Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjulsett til pulk


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse
Lars Erik Moen skrev (På 1.1.2021 den 14.04):

- Svingbart nesehjul er for dårlig. Hjulet holdt ut men all gummien på hjulet ble spist opp.

- Hvis de store hjulene kan tas av så blir det enklere å pakke hele greia ned i pulken

IMG_20210101_131212_4.jpg

IMG_20200310_141520_3.jpg

IMG_20200310_113006_9.jpg

IMG_20191028_215236_1.jpg

Det der var kjempesmart! Må prøve på noe lignende.

Min (generelle) erfaring er at små hjul blir spist opp av grov asfalt når man har litt tyngde over dem. De er laget for jevne betonggulv. Tror eneste løsningen er å gå opp i dimensjon.

Hva med å feste planken med de store hjulene med vingemutter så den enkelt kan demonteres? Risikoen er selvfølgelig at de løsner ved vibrasjonene av asfalten. Vet ikke om de kommer med gummipakning tilsvarende låsemutter. Evt bruke låsemutter og Leatherman som du sannsynligvis har med uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en kanotralle/kajakktralle fra biltema? Den har nålelager som fungerer godt (smør før bruk, så holder de leeenge).

Jula har en nesten identisk, men den er uten lager og med skumhjul i stedet for luftfyllte.

Anbefaler biltema sin. Store gode luftfyllte hjul, og lett å demontere til små kolli :) 

Den åpenbare måten å gjøre det på er å sette trallen omtrent på balansepunktet eller litt vak, og leie pulken i ett håndtak eller tau i baugen. Evt. legge en stokk i pulken som stikker ut litt foran og bruke som håndtak Men finnes nok andre smarte løsninger.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2021 at 9:45 PM, Marius Engelsen said:

Hva med en kanotralle/kajakktralle fra biltema? Den har nålelager som fungerer godt (smør før bruk, så holder de leeenge).

Jula har en nesten identisk, men den er uten lager og med skumhjul i stedet for luftfyllte.

Anbefaler biltema sin. Store gode luftfyllte hjul, og lett å demontere til små kolli :) 

Den åpenbare måten å gjøre det på er å sette trallen omtrent på balansepunktet eller litt vak, og leie pulken i ett håndtak eller tau i baugen. Evt. legge en stokk i pulken som stikker ut litt foran og bruke som håndtak Men finnes nok andre smarte løsninger.

Jeg har vurdert kanotralle. Dette blir nok mer solid men jeg ville helst ha noe lettere og mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes prinsippet den er bygget etter er god og enkel. Smart konstruert slik at den sitter godt på pulken (minuset er at den da ikke nødvendigvis kan lånes til kompis med annen pulk), men om jeg skulle lage en så er det MIN pulk jeg også ville tilpasset den til.

 

 Materialvalget her er ikke holdbart nok for meg her. Derfor bra det oppgis hva som sviktet etter hvor lenge slik at man kan pønske ut alternativer.

 

Det hele blir en avveining mellom vekt og funksjon. Om man trenger den for transport til og fra turmål via f.eks tog/buss/asfalt og så samme veien hjem igjen kan man f.eks gå opp i hjulstørrelse til Nordmarka kanotralle. Skal man ha den med på større deler av turen ville jeg prioritert lavere vekt og laget den delvis sammenleggbar.

 

Håper flere med tralleprosjekter også legger erfaringene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.