Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har prøvd Åsnes Børge Ousland fjellski?


Bochkon

Anbefalte innlegg

Nå har Åsnes kommet med nye ski, i samarbeid med Børge Ousland. Er det noen som har prøvd de, å har noe synspunkter rundt de? 

Har Amundsen i 201cm nå, men vurderer å kjøpe noen litt kortere ski til bruk i litt mer ulendt/skogsterreng. 
De vil bli mest brukt på flatmark med pulk bak. 
Noen som har noen innspill? 
 

Er kanskje Nansen ett bedre alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bochkon skrev (47 minutter siden):

Nå har Åsnes kommet med nye ski, i samarbeid med Børge Ousland. Er det noen som har prøvd de, å har noe synspunkter rundt de? 

Har Amundsen i 201cm nå, men vurderer å kjøpe noen litt kortere ski til bruk i litt mer ulendt/skogsterreng. 
De vil bli mest brukt på flatmark med pulk bak. 
Noen som har noen innspill? 
 

Er kanskje Nansen ett bedre alternativ? 

Hei, Det stemmer at jeg har gått litt på Disse nye Ousland skiene til Åsnes, Så langt har det blitt en baksete tur på noen kilometer opp til Sveinsbu turisthytte uten skispor, bare en nedsnøtt scooterløype og det gikk veldig fint. Det som gjorde mye av turen var jo at jeg for første gang gikk med kortfell. Samme da jeg dagen etterpå gikk innover på Blefjell, et par kilometer i ikke oppkjørte løyper, før tråkkemaskina kom å lagde spor, Jeg er veldig fornøyd med skiene, ikke testet stålkanten på noe skare eller is enda. 

I morgen blir det enten en telttur opp til Møsvatn, eller en tur opp og inn til Holtefjell. 

 

Jeg har ikke testet de så mye som du skjønner, men er så langt veldig! fornøyd, og med Børge Ousland kan man vel ikke ta feil ;) følg med på instagram - fjellmann77, så skal jeg skrive litt om min erfaring på turene i januar, det blir en tur på vidda i tillegg, så da blir det både kjøring nedover i løssnø og kanskje litt is. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter en fjellski (type 54mm sånn ca) med nok spenn til å kunne smøres slik at smurninga holder noen km. De siste åra har jeg benyttet Fischer (E89 og E99) - de har definitivt gått i retning av flatere spenn. Har også et par Åsnes Ingstad (forrige modell) som er tilnærmet helt flate - men de ble primært kjøpt for ´toppturer´der fell et tingen. Var i butikken i dag og sjekket noen Åsnes ski, deriblant Ousland. De har god lengdestivhet slik at de bærer nok bra, men i forhold til ´smørelomme´så var de alt for myke (testa 200cm - veier 93kg).Det var heller ingen andre fjellski i butikken som kunne oppvise ´smørelomme´. 

Joda - smørelomme har størst betydning i spor, men etter min erfaring så er det nokså ofte forhold der en god gammeldags smørelomme er bra også utenfor løype. For en del år siden så hadde Åsnes en modell som het MT54 - denne hadde bra spenn og gode svingegenskaper. Det er Åsnes Gamme som er den nye versjonen av MT54 leser jeg, men den hadde de ikke i butikken. Skal bli spennende å sjekke den ut. Forhåpentligvis en god del stivere enn Ousland skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.