Gå til innhold
  • Bli medlem

Lag din egen Turkopp og andre tre artikler


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Midt i mellom ribbedamping, kålrabistappe og alt som hører nyttårsaften til, tok jeg å kokte turkoppen da jeg leser at dette er fornuftig å gjøre for å bevare koppen. 

Dette er fortsatt på tungt amatør nivå, men jeg lever da etter learning by doing prinsippet. Jeg prøvde å google meg klokere på dette tema, men her strides de lærde. Hvorfor koker vi koppen? Jeg har eldre kopper og tre redskaper som ikke er kokt som holder seg helt fin. 

Noen hevder det er for å ta vekk spenningen som kan være i treverket, andre hevder det er for å unngå at det skal gå blågeit i treverket. Jeg føler meg like klok, så jeg fant ut jeg like godt kunne prøve å se om det utgjør noe forskjell. 

IMG_2130.thumb.JPG.d7fb390fc7f6875345c34350028e1a7f.JPG

Det som ikke kan diskuteres er hvor fort vannet ble misfarget. Så det skjer noe rundt denne prosessen som jeg ikke helt evner å forstå. Kom gjerne med innspill og egne erfaringer om noen sitter med kloke svar. det setter jeg bare pris på. 

IMG_2132.thumb.JPG.00026ffa47a7fbdba1c7b4fce9a5895d.JPG

Dette er etter ca 30 min koking og et klass med vann fra springen som referanse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å koke det lille jeg har lagd, men det funker sikkert godt. Jeg har nøyd meg med å legge ting i lynlåspose med litt nøytral matolje. Ligger noen dager til det ser ut til å ha mettet tilstrekkelig. Vil tro den prosessen går mye kjappere med varm olje. Bra prosjekt @tshansen👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

Du har motivert meg til å hente fram disse og begynne på igjen  @tshansen! 🤗

20210101_125230.thumb.jpg.e05dfe062eaa4681245dd7692658ee70.jpg

Skar ut emnene på  båndsag for ca 15 år siden, resten er gjort med kniv og jern. Første kopp ble aldri 100% fullført og kopp nr 2 ble bare påbegynt. 

Dæven, de koppene der likte jeg utførelsen på 👏🏻 Fantastisk hygge å bare sitte ute med bålpanne, litt spikking og sine egne tanker 😊

tipper de koppene er ferdig tørka 👏🏻 15 år er ganske lenge. Holdt på litt i ungdommen selv, men alt annet tok opp tiden! Nå har jeg funnet tilbake til de små gledene, kanskje vi kan takke covid for dette? 
 

jeg begynner å nærme meg ferdig med koppen, siden jeg skal prøve å lage litt mønster på den velger jeg å pusse den litt med sandpapir før jeg setter den inn i olje.

 

 

CABB2553-FF0F-4E43-9B31-9FA98CED285E.jpeg

A878CAEA-8960-4D4E-B7CF-515E1FF97539.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikker mange meninger om dette, men denne koppen er hugget rett fra Skogen dagen før! Mye lettere å jobbe med en moderat fuktig stubbe enn en tørr en! Men en tørr en slipper du at sprekker. Men min forrige kopp tok jeg også rett fra et nytt kappet tre og den har ikke sprukket enda! Den er heller ikke oljet 👍🏻 Ja dette er bjørk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da vi kommet til siste steg i prosessen.... sette koppen inn med olje. Jeg skulle så inderlig gjerne spurt oldefaren min hva han pleide å sette den inn med, for et kjapt søk på google kan jo gjøre en mer forvirra enn klokere når det kommer til what or what not 🤣

Det er tydelig at dette er et felt som engasjerer og har stor betydning for mange, noe jeg syntes er kjekt. Digger engasjement rundt ting som for mange kanskje er en filleting. Så mitt valg ble valnøttolje.. Mest for at destilert parafin som også blir brukt neppe var å få tak i riktig gamle dager. Dette skal visstnok impregnere koppen bedre, men det er ikke så ekstremt nøye for meg. Det viktigste er at koppen er behandlet med noe som gjør at treverket tåler litt røff behandling samt ikke blir misfarget med en gang. 

IMG_2135.thumb.JPG.4050de87ca2e6aa732505a81c67a2fa6.JPG

Oljen smakte jeg på, å det var absolutt ikke noe usmak. Så jeg tror ikke kaffen blir veldig påvirket, men det vet ikke før jeg får begynne å bruke koppen. Jeg får heller justere meg etter at jeg har brukt denne koppen en stund. 

IMG_2136.thumb.JPG.8f8827e1e34c8cb0d208509a2eaae468.JPG

Første runde med olje forsvant rimelig fort inn i treverket. Det var tørt igjen på et øyeblikk. Så jeg regner med at jeg må sette den inn i flere omganger, kanskje noen med erfaring på feltet kan komme med noen gode føringer? Er det nok med et par lag, eller skal man prøve å "mette" treverket? 

IMG_2137.thumb.JPG.1aa1fee2e66beb049477cc4782609e3a.JPG

3 runder med et godt oljelag... nå skal den få stå å trekke en stund før jeg eventuelt setter den inn noen ganger til. Jeg er godt fornøyd med koppen og tar meg selv i å elske prosessen. Dette var faktisk forbanna kjekt. Utrolig deilig følelse og lage noe slikt selv. Dette kan jeg virkelig anbefale alle. I neste post skal jeg ta bilde og legge ut alt verktøyet jeg har brukt for å skape denne koppen, om noen er i tvil eller lurer på hva de "skulle hatt" for å lage en slik kopp selv. 

 

Neste prosjekt på lista er en tre sleiv.... Apropos det, er det noen som kan anbefale tresorter med mer liv i, eller kanskje lagvis med hardt og mykt treverk, for å få litt kontraster ? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (20 minutter siden):

Hei

Flott håndverk må jeg si.

Virkelig forseggjort. 

Har du vurdert å bruke masurbjørk?

Det gir veldig fine tegninger og detaljer i treet.

Takk for det, jeg må vel kanskje innrømme at jeg har en anelse OCD, og muligens et par andre bokstaver i blodet...så dette er en veldig fin måte å kanalisere uro samt finne ro 😃

Jeg har til nå bare tatt det jeg har for hånden, men ser jo at jeg må prøve å tilstrebe å finne treslag som gir langt mer farge og kontrast i koppen. Hvordan skiller jeg en masurbjørk fra en vanlig bjørk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Jeg laget en gang en kopp av en knute på bjørk. Det kalles "knyle" i min dialekt. Det gir fine tegninger. Jeg kokte min kopp i linolje til den ikke lenger fløt. Tok den opp og lot den tørke mens jeg tørket av olje som "svettet" ut. Den er litt liten, synes jeg, og dette gir meg inspirasjon til å begynne igjen. Har mange flotte emner som jeg har funnet på mine turer. De fineste synes jeg er knuter fra or. De er også fine til knivskaft.

IMG_20210101_180908.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (11 minutter siden):

Takk for det, jeg må vel kanskje innrømme at jeg har en anelse OCD, og muligens et par andre bokstaver i blodet...så dette er en veldig fin måte å kanalisere uro samt finne ro 😃

Jeg har til nå bare tatt det jeg har for hånden, men ser jo at jeg må prøve å tilstrebe å finne treslag som gir langt mer farge og kontrast i koppen. Hvordan skiller jeg en masurbjørk fra en vanlig bjørk? 

Masurbjørk er det de har brukt til skjefte på Casstrøm no10 og Casstrøm Lars Falt kniven bla.  Hvor man finner det i naturen vet jeg ikke, men ser det er å få kjøpt når jeg Googler det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket Utstyr trenger du?

IMG_2138.thumb.JPG.66b5aa1da5725eb4962ffd58331162b9.JPG

Dette er eneste utstyret jeg brukte til å lage denne koppen. Det er en kjempefordel å ha et skikkelig huggjern i tillegg, dette har jeg på vei i posten, for å lettere ta ut av koppen.

  • Sandpapir (80, 120, 160) Her kan du nesten ikke tråkke feil, men greit å velge et fint papir (120 bruker jeg) 
  • Morakniv 164 og Morakniv 163 
  • Blyant til å marke, sette streker eller dekorere
  • En god øks med kort skaft. Personlig likte jeg Outdoor øksen til Gränsfors Bruk veldig godt. Har Villmarksøksen i tillegg
  • Morakniv 120 er helt magisk å spikke med. Gir en helt fantastisk kontroll (billig på Clas Ohlson)
  • Morakniv Garberg men her kan du velge en større kniv etter eget ønske. Garberg er veldig skarp på eggen å blir ofte brukt til å "pusse" med ryggen.

 

Man kan også bruke borr til å lage hull eller diverse mønster, men for min del er litt av sjarmen å klare seg med så "gammelt" tradisjonelt utstyr som mulig. Det tar litt mer tid, men hjelpe meg så tilfredstillende det er. Til slutt vil jeg anbefale å stroppe over knivene og øksen slik at de er klar til bruk igjen. Dette er god vaner som gjør det langt lettere å jobbe. En sløv kniv er farlig. 

IMG_2139.thumb.JPG.ede02394983672cf6ecc23cf30a29e64.JPG

Takk for alle innspill. Hyggelig å se så mange andre har interesse for dette. Jeg blir nok å oppdatere denne posten jevnlig med nye prosjekter. Kom gjerne med tips, eller egne erfaringer om du har. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (12 minutter siden):

Flott!

Jeg laget en gang en kopp av en knute på bjørk. Det kalles "knyle" i min dialekt. Det gir fine tegninger. Jeg kokte min kopp i linolje til den ikke lenger fløt. Tok den opp og lot den tørke mens jeg tørket av olje som "svettet" ut. Den er litt liten, synes jeg, og dette gir meg inspirasjon til å begynne igjen. Har mange flotte emner som jeg har funnet på mine turer. De fineste synes jeg er knuter fra or. De er også fine til knivskaft.

IMG_20210101_180908.jpg

Dæven, det var et godt tips... Koke den i linolje... Men dette satt ikke smak antar jeg? Linolje blir vel brukt på økseskaft og knivskaft også om jeg ikke husker feil? Vet noen bruker danish oil på utsiden for ekstra farge. Jeg har gått forbi et par knuter på min mange turer, så spørs om jeg finner de igjen nå som jeg er bevisst på at jeg må få med meg noen slike hjem. Or ja, dæven...må lese meg opp på den norske fauna jeg nå. Jeg kan vel strengt talt bare skille noen få trær med navn 🤣 Utrolig fin kopp... likte håndtaket med hull til snor i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om linolje muligens kan være helseskadelig, men det har ikke gitt noe smak. Jeg har øks og sag i sekken på de fleste turer i skogsterreng, og tar av og til med ekstra fine og egnede knuter. De bør få tørke langsomt for å unngå sprekker. Har lært det av egne tabber. Det er ekstra spennende å begynne å skjære og hugge i slike knuter, for enkelte er absolutt flottere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 timer siden):

Dæven, de koppene der likte jeg utførelsen på 👏🏻 Fantastisk hygge å bare sitte ute med bålpanne, litt spikking og sine egne tanker 😊

 

CABB2553-FF0F-4E43-9B31-9FA98CED285E.jpeg

A878CAEA-8960-4D4E-B7CF-515E1FF97539.jpeg

Flott at du har oppsummert alt utstyret du har brukt, men en god bålpanne er jo også veldig viktig hvis en skal sitte ute å spikke på denne tiden av året.
Den der så veldig kjekk ut, kan du si noe om hvilken type det er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (15 minutter siden):

Flott at du har oppsummert alt utstyret du har brukt, men en god bålpanne er jo også veldig viktig hvis en skal sitte ute å spikke på denne tiden av året.
Den der så veldig kjekk ut, kan du si noe om hvilken type det er?

Denne er kjøpt fra Varmefag

https://www.varmefag.no/utepeis-grill/balpanner/hemsedal-rentbrennende-balpanne 

Det finnes også alternativer fra SOTO eller hva merket heter, men de er ganske mye dyrere og er så å si samme panna. Det høres kanskje tullete ut, men bruker du tørr god ved kommer det ikke røyk i det hele tatt fra panna. Helt sprøtt. 

SnorreL skrev (6 minutter siden):

Dette er en bra tråd! 

Takk, håper jeg får noen andre hekta på samme sjuka og kan dele noen gode "oppskrifter" etterhvert 🔥

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 timer siden):

Denne er kjøpt fra Varmefag

https://www.varmefag.no/utepeis-grill/balpanner/hemsedal-rentbrennende-balpanne 

Det finnes også alternativer fra SOTO eller hva merket heter, men de er ganske mye dyrere og er så å si samme panna. Det høres kanskje tullete ut, men bruker du tørr god ved kommer det ikke røyk i det hele tatt fra panna. Helt sprøtt. 

Takker! 
Har savnet å ha noe sånt på kalde dager.

Ser ut til å bli noen kroner dette prosjektet også. Men sparer det sikkert inn på sikt, når jeg kan lage mine egne kopper og kar 🤣

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Trond Monkvik said:

Jeg vet ikke om linolje muligens kan være helseskadelig, men det har ikke gitt noe smak.

Rå linolje (olje fra linfrø) er ikke regnet for å være helseskadelig. Heller ikke ekte kokt linolje, men det finnes linolje som kalles kokt linolje som egentlig er rå linolje tilsatt diverse kjemikalier. Den er ikke egnet til matredskaper.
Kinesisk treolje (tungtreolje) uten tilsatte kjemikalier er godt egnet til kjøkkenredskaper, den trenger dypt inn i treet og gir det en vakker glød der mønsteret i treet kommer godt frem.
Parafinolje, også kalt ren mineralolje, er også trygg i forbindelse med mat.
Biltema selger noe de kaller benkeplateolje, en blanding av tungtreolje og linolje. Den er spesifisert som sikker for matredskaper. Jeg har kjøpt en boks av den for å prøve den.
Vanlig matolje (oliven, solsikke, raps, soya osv.) er ikke egnet, de kan harskne etter hvert.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (22 minutter siden):

Rå linolje (olje fra linfrø) er ikke regnet for å være helseskadelig. Heller ikke ekte kokt linolje, men det finnes linolje som kalles kokt linolje som egentlig er rå linolje tilsatt diverse kjemikalier. Den er ikke egnet til matredskaper.
Kinesisk treolje (tungtreolje) uten tilsatte kjemikalier er godt egnet til kjøkkenredskaper, den trenger dypt inn i treet og gir det en vakker glød der mønsteret i treet kommer godt frem.
Parafinolje, også kalt ren mineralolje, er også trygg i forbindelse med mat.
Biltema selger noe de kaller benkeplateolje, en blanding av tungtreolje og linolje. Den er spesifisert som sikker for matredskaper. Jeg har kjøpt en boks av den for å prøve den.
Vanlig matolje (oliven, solsikke, raps, soya osv.) er ikke egnet, de kan harskne etter hvert.

Takk for informativ post. Oljer er ikke noe jeg har inngående kunnskap rundt! Takk

den benkeplateoljen, er den farget? Vil den sette litt mørkere preg på treverket? Noe slikt kunne vært ålreit å prøvd selv, hold meg gjerne oppdatert når du har fått prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, tshansen said:

den benkeplateoljen, er den farget? Vil den sette litt mørkere preg på treverket? Noe slikt kunne vært ålreit å prøvd selv, hold meg gjerne oppdatert når du har fått prøvd den.

Den er ikke farget (altså ikke tilsatt fargestoffer), men som med de fleste oljer vil treet bli litt mørkere etter påføring, og årringene , eller tegningene i treet, vil synes bedre.
Her er bruksanvisningen:
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Underlaget skal være fast, tørt, godt rengjort og slipt med fint sandpapir (kornstørrelse 240 eller finere).

Oljen påføres med pensel, svamp eller dypping til underlaget slutter å suge.

Etter noen minutter, tørk bort alt overskudd som ikke har blitt sugd inn i treet, med klut eller svamp.

Etter 24 timers tørking gjentas behandlingen ved behov.

Oljen skal trenge inn i underlaget og må ikke danne en film oppå.

Behandlingen gjentas ved behov.

OBS!
Pussegarn og kluter som er satt inn med olje, kan selvantenne og må uskadeliggjøres. Dette gjør du ved å legge dem i vann eller ved å brenne dem.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.