Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin 66 som spiser batteri


Anders70

Anbefalte innlegg

Annonse
Bjørn J skrev (7 timer siden):

Eneloop Pro har høyere kapasitet enn standard eneloop, men til gjengjeld selv-utlader de mer over tid, og de kan lades "bare" opptil 500 ganger. Eneloop er fortsatt vanlige NiMh-batterier, og kapasiteten svekkes i kulde. Den største forskjellen mellom eneloop (og andre LSD-NiMh (LSD=Low Self Discharge) og vanlige NiMh-batterierer at de holder godt på ladingen når de ikke er i bruk.
Sanyo solgte eneloop-teknologien til Panasonic, som igjen skilte den ut i et eget selskap, FDK. Nå selges eneloop-batterier under mange navn, bl.a. har Biltema dem (2450mAh), og som kjent IKEA Ladda.
Lithium-batterier har to store fordeler: Det beholder høy kapasitet i kulde, og det gir tilnærmet full kraft til det nærmer seg tomt. Det er bl.a. derfor de egner seg så godt til kraftkrevende bruk som droner og el-biler (Tesla).

Men Eneloop Pro har også lav selvutlading, og kan lades mer enn nok av ganger. Disse fungerer også svært godt i kulde. Selvutladingen og kapasiteten er såpass bra at de skal ligge veldig lenge før kapasiteten faller under vanlig Eneloop batterier, i «hylletilstand».  Etter ett år i hyllen har ett enelopp pro fortsatt mer strøm igjen enn ett standard eneloop.

Eneloop pro bruker man til ting som trekker mye strøm, som GPS, hodelykt, radio, mens vanlige eneloop passer bedre til ting som bruker lite strøm (fjernkontroll til tv).

Uansett, vanlige Lithium AA batterier er ikke ladbare, og de er ikke spesielt mye bedre i kulde enn Eneloop Pro. (Jeg merker ikke forskjell i -20). Så Eneloop Pro er ett mye bedre valg enn bruk-og-kast batterier. Med ladbare koster det ingenting å ta med noen ekstra, og man kan starte hver tur med helt fulle batterier, mens med bruk-og-kast batterier bør man bruke opp batteriet før man skifter det og det blir avfall.

Det er i repkitet jeg har 2 stk reservebatterier som «aldri» skal brukes. De er Lithium pga vekten og levetiden. Har lagt urørt der i 5 år, de har lang «hylletid».

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gps`en vært ute og luftet seg i -7grader, innstilt på forhåndsladet NiMh, nesten bare vært i standby modus/svært lite skjermbruk

Etter 7 timer var garmin batteripakka tom.

Lithium heretter.

Eller eneloop - om jeg gidder å gå over til et nytt system. Mitt lille bruk tilsier ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders70 skrev (6 timer siden):

Ang batterivelgeren.

Med løse AA batterier har jeg mulighet til å endre batteritype i menyvalget. Men når den ladbare batteripakken settes inn, fjernes denne muligheten fra menyen. Dette stemmer også med bruksanvisningen, der dette står tydelig. 

Vil dette si at gps`en automatisk velger den beste innstilling selv, når en slik ladepakke står i? 

Dersom gps`en selv velger den beste innstilling, gjorde den også det under mitt tidligere bruk. I så fall er mitt håp, om at feil batteri-innstilling var årsaken til det høye forbruket, borte.

Dersom gps`en ikke velger den beste innstilling selv, men heller velger "det den var innstilt på forrige gang to løse batterier stod i" - er det håp.

Derfor gjøres nå en test: ved å først å sette inn løse AA, så velge "forhåndsladet NiMh", så ut med de løse batteriene og inn batteripakka igjen. Deretter måles forbruket på nytt. En knotete løsning - men et håp

Hvis du ser under batteriene i GPSen er det en litten knapp som presses ned når du bruker den orginale oppladbare batteripakken fra Garmin. Da forsvinner alle valg i menyen på GPSen og oppladbare batterier velges automatisk. Slik at du kan lade batteriene i GPSen.

20190810_AkkuLadenImGarmin_004.jpg

Det er mulig å sette en liten plastbit over knappen før du setter inn vanlige oppladbare batterier, Da kan du lade dem i GPSen også. Eller du kan gjøre som meg hvis du har tilgang på en 3D printer og printe en mer "proff" plastbit for å presse ned knappen.

20190801_AkkuLadenImGarmin_001.jpg

https://www.thingiverse.com/thing:2376394

Merk at det tar veldig lang tid å lade batterier i GPSen da den lader veldig tregt. Men det er for at batterien skal vare så lenge som mulig. 

 

 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders70 skrev (3 minutter siden):

Lithium heretter.

Eller eneloop - om jeg gidder å gå over til et nytt system. Mitt lille bruk tilsier ikke det.

Hvis du lader eneloopene èn gang, har du vel spart de inn sammenlignet med bruk-og-kast batterier.

Noe å ta med i regnestykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (4 minutter siden):

Hvis du ser under batteriene i GPSen er det en litten knapp som presses ned når du bruker den orginale batteripakken fra Garmin. Da forsvinner alle valg i menyen på GPSen og oppladbare batterier velges automatisk. Slik at du kan lade batteriene i GPSen.

Det er mulig å sette en liten plastbit over knappen før du setter inn vanlige oppladbare batterier, så kan du lade dem i GPSen også. Eller du kan gjøre som meg hvis du har tilgang på en 3D printer og printe en mer "proff" plastbit for å presse ned knappen.

https://www.thingiverse.com/thing:2376394

Ja, det ante meg at knappen hadde noe med saken å gjøre. Går jeg over til eneloop får jeg spikke meg en passende treflis.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart for spesielt interesserte dette, men jeg tok en test på batteriforbruk i går. Jeg vil foreta til flere tester, blant annet en felttest på høyfjellet om halvannen uke. 

Gårsdagen test var: 2 fulladede AA "Kjell  Company, NiMh 2700mAh". Batteritype i GPS satt til "pre-charged NiMh, beholdt GPS innendørs hele tiden, med "GPS Status" skjermbildet oppe. Litt trykking på skjerm (roter rundt i menyer) omtrent hver 15 minutt . Wi-Fi og Blåtann var begge skrudd av.

Starter 09:20 og siste "målepunkt" var 00:30 - da viste den fortsatt 20% gjenværende (det hadde den gjort siden 20:10)  - altså minimum 15 timer og 10 minutter batteritid.

Er klar over at dette er "super-optimalt" for å få lite forbruk, men tenker det er greit å få en form for "baseline".  :-)

Litt pussig å se at den øyensynlig bruker mindre strøm etter hvert som testen forløpte. Akkurat det har sikkert noen andre enn meg en god forklaring på. Forbruket (altså trykkingen) skal være omtrent lik gjennom hele testperioden.

 

 

 

GPSMAP 66s Innendørs.PNG

Endret av Hafrak
Edit: lastet opp feil bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (På 17.1.2021 den 19.49):

Det er mulig å sette en liten plastbit over knappen før du setter inn vanlige oppladbare batterier, Da kan du lade dem i GPSen også. Eller du kan gjøre som meg hvis du har tilgang på en 3D printer og printe en mer "proff" plastbit for å presse ned knappen.

Jeg får opp fire valg, helt uten noe plastbit. Det står 2 NiMh batterier i og ladeikonet lyser. Garmin GPSMAP 66s.

Garmin meny.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (14 minutter siden):

Jeg får opp fire valg, helt uten noe plastbit. Det står 2 NiMh batterier i og ladeikonet lyser. Garmin GPSMAP 66s.

Garmin meny.jpg

Hvis du mener ikonet opp i høyreside mener jeg det betyr at enheten kjører på strøm fra USB kabel.

Ladeikonet ser anerledes ut. Det ser ut som ett batteri som fylles opp med grønne streker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (20 minutter siden):

Hvis du mener ikonet opp i høyreside mener jeg det betyr at enheten kjører på strøm fra USB kabel.

Ladeikonet ser anerledes ut. Det ser ut som ett batteri som fylles opp med grønne streker.

Hehehehe! Takk for hjelpen! Syns det gikk usedvanlig treigt her...  🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (1 time siden):

Er klar over at dette er "super-optimalt" for å få lite energibruk,

Det er ikke optimalt å ha GPSen innendørs med hensyn til strømforbruk. Signalet fra satellittene er mye svakere/blokkert, de reflekteres veggimellom og GPSen må bruke mer energi på tracking av satellittene og å beregne posisjon.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (1 time siden):

Litt pussig å se at den øyensynlig bruker mindre strøm etter hvert som testen forløpte

Jeg tror ikke disse prosentene viser energiforbruk. Det er heller en prosentvis reduksjon i spenningen mellom spenningen ved fulladet og restspenningen ved tom. Det er neppe en lineær sammenheng mellom spenning og forbrukt energi (det vil si at en times forbruk i starten ikke gir samme reduksjon i % som en time midt i og som en time mot slutten). Det kommer litt an på hvor avansert modellen i beregningene er. Hvor mye energi som er tilgjengelig i batteriet vil også avhenge sterkt av batteriets temperatur (uten at det nødvendigvis gjenspeiles særlig godt i %-tallet). Batteriets alder/slitasje vil også spille en betydelig rolle etter hvert. Det hender at man får "low battery" selv om det tilsynelatende var masse igjen i følge %-tallet.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Det var det jeg sa 😉

Hafrak skrev (1 time siden):

Akkurat det har sikkert noen andre enn meg en god forklaring på

Takk for innspill. Det blir jo litt "grovkalibret" når en kun har 4 trinn i batteristatus, men syns uansett at den holdt mye lengre enn jeg hadde trodd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har kjøpt inn Li-ion oppladbare AA 1,5v batteri type Paleblue, det er  pakker  på  4stk  og  ladekabel for  lading via  USB

Oppgitt  til  1560mah.
Har  nettopp  fått  de  og  ikke  fått testet ennå. 
Er  det  noen  inne  her  på  forumet som  har erfaringer  med  disse  batteriene ?

PS!  De  har  AAA også  av  dette  merket  batterier.

IMG_4513.JPG

Endret av Fjellgutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgutt skrev (36 minutter siden):

Har kjøpt inn Li-ion oppladbare AA 1,5v batteri type Paleblue, det er  pakker  på  4stk  og  ladekabel for  lading via  USB

Oppgitt  til  1560mah.
Har  nettopp  fått  de  og  ikke  fått testet ennå. 
Er  det  noen  inne  her  på  forumet som  har erfaringer  med  disse  batteriene ?

PS!  De  har  AAA også  av  dette  merket  batterier.

IMG_4513.JPG

Hvorfor ikke kjøpe Sanyo Eneloop pro med 2500 mAh og som fungerer svært bra i kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke kjøpe Sanyo Eneloop pro med 2500 mAh og som fungerer svært bra i kulde?

Det var  vel  ikke  svar  på  mitt  spørsmål, spurte  faktisk  om  noen  hadde erfaringer  med  PaleBlue  batterier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

Hvorfor ikke kjøpe Sanyo Eneloop pro med 2500 mAh og som fungerer svært bra i kulde?

Hva med Ikea Ladda som et rimeligere altetnativ? På diverse hodelykt/batteri-fora på nett er det gjort en del tester og sammenligninger av bl.a. Eneloop Pro og Ladda, hvor konklusjonen er at de er bortimot helt like (har sett enkelte hevde at Ikea Ladda er rebrandede Eneloops, men hvorvidt det stemmer har jeg ikke peiling på).

Se blant annet:

Og en video her:

Det finnes også en del andre sider på nett som sammenligner Eneloop Pro og Ladda, og stort sett overalt er konklusjonen at det er veldig liten forskjell mellom disse. Samtidig har det vært spekulasjoner i at Ikea sine batterier skulle endres, slik at de ikke lenger ble produsert i Japan, men det er ikke akkurat lett å finne sikre kilder på dette. Per nå ser det i alle fall ut som Ladda-batteriene vil være mer enn gode nok for de aller fleste praktiske formål :) Men igjen, det er vel sjelden at disse som tester batteriene tar hensyn til kulde og slike ytre faktorer, så om Eneloops er bedre på dette området har jeg null peiling på.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min 66sr (innebygget batteri) hengende i bryststroppen på 2 turer i helgen. Det var til sammen på 14.5t og temperaturen -10 stort sett hele tiden. Når jeg ladet etterpå var den på 66% på batteriet. Navigerte med den ene dagen, den andre dagen hang den bare der. De innebygde batteriene holder veldig bra synes jeg (den er 1 1/2 år, oppgitt fra Garmin er 36t). Den gir lavt batteri varsel på 25%, og holder en dag etter det.

Har en 66st (kjøpt biiilllig) som jeg bruker til padling og reserve, i den bruker jeg alkaliske batterier. Der jeg merker forskjell på er at jeg aldri egentlig vet hvor lenge den holder. Den gir varsel om at den har dempet skjermen pga "lav battetikapasitet", men holder koken ganske lenge etter det. Og det er nok her separate batterier har sin akilleshæl. Enheten vet aldri eksakt hvikle batterier du bruker (med mindre du har original Garmin), slik at den aldri får noen pålitelig kalkulasjon av battetikapasitet. Dermed vet man egentlig ikke hvor lenge den holder. Sørger man for å bruke samme batteritype hele tiden, kan en etter en tid selv lære seg hvor lenge den holder og holde rede på det.

Samlet sett må jeg si at jeg foretrekker det innebygde batteriet.

Edit. Har ikke opplevd at noen av de spiser batteri, men har glemt noen ganger å slå de av.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 28.3.2023 den 8.15):

Det var vel ikke svar på mitt spørsmål heller, spurte faktisk om noe… :D

En forskjell er det i hvert fall at disse batteriene har lader innebygget i selve batteriet. Det betyr at man kan legge laderen hjemme og muligens ta med et ekstra sett batterier i stedet. Da blir det 3120 mAh.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

En forskjell er det i hvert fall at disse batteriene har lader innebygget i selve batteriet. 

;-)

Ja. Det har jeg observert.

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Det betyr at man kan legge laderen hjemme og muligens ta med et ekstra sett batterier i stedet. 

;-)

Det er vel denne praksisen man som oftest gjør med AA batterier uansett type. Tar med noen ekstra batterier slik at man har strøm hele turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Det er vel denne praksisen man som oftest gjør med AA batterier uansett type. Tar med noen ekstra batterier slik at man har strøm hele turen. 

Ja, det er det jeg også har funnet ut er greiest, i hvert fall på turer opp til ei uke eller to (alt etter hvor mange batterier det er snakk om egentlig). På veldig lange turer må man finne på smarte løsninger siden vekta av batterier begynner å utgjøre en del, men da tror jeg det spiller liten rolle om laderen er i tillegg eller sitter i batteriet. Jeg har med en egen lader.

Men i spesielle situasjoner kan sikkert batterier med innebygget lader ha sin misjon/være komfortabelt. Jeg kan godt tenke meg at hvis man for eksempel er på en helgetur og har med en batteribank for å lade mobil, kamera etc. så kan det være greit å også bare kunne lade batteriene i hodelykta, teltlykta eller hvor man har disse batteriene uten å ha med en lader. Ikke som et must, men som en enkel løsning. Da betyr kanskje ikke antall mAh pr batteri så mye uansett. Har man to sett batterier setter man bare det utladede til lading når man bytter til nye. Jeg gjør det ofte sånn (men bruker også da en egen lader). Sånn som jeg pleier å rote til i telt og sekk kunne det sikkert vært greit å slippe å lete etter laderen (men ledningen må jeg lete etter uansett da).

;-)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.