GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Tips til bindinger ?


Anbefalte innlegg

Haloisen 😁

Skal kjĂžpe mine fĂžrste fjellski og har vel igrunnen landet pĂ„ Nansen. Blir noen turer i variert terreng, med og uten oppakking. Blir nok noen BC bindinger, mange her anbefaler BC Magnum fra tidligere trĂ„der, forskjellen skal vist vĂŠre bredden, som for bedre stabilitet. Men ogsĂ„ lĂ„sepinnen  sies Ä vĂŠre kraftigere ? MEN: hvordan vet jeg om skoen jeg vil ha har denne tykkere lĂ„sepinnen? Er det egentlig noe forskjell? Er det disse tallene 20/21 og 18/19 som sier noe om det? Evt hva betyr disse tallene? Takk for svar om noen kan hjelpe en nybegynner pĂ„ ski đŸ€—đŸ˜

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Det er ikke lÄsepinnen, de er identisk.

LĂ„seklaffen ser kraftigere ut, det er bare kosmetisk.

Den egentlige forskjellen er selve plata som skoen hviler pÄ i lengderetningen. Den er 0.5cm bredere pÄ hver side.

Det er ingen grunn til Ă„ ikke velge Magnum.

Tallene er Ă„rsmodell, kan vĂŠre fargeforskjell bare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Omnilite skrev (20 minutter siden):

Det er ikke lÄsepinnen, de er identisk.

LĂ„seklaffen ser kraftigere ut, det er bare kosmetisk.

Den egentlige forskjellen er selve plata som skoen hviler pÄ i lengderetningen. Den er 0.5cm bredere pÄ hver side.

Det er ingen grunn til Ă„ ikke velge Magnum.

Tallene er Ă„rsmodell, kan vĂŠre fargeforskjell bare.

Tusen takk! :)

Da blir det enklere Ă„ velge ja👍 Har lest og googlet meg i sĂžvn et par dager nĂ„z endelig litt sjelero nĂ„ đŸ€ŁđŸ‘

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Friluftsnoob skrev (15 minutter siden):

Bare ikke gjÞr samme feil som meg. Om du har breie ski (over 55mm) mÄ du velge stabile fjellskisko. Slik som Crispi Stetind (ikke alfa Skarven). 

Takk. Alle rĂ„d mottas med takk😁

Dette blir mine fĂžrste fjellski, vurderte alska skoen, evt skarven eller stetind, men mĂ„ nesten ha en pĂ„ foten fĂžr jeg lander, passform er vel alfa o mega her, fĂ„r lett gnagsĂ„r i alt jeg har brukt i fjellsko, men sĂ„ langt er det crispi sin nyeste modell av skarven som har gitt meg mest morro i fjellet pĂ„ sommerstid, det gikk 2 uker med daglige etapper pĂ„ 10-30 km, fĂžr gnagsĂ„ra kom, men det blir jo noe helt annet med ski og pulk/sekk selvsagt? 🙄

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kjell HĂ„kon Gundersen skrev (2 minutter siden):

Takk. Alle rĂ„d mottas med takk😁

Dette blir mine fĂžrste fjellski, vurderte alska skoen, evt skarven eller stetind, men mĂ„ nesten ha en pĂ„ foten fĂžr jeg lander, passform er vel alfa o mega her, fĂ„r lett gnagsĂ„r i alt jeg har brukt i fjellsko, men sĂ„ langt er det crispi sin nyeste modell av skarven som har gitt meg mest morro i fjellet pĂ„ sommerstid, det gikk 2 uker med daglige etapper pĂ„ 10-30 km, fĂžr gnagsĂ„ra kom, men det blir jo noe helt annet med ski og pulk/sekk selvsagt? 🙄

Jeg har Alfa fjellsko og fÄr ikke gnagsÄr av dem. Men Alfa Skarven skisko gir meg gnagsÄr. 

Det er vanskelig Ä vite om skoene gir gnagsÄr uten Ä ha brukt dem, sÄ der mÄ man bare ta en sjanse. Men det er ogsÄ viktig at de gir god nok stabilitet, og der fÄr Alfa skarven 3,5 mens Crispi Stetind fÄr 5. Med stabilitet kan du tenke deg Ä stÄ pÄ slalom uten Ä stramme slalomskoa. Jo mer du kan stramme slalomskoa jo mer kommer du stabilitet 5. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.