Gå til innhold
  • Bli medlem

For lange fjellski? Problemer med å bremse


Anbefalte innlegg

Gjennom jobben var jeg så heldig å få tak i et par Åsnes Ingstad Fjellski, disse har stålkanter. 
Skiene er 195 og jeg er 173. 

Jeg har testet skiene på to turer med pulk nå, og dette er de første fjellskiene jeg har. 

Problemet er nedoverbakkene. Jeg klarer ikke å ploge med skiene, og selv om det går veldig sakte får jeg ikke
til å ploge.  Er det ekstra vanskelig fordi de er så breie og lange? Jeg føler også at
jeg mister kontroll når det går fort nedover, jeg klarer ikke å stå støtt på dem. Jeg får ikke brukt stålkantenes egenskaper. 

Jeg er ikke ekstremt god på ski men disse skiene føler jeg er helt umulige. På hjemmesiden til Åsnes står det at det går
greit med ski som er 20 cm lengre.  Noen som har tips til hva man kan gjøre for å klare å ploge med slike ski? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har og ingstad og kjenner meg igjen fra de første turene. Skia er så breie at de er litt vanskelige å kante og kontrollere med mange typer sko spesielt i oppkjørte løyper med hardt underlag. I løssnøen er de helt konge. Det er en litt vanesak, så det blir nok bedre, men det tar tid. Evt så er det å bytte til stivere sko. 

Når det er sagt så syns jeg personlig at fjellski bør være så korte som mulig, men det er personlig preferanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (2 minutter siden):

Jeg har og ingstad og kjenner meg igjen fra de første turene. Skia er så breie at de er litt vanskelige å kante og kontrollere med mange typer sko spesielt i oppkjørte løyper med hardt underlag. I løssnøen er de helt konge. Det er en litt vanesak, så det blir nok bedre, men det tar tid. Evt så er det å bytte til stivere sko. 

Når det er sagt så syns jeg personlig at fjellski bør være så korte som mulig, men det er personlig preferanse. 

Ja er spesielt på hardt underlag at de blir vanskelige. Jeg har alfa advance (lærsko) og de er kanskje ikke de stiveste. 
Føler du at du har bedre kontroll nå eller det fortsatt vanskelig på hardt underlag? 

Og ja, hadde aldri valgt så lange om det ikke var for at det ikke var noe valg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (3 timer siden):

Ja er spesielt på hardt underlag at de blir vanskelige. Jeg har alfa advance (lærsko) og de er kanskje ikke de stiveste. 
Føler du at du har bedre kontroll nå eller det fortsatt vanskelig på hardt underlag? 

Og ja, hadde aldri valgt så lange om det ikke var for at det ikke var noe valg :D 

Hvis Alfa Advance er like myke som Skarvet er de alt for myke for Ingstad. Skarvet er for myke for Nansen, som er en noe smalere ski. Fischer og Crispi lager stivere sko. Alpina lager og noen lærstøvler som ser fine ut, dog usikker på hvor stiv sålen er. Min referanse er ned NNN BC bindinger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (30 minutter siden):

Hvis Alfa Advance er like myke som Skarvet er de alt for myke for Ingstad. Skarvet er for myke for Nansen, som er en noe smalere ski. Fischer og Crispi lager stivere sko. Alpina lager og noen lærstøvler som ser fine ut, dog usikker på hvor stiv sålen er. Min referanse er ned NNN BC bindinger. 

Takk for nyttig info. Godt å høre at det ikke bare er meg det er noe galt med. Alfa Skarvet ser helt lik ut min sko, men på min står det BC/Adance, ikke Skarvet Advance. 

Jeg kjøpte jo disse fordi de ser helt sykt bra ut :D Men kanskje jeg må kjøpe nye da.. Får prøve selge mine først, det var jo utrolig kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da hjelper det kanskje ikke at skiene burde vært 5-10cm kortere også... Finnes det eventuelt noen andre gode ski som passer godt til Alfa skoene? 

Men syns ikke skoene er ekstremt myke. Så på en test og må virkelig ta i for å vri den. Kan hende det også hjelper å knyte enda hardere.. 

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (3 timer siden):

Ja, og da hjelper det kanskje ikke at skiene burde vært 5-10cm kortere også... Finnes det eventuelt noen andre gode ski som passer godt til Alfa skoene? 

Men syns ikke skoene er ekstremt myke. Så på en test og må virkelig ta i for å vri den. Kan hende det også hjelper å knyte enda hardere.. 

Mja. Detta e smak og behag. Mine lengste ski er 190, eg er 166 cm. 

Trivas godt med dei, men heilt andre øvrige spesifikasjonar. 

Vurdert Gamme eller Nansen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skoene problemet hjelper det ikke å bytte skiene...

Har hatt Alfa Skarvet, eller har de fortsatt, men bruker de ikke. Har ikke hatt samvittighet til å selge de for å gi andre problemer... Skoene er som kokt makaroni.

Jeg hadde de på Amundsen som er smale ski, ved ploging så "flagrer" tuppene, selv på nypreppet relativt flat slalombakke. Den minste "hekt" i tuppen og skoen gir etter og gir urolige tupper. Å gå på tvers i en bakke med på litt hardt underlag var et mareritt, nederste ski var umulig å kante, skoen vrei seg så skien ble liggende flatt.

Jeg trodde til å begynne med at jeg var blit ræva på ski før jeg forstod hvor problemet lå. Crispi Stetind ble løsningen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Da bytter jeg ut mine Alfa Skarvet med noen som gir bedre kontroll på skiene. Valget går mot Crispi Svartisen BC. Grunnen til at jeg velger Svartisen over Stetind er fordi de ble testet og gir noe bedre stabilitet. 

Problemet med skisko er selvsagt at man ikke vet hvorvidt man får gnagsår før man prøver dem. Noen som vet om det er lettere å få gnagsår av Svartisen kontra stetind? Ser at Svartisen får noe dårligere reviews pga gnagsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (3 timer siden):

Takk for innspill. Da bytter jeg ut mine Alfa Skarvet med noen som gir bedre kontroll på skiene. Valget går mot Crispi Svartisen BC. Grunnen til at jeg velger Svartisen over Stetind er fordi de ble testet og gir noe bedre stabilitet. 

Problemet med skisko er selvsagt at man ikke vet hvorvidt man får gnagsår før man prøver dem. Noen som vet om det er lettere å få gnagsår av Svartisen kontra stetind? Ser at Svartisen får noe dårligere reviews pga gnagsår. 

Prøv begge og følg magefølelsen. Fischer BCX5 (de jeg har) og BCX6 er og gode, hvis du ikke får godfølelen av crispi. Uansett støvel, så er min erfaring at bytte av innleggsåle utgjøre stor forskjell mtp gnagsår og generell komfort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt gnagsår på hælen av Crispi Svartisen, men det løste seg veldig fint med gnagsårsokk. Skoene er stive og stabile, men det krever fortsatt god teknikk om man skal kjøre fine telemarksvinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (4 minutter siden):

Jeg har fått litt gnagsår på hælen av Crispi Svartisen, men det løste seg veldig fint med gnagsårsokk. Skoene er stive og stabile, men det krever fortsatt god teknikk om man skal kjøre fine telemarksvinger.

Takk for info. Har du Stetind også? Evt. hvorfor valgte du Svartisen over Stetind? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (26 minutter siden):

Takk for info. Har du Stetind også? Evt. hvorfor valgte du Svartisen over Stetind? 

Nei, men kona har dem. Tror hu er fornøyd, men har ikke fått brukt dem sånn kjempemye enda. 

Jeg valgte Svartisen fordi man raskt kan justere hvor stramme de er med spennene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Svartisen og Stetind i BC.

Har også Svartisen i 75mm, disse bruker jeg mest, og de er fullstendig gnagsårfrie.

Med forbehold om at jeg husker feil så får jeg mer gnagsår av Svartisen BC enn Stetind BC. Kanskje overraskende at jeg får gnagsår av bc modellen men ikke 75mm Svartisen. Men sålen er fundamentalt forskjellig, det betyr at grunnmuren i skoen ikke er den samme. Jeg tror også jeg syns at stetind faktisk er litt stivere, det kommer isåfall av at sålene ikke er helt lik på de to modellene. Det hjelper på en måte ikke helt at det er stivet opp i ankelen hvis sålen er myk.

Brukte ikke ski med BC i fjor, så det er med visse forbehold at jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (7 minutter siden):

Jeg har Svartisen og Stetind i BC.

Har også Svartisen i 75mm, disse bruker jeg mest, og de er fullstendig gnagsårfrie.

Med forbehold om at jeg husker feil så får jeg mer gnagsår av Svartisen BC enn Stetind BC. Kanskje overraskende at jeg får gnagsår av bc modellen men ikke 75mm Svartisen. Men sålen er fundamentalt forskjellig, det betyr at grunnmuren i skoen ikke er den samme. Jeg tror også jeg syns at stetind faktisk er litt stivere, det kommer isåfall av at sålene ikke er helt lik på de to modellene. Det hjelper på en måte ikke helt at det er stivet opp i ankelen hvis sålen er myk.

Brukte ikke ski med BC i fjor, så det er med visse forbehold at jeg husker riktig.

Jo høres riktig ut det du sier. Iht. en test jeg leste mente testeren at Svartisen er mye mykere enn både Stetind og Skarven. men når man strammer spennene stives Svartisen seg og blir mer stabil enn de to andre. 

Nå har jeg bestilt Svartisen så får teste det hjemme før jeg bestemmer meg. men veldig kjipt om jeg får gnagsår av dem. Da er det klart bedre med Stetind. 

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 2.1.2021 den 18.50):

Er skoene problemet hjelper det ikke å bytte skiene...

Har hatt Alfa Skarvet, eller har de fortsatt, men bruker de ikke. Har ikke hatt samvittighet til å selge de for å gi andre problemer... Skoene er som kokt makaroni.

Jeg hadde de på Amundsen som er smale ski, ved ploging så "flagrer" tuppene, selv på nypreppet relativt flat slalombakke. Den minste "hekt" i tuppen og skoen gir etter og gir urolige tupper. Å gå på tvers i en bakke med på litt hardt underlag var et mareritt, nederste ski var umulig å kante, skoen vrei seg så skien ble liggende flatt.

Jeg trodde til å begynne med at jeg var blit ræva på ski før jeg forstod hvor problemet lå. Crispi Stetind ble løsningen.

 

Takk, var akkurat den bekreftelsen jeg trengte for å ta samme beslutnig selv - er dypt misfornøyd med Skarvet og har derfor solgt de og kjlpt - ja nettopp: Stetind. Har veldig god erfaring med Crispi Skarven fra før - er på mitt andre par der, så tanken på å bytte BC'ene også har vært der en stund.

Så får vi se om det funker på mine Nansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Omnilite skrev (På 2.1.2021 den 18.50):

Er skoene problemet hjelper det ikke å bytte skiene...

Har hatt Alfa Skarvet, eller har de fortsatt, men bruker de ikke. Har ikke hatt samvittighet til å selge de for å gi andre problemer... Skoene er som kokt makaroni.

Om du skriver at de er myke og at de egner seg mer til langturer enn til utforkjøring kan det godt hende du finner noen som er fornøyd med dem. 
 

Jeg har et par Alfa-støvler selv og til sitt bruk er jeg greit fornøyd med dem. Jeg vil unngå for mange typer bindinger og bruker BC-binding på marka-ski uten stålkanter. Og for folk som går hytteturer på fjellet er de nok også helt greie. Myke støvler gir deg ikke så lett gnagsår.
Men jeg har skaffet meg turskøyter, og til det er de for myke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.