Gå til innhold
  • Bli medlem

Føreforhold og truger


Anbefalte innlegg

Grubler litt på dette med truging.

Er ingen ekspert, har kun 20 mil i beina siste fem år (mye av det i ganske så bratt og ulendt terreng), og egentlig aldri opplevd noe kjipt, men etter dagens «havari» og en annen tur friskt i minne så spør jeg:

Hvordan kan jeg vite at det er gunstige trugeforhold, ved å bruke YR/Hva er de optimale trugeforholdene.

Jeg har to caser som gjør at jeg undrer:

I 2019, hadde jeg en helt fantastisk tur på 22 km (opp til, og en runde på Romeriksåsene) veldig lettgodt og digg. (to uker før, 19 km, annen rute på i samme område), Helga etter,  (Nordmarka) litt mildere temp. og hadde snødd litt dagen før, da var jeg helt pumpa etter 4 km, og måtte gi opp. Det skal jo ikke kladde under trugene, tenkte jeg. Truger bundet på sekk og gikk til fots langs vei i stedet.

 

I dag:  Snødd bra de siste dagene, og fin temp. så tenkte at det ville fint med sesongdebut. Etter 1,5 km måtte jeg gi opp. Hvert andre steg sank jeg ned til kness i snøen. Ganske tørr og lett snø. (Igjen, truger på sekk, og en finfin tur på to mil til fots i stedet)

Etter som jeg bruker det samme utstyret. Veier det samme, og er i like god form som jeg har vært i mange år, så tenker jeg at jeg ikke er «skyldig»…. Bortsett fra manglende kunnskap om føre/forhold. Jeg er selvsagt innforstått med at truging ikke er å danse lett over snøen, men så mye som jeg sank i dag, har jeg ikke opplevd før.  

Jeg husker jo ikke værmeldinga for de ca. 20 vellykkede, lettgåtte og digge trugeturene de siste åra, så spør igjen:

Hvordan kan jeg vite at det er gunstige trugeforhold, ved å bruke YR/Hva er de optimale trugeforholdene.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg blir dette å stille ting litt på hodet. Du spør altså: Jeg har et par truger. Når er det beste føret for å bruke de? Svaret blir akkurat som når du går på beina. Det mest optimale med truger hvis du er ute etter optimal bæreevne er å gå på nybrøytet vei. Eventuelt på skare som er så hard at du ikke tråkker igjennom (truger vil bære på svakere skare enn bare skoa).

Men under disse optimale trugeforholdene er det liten vits å gå med truger, for de gir ingen fordel i forhold til å gå uten truger.

For meg er spørsmålet alltid: Jeg skal gå fra A til B. Det er jo det som er turen, planen med i det hele tatt å bevege seg over dørstokken og ut i naturen. Siden jeg har et par truger (eller egentlig tre), er det da bedre å bruke disse eller kan jeg like godt gå på beina? (ski kan også være alternativ, men jeg liker ikke å gå i skiløyper, på fjellet på skareføre derimot...) Svaret blir at hvis det er såpass dyp snø at det er problematisk å gå på beina, så vil et par truger så og si alltid gjøre det lettere å gå. Så i disse tilfellene bruker jeg truger.

Så et tips: Veldig ofte holder det å ta på seg trugene ute i hagen og teste forholdene. Det er mye enklere enn å forsøke å tolke trugeføret ut i fra yr. Det kan ha noe å si for om du vil gå fra A helt til B, eller om du skal nøye deg med å gå fra A til A,5 akkurat i dag...

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

For meg blir dette å stille ting litt på hodet. Du spør altså: Jeg har et par truger. Når er det beste føret for å bruke de? Svaret blir akkurat som når du går på beina. Det mest optimale med truger hvis du er ute etter optimal bæreevne er å gå på nybrøytet vei. Eventuelt på skare som er så hard at du ikke tråkker igjennom (truger vil bære på svakere skare enn bare skoa).

Men under disse optimale trugeforholdene er det liten vits å gå med truger, for de gir ingen fordel i forhold til å gå uten truger.

For meg er spørsmålet alltid: Jeg skal gå fra A til B. Det er jo det som er turen, planen med i det hele tatt å bevege seg over dørstokken og ut i naturen. Siden jeg har et par truger (eller egentlig tre), er det da bedre å bruke disse eller kan jeg like godt gå på beina? (ski kan også være alternativ, men jeg liker ikke å gå i skiløyper, på fjellet på skareføre derimot...) Svaret blir at hvis det er såpass dyp snø at det er problematisk å gå på beina, så vil et par truger så og si alltid gjøre det lettere å gå. Så i disse tilfellene bruker jeg truger.

Så et tips: Veldig ofte holder det å ta på seg trugene ute i hagen og teste forholdene. Det er mye enklere enn å forsøke å tolke trugeføret ut i fra yr. Det kan ha noe å si for om du vil gå fra A helt til B, eller om du skal nøye deg med å gå fra A til A,5 akkurat i dag...

;-)

Meget godt sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (9 timer siden):

Optimale trugeforhold er når fordelen med å gå på truger er betraktelig bedre enn å gå uten !

Jeg går jo på truger vekk fra veier/stier for å gå nye steder. Fottur funker jo alltid ett eller annet sted. 

Jeg starter alltid trugeturer med å gå på skogsveier fra busstopp, og leger opp en løs ruteplan. Av ca 20 turer, er det kun de to nevnte som har vært misslykka. 

Jeg har gått i like snøforhold (mengdemessig) før, og ikke dunket så mye som i går.

Men men, jeg prøver igjen. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.