentlig mere engstelig ift å skaffe mat til hunden min Sam. Men da har du gitt meg en god tips med å søke på goggle maps etter matbutikker som vanligvis også har tørrfôr.

 

Hei!

 

En liten digresjon, men i boken til Lars Monsen og Trond Strømdahl "Norge på langs" fikk hundene problemer på tur. Utfordringen var at tørrfor fra dagligvarebutikk ikke var energirikt nok, og for dårlig. Ha dette i tankene til Sam :) Ellers beskriver boken en slik tur godt, og den har gjerne mange tips du kan bruke selv om de går turen på et år og har et annet rutevalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikhm skrev (1 minutt siden):

Hei!

 

En liten digresjon, men i boken til Lars Monsen og Trond Strømdahl "Norge på langs" fikk hundene problemer på tur. Utfordringen var at tørrfor fra dagligvarebutikk ikke var energirikt nok, og for dårlig. Ha dette i tankene til Sam :) Ellers beskriver boken en slik tur godt, og den har gjerne mange tips du kan bruke selv om de går turen på et år og har et annet rutevalg.

Ja det er riktig....Jeg har egentlig drøftet dette med veterinær som heller ikke anbefaler bytte av tørrfôr type heller....Det er altså en utfordring jeg har her. I verste fall kan jeg bli nød til å sende depot til han da🍻.

Jeg valgte ikke å kjøpe den boken nettopp fordi det går motsatt vei, det bruker et helt på turen og andre rute... men kan selvfølgelig investere litt der jeg. Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kombinert vinter/sommer/høst tur. Brukte ski og  pulk i Sør-Norge og opp til Meråker, derfra videre til fots.  Jeg opprettet en side på FB for turen i 2018. Søk på  "Bit for bit, bilde for bilde". Jeg startet på en ny vintertur i 2020, Denne ble ikke helt som jeg hadde tenkt, avbrutt pga korona-situasjonen og sykdom men jeg har gått to korte etapper og skal fullføre når jeg får tid. Søk på "Norge på langs vinteren 2020". 

Har ikke hund selv og har ikke erfaring med hund på langtur med de trenger mye næringsrik mat. Bikkjer kan være følsomme for endring av for-type.

Jeg hadde med meg kart for ca 1/5 del av ruten underveis. Hadde også DNTs planleggingskart.  Resten av kartene sendte jeg til og fra post i butikk. Det fungerer greit men husk at posten kan være treg noen ganger så send i god tid. Du bør postlegge minst en uke før du beregner ankomst til et sted.  Jeg hadde også hele norgeskart på mobil lastet ned på telefonen og brukte dette mye.

Solcelle kan fungere veldig bra når du har sola i ryggen kan panelet henge på sekken hele dagen gjerne i kombinasjon med en powerbank. Du bør teste ut solcellene først. Noen fungerer bra og andre fungerer dårlig er min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde en kombinert vinter/sommer/høst tur. Brukte ski og  pulk i Sør-Norge og opp til Meråker, derfra videre til fots.  Jeg opprettet en side på FB for turen i 2018. Søk på  "Bit for bit, bilde for bilde". Jeg startet på en ny vintertur i 2020, Denne ble ikke helt som jeg hadde tenkt, avbrutt pga korona-situasjonen og sykdom men jeg har gått to korte etapper og skal fullføre når jeg får tid. Søk på "Norge på langs vinteren 2020". 

Har ikke hund selv og har ikke erfaring med hund på langtur med de trenger mye næringsrik mat. Bikkjer kan være følsomme for endring av for-type.

Jeg hadde med meg kart for ca 1/5 del av ruten underveis. Hadde også DNTs planleggingskart.  Resten av kartene sendte jeg til og fra post i butikk. Det fungerer greit men husk at posten kan være treg noen ganger så send i god tid. Du bør postlegge minst en uke før du beregner ankomst til et sted.  Jeg hadde også hele norgeskart på mobil lastet ned på telefonen og brukte dette mye.

Solcelle kan fungere veldig bra når du har sola i ryggen kan panelet henge på sekken hele dagen gjerne i kombinasjon med en powerbank. Du bør teste ut solcellene først. Noen fungerer bra og andre fungerer dårlig er min erfaring.

Jeg så på norgepålangs.info at du gikk i tre etapper, første på ski. P.s. Linken her funker ikke☹. Jeg skal søke deg opp direkte på fb. 

Jeg velger bort depot pga stresset ift planleggingen med post og forsinkelser og andre utfordringer som kan være forbundet med det. Derfor blir det neppe posting av kart heller. Men jeg tror at jeg blir nød til å sende tørrfôr til Sam. 

Jeg har studert og lest litt ift solcelle og folk har delte meninger om det. Nå har jeg skaffet meg en som jeg skal prøve på sekken så få vi se om den funker. Min første reaksjon er positiv, men prøven foregikk hjemme i stua. 

Ønsker deg lykke til med dine planer 😀 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan du kan velge bort depot og samtidig klare å få sendt mat til hunden uten å planlegge. 

Da vi gikk Norge på langs i 2018 krevde det mye planlegging, spesielt fordi vi hadde med hund og derfor måtte holde oss i Norge. Fra området Sulitjelma og nordover mot Narvik er terrenget mildt sagt vanskelig på den norske siden og det går ingen merka eller umerka stier her. Alternativet går gjennom Sverige, men i dette området er det ikke tillatt med hunder.

Vi brukte ekstrem fôret til Appetitt og det fungerte veldig bra. Husk at hunden også skal bære dette, og jo mer energi pr kilo, jo lettere kløv blir det. 

Du kan lese om turen vår på utentur.com

Endret av Anders_G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (11 timer siden):

Skjønner ikke helt hvordan du kan velge bort depot og samtidig klare å få sendt mat til hunden uten å planlegge. 

Da vi gikk Norge på langs i 2018 krevde det mye planlegging, spesielt fordi vi hadde med hund og derfor måtte holde oss i Norge. Fra området Sulitjelma og nordover mot Narvik er terrenget mildt sagt vanskelig på den norske siden og det går ingen merka eller umerka stier her. Alternativet går gjennom Sverige, men i dette området er det ikke tillatt med hunder.

Vi brukte ekstrem fôret til Appetitt og det fungerte veldig bra. Husk at hunden også skal bære dette, og jo mer energi pr kilo, jo lettere kløv blir det. 

Du kan lese om turen vår på utentur.com

Når du ikke har noen som kan sende detop så blir det vanskelig å planlegge i detaljer. Jeg kan både bli forsinket eller komme frem tidligere enn planlagt. Tørrfôr kan jeg angivelig få butikken til sende til meg når jeg er ca 5 dager til respektiv destinasjon. 

Jeg er klar over at jeg må holde meg innafor norske grense og at dette blir ekstra krevende i nord, særlig fra Sulitjelma og oppover. Derfor ønsker jeg råd og tips. 

Jeg har lest om deres tur før men skal studere det mer i detaljer. 

Ps. Jeg skriver hva jeg tenker og ønsker å gjennomføre, men det kan jo endre seg av mange grunner underveis. Jeg har tross alt 5 mnd på meg til planlegginga og mange endringer kan jo komme som følge av gode råd, tips og uforutsette hendelser...takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående solcellepanel kan jeg anbefale anker powerport solar 21 watt, det fungerte utmerket for oss. Da slipper du å sitte og vente 10 timer på å lade opp en powerbank på 20.000 mah.

Depot til hunden kan helt sikkert sendes til betjente hytter og steder langs ruta. På tverrelvnes utenfor Hattfjelldal er de veldig hyggelige og kan sikkert oppbevare depot over lengre perioder, det samme med Saraelv og Umbukta. Det finnes flere andre fjellstuer og steder som hjelper til 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok ikke Monsen noen storfisker kanskje:) , hadde du fisket i tilsvarende vann som Monsen , som du kommer til å gjøre underveis på denne turen, vil du sikkert matche Lars.  Du vil  garantert få mye fisk,  både til deg og Sam. Det er mang en ivrig fisker som har blitt "døpt" etter store fiskeopplevelser i disse områdene du skal gå.

Min erfaring forøvrig er at man enten bør planlegge turen i forkant eller "ta det som det kommer", hvilket i praksis betyr at man må planlegge underveis. Så er det opptil hver og en å avgjøre hva som passer best.

Med dagens utstyr;  klær, telt, sikkerhetsutstyr, tørket mat, ryggsekker, sko, elektronikk + masse mer, tror jeg du lett klarer å gjennomføre denne turen. Lykke til. Gønn på!!

Endret av Fenrisfrøya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (34 minutter siden):

Nå er nok ikke Monsen noen storfisker kanskje:) , hadde du fisket i tilsvarende vann som Monsen , som du kommer til å gjøre underveis på denne turen, vil du sikkert matche Lars.  Du vil  garantert få mye fisk,  både til deg og Sam. Det er mang en ivrig fisker som har blitt "døpt" etter store fiskeopplevelser i disse områdene du skal gå.

Min erfaring forøvrig er at man enten bør planlegge turen i forkant eller "ta det som det kommer", hvilket i praksis betyr at man må planlegge underveis. Så er det opptil hver og en å avgjøre hva som passer best.

Med dagens utstyr;  klær, telt, sikkerhetsutstyr, tørket mat, ryggsekker, sko, elektronikk + masse mer, tror jeg du lett klarer å gjennomføre denne turen. Lykke til. Gønn på!!

Hahaha jo da...du skjønner hver gang jeg er på tur med Sam spør folk om det er den typen hund Monsen har....derfor har det blitt en vane for meg å nevne han i diverse situasjoner jeg og...men fisk kommer jeg til å spisse massevis av på den turen, det vet jeg. 

Jeg er veldig glad for det du skriver.  Jeg er litt forsiktig og ønsker egentlig ikke skrive noe som kan oppleves provoserende. Men om du har det basale på plass med utstyr og mat for 10 dager (ca 5000 kcal/dag som du i verste fall kan overleve på i minst 20 dager), hvorfor skal du da planlegge så my i det minste detaljer? Du har jo tross alt ingen sikker forsikring når det gjelder været. Du kan planlegge så my du vil men kommer du ikke frem pga regn, snø, storm etc, hjelper det litte med flere mnd detaljert planlegging forut. Kan man da ikke bare planlegge underveis som du også er inne på ?

Jeg mener at det går an å bestemme seg for en "nesten rute" og ta det som kommer. Dette skal tross alt foregå i Norge og det kan umulig være mer enn 100 km mellom hver bygd og matbutikk, selv i hjertet av nasjonalparkene.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørket VOM er et alternativ til sam. Vann er som regel tilgjengelig her til lands. Godt trent så bærer han 30-40% av kroppsvekt i en god kløv. Så fremt han er voksen og ferdig vokst. Finn deg 1 for du kan skaffe hele veien. Hyppige for skifter har en tendens til å gi diaré. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (3 timer siden):

Frysetørket VOM er et alternativ til sam. Vann er som regel tilgjengelig her til lands. Godt trent så bærer han 30-40% av kroppsvekt i en god kløv. Så fremt han er voksen og ferdig vokst. Finn deg 1 for du kan skaffe hele veien. Hyppige for skifter har en tendens til å gi diaré. 

Hei! Sam er nå 14 mnd og blir da 18 nå vi skal begynne på turen. Han er nå godt vant med kløv som han trener på uten særlig vekt, bare to flasker med vann. Han trives med det. Jeg kan ikke belaste han med tung vekt foreløpig. Har tenkt å begynne med ekstra vekt når vi nærmere oss startskuddet på vår tur. Antakelig må jeg bære noe av hans mat de første par ukene og øke og øke på underveis. 

Ja jeg har allerede erfart at han får diaré ved bytte av fór. Anbefalingen så langt er å skaffe høyenergi fór underveis ved Felleskjøpet som antakelig skal finnes flere av underveis. Jeg skal undersøke dette nærmere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (På 4.1.2021 den 19.53):

Hei.

Jeg gikk denne turen i 2018. På den turen satset jeg på å kjøpe mat underveis. I Starten hadde jeg med meg rasjoner for en uke. Samtidig kjøpte jeg mat på DNT hyttene. På denne måten klarte jeg meg bra gjennom fjellene i SørNorge uten å måtte ta avstikkere ned i bygda for å handle. Etter Tyin var det kortere mellom butikkene (3-7 dager) helt til jeg kom til Sulitjelma. Fra Sulitjelma til Narvik pakket jeg mat for 10 dager. Etter Narvik ble det også langt mellom butikkene og jeg måtte pakke mat for en uke av gangen.

Hvis du skal holde deg mest mulig i ødemarka så kan det bli langt mellom matbutikkene. Selv om du ikke vil planlegge i detalj så kan det være greit å bestemme seg på forhånd for etapper som varer i +- en uke. 

Et tips er å gå på google maps og søke på matbutikker. Da får du en god oversikt over hvor du kan handle mat.

Min erfaring er at hvis du pakker mat for mer enn en uke så blir sekken veldig tung. Jeg liker å pakke lett og har brukt mye tid på å komme fram til en pakkeliste der sekken er så lett som mulig uten at det går utover komforten. Man bør spørre seg for hver ting man putter i sekken om den tingen erf nødvendig. Når det gjelder hva du skal handle av mat så vil jeg anbefale mest mulig tørrmat og mat med mye kalorier. Kjøp potetmos, havregryn, smør, sukker, iste-pulver, rosiner, sjokolade. Så kan du unne deg en hamburger når du kommer til en bygd. Det kan være lurt å ha et par poser med real turmat i reserve.

 

God tur og lykke til.

 

 

Ut av nysgjerrighet: kunne du delt pakklisten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din hund, men hunden din er i yngste laget til slike belastninger i mine øyne. Hunden er ikke ferdig utvokst i kroppen før etter du er ferdig med turen din. Dem bør bli 2 år før dem kan kalles ferdig vokst og satt. Det etter nok fysisk fostring til dem kan bære tungt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (På 10.1.2021 den 17.52):

Det er din hund, men hunden din er i yngste laget til slike belastninger i mine øyne. Hunden er ikke ferdig utvokst i kroppen før etter du er ferdig med turen din. Dem bør bli 2 år før dem kan kalles ferdig vokst og satt. Det etter nok fysisk fostring til dem kan bære tungt over tid.

Det er til dels riktig.  Jeg diskutert dette med en veterinære nylig som mente at så lenge jeg sucsesiv øker vekten av hans kløv fra starten av vår tur, skal det ikke være noe stor problem. Han er allerede meget flink under trening med et par kg vekt. Han drar som bare det og viser stor viljestyrke. Har tenkt at han heller skal trekke en "vogn" den første uken, når vi likevel skal gå på asfalt. Her har jeg også mulighet for å skaffe meg selv mat underveis,  derfor større mulighet for å bære hans fôr.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei dere gode folk!😀 

Tiden nærmer seg for meg. Den 2.6. Starter jeg min tur nordover. Jeg takker for all god tips og råd jeg har fått. Det har vært vanskelig å bestemme seg for detaljer vedr ruten. Jeg har kommet frem til følgende " veien blir til mens jeg går". Jeg tar med meg bilen som skal være pakket med all nødvendig mat og utstyr. Jeg må gå til og fra bilen med jevne mellomrom. Håper på litt hjelp underveis ellers må jeg ta kollektiv transport ved hver etappe. Jeg kommer til å følge DNT sin røde linje så langt det er mulig, med kortest distanse mot nord. Ryggsekken skal pakkes for maks 2 uker om gangen noe som blir avgjørende for hvor hver etappe skal avsluttes. Dette bestemmer jeg meg for underveis. Den første etappen skal vær kort. Lindesnes- ljosland. 

Oppdatering via @rasoulsonqori 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste rapport fra Suldalsheiene er at det ikke vil være snøbart før ute i juli (1. august ble nevnt). Jeg har tretti års erfaring som tilsyn på turistforeningshytte som ligger 600 moh. Jeg kan normalt gå inn til hytta 1. juni. Det blir ikke spesielt mye tidligere dette året.

Til fots i dyp snø er en "overraskelse" for mange...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.