Gå til innhold
  • Bli medlem

Varmt fottøy i str 25


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Trenger skikkelig varmt og helst vanntett fottøy til en mini på to år (str 25) hva har dere andre brukt? 
 

Det skal holde til å gå rundt i leir på telttur i minusgrader. Mini blir fort kald på beina med de fôrede skoene hun har nå (cherrox med fôr). Har tenkt på skaller eller nesnalobber, men kjenner ingen som lager skaller og skulle gjerne hatt noe vanntett. På en annen side er det mulig man bare kan ta en fotpose utenpå lobber/skaller med mindre det blir kjempeglatt. 
 

Annet skotøy som Baffin har jeg ikke funnet under str 28. 
 

Hører gjerne hva dere andre som har tatt med de helt små på overnattingstur vinterstid har brukt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har brukt viking goretex vintersko med  ullfor i. evt med raggsokker oppi, vi bor på vestlandet så her har de aldri hatt behov for mer en et par vanlige ullsokker inni. Cherrox har mine brukt i steden for støvler, men i snø har vi alltid brukt gore tex sko.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

toneta skrev (37 minutter siden):

vi har brukt viking goretex vintersko med  ullfor i. evt med raggsokker oppi, vi bor på vestlandet så her har de aldri hatt behov for mer en et par vanlige ullsokker inni. Cherrox har mine brukt i steden for støvler, men i snø har vi alltid brukt gore tex sko.. 

Hm ja, jeg tror vi må ha litt mer her i en fem-ti kuldegrader. Hun fryser jo i det nå. Har de hatt det på telttur fra de er to år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherrox fryser de kanskje i. Men har aldri frosset i viking vintersko selv ned til 15 minus. Dog ikke på overnatting. Men når de var to varmet de seg jo av og til i pulken. Da uten sko men med fotposer i pulk posen. 

Stor forskjell på cherrox og vintersko som snøres synes hvertfall jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toneta skrev (9 minutter siden):

Cherrox fryser de kanskje i. Men har aldri frosset i viking vintersko selv ned til 15 minus. Dog ikke på overnatting. Men når de var to varmet de seg jo av og til i pulken. Da uten sko men med fotposer i pulk posen. 

Stor forskjell på cherrox og vintersko som snøres synes hvertfall jeg. 

 

Jo, men det er veldig stor forskjell på å overnatte ute og å leke ute. Da blir det en del stillesitting og det blir fryktelig fort kaldt 🧐🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innspill om Nesnalobber. Disse er veldig glatte og ikke vanntette, og de har en merkelig passform. Man må uansett kjøpe de i minst 2 størrelser for store. Bruker man normalt 28 så må man kjøpe minst 30. 

Vi brukte Sorel vintersko med løse "ull-sokker" eller ullfor, og det fungerte godt. Det er ikke helt kurant dette med barn på vintertur. Spesielt om de skal bytte til skisko i 20 minus - så da er aktivitet veldig viktig for å få opp varmen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 minutter siden):

Bare innspill om Nesnalobber. Disse er veldig glatte og ikke vanntette, og de har en merkelig passform. Man må uansett kjøpe de i minst 2 størrelser for store. Bruker man normalt 28 så må man kjøpe minst 30. 

Fordelen med lobbene er at for barn sin del så er det ikke høyre eller venstresko 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (46 minutter siden):

Bare innspill om Nesnalobber. Disse er veldig glatte og ikke vanntette, og de har en merkelig passform. Man må uansett kjøpe de i minst 2 størrelser for store. Bruker man normalt 28 så må man kjøpe minst 30. 

Vi brukte Sorel vintersko med løse "ull-sokker" eller ullfor, og det fungerte godt. Det er ikke helt kurant dette med barn på vintertur. Spesielt om de skal bytte til skisko i 20 minus - så da er aktivitet veldig viktig for å få opp varmen.. 

Ja, har fått tips til det fra flere kanter nå (og med flere kanter mener jeg @tubbs ) sorel+ullkartanker eller lign, så det virker som det blir løsningen. Mulig jeg kjøper med noen fotvarmere også. Det er litt tricky med både føtter og hender på disse småtassene som ikke kan si ifra selv når de blir kalde. 

Nå skal jeg finne ut hvordan jeg får mini til å sitte stille i to sekunder så jeg får målt potene og funnet riktig Sorelstr 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kan "tovede" en ekstra tykk sokk og ha en ekstra ull såle og kjøpe litt store sko er nok mye gjort.  Personlig har jeg hatt med 2 telt på vinterferie med små barn. Et bd firslight som settes opp på 2 min hvor jeg har fyrt med primus og fått varma opp telte skifta blei osv. Ofte har barna vært kalde ute  og si noe. Har og spist mat osv i de telte her.  Så har jeg hat 1 telt som er mye større hvor man sover i. Viktig og få god varme i telte og minimalt med "vente tid" når man river leir .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (21 minutter siden):

Ja, alt det der har jeg gode løsninger på, det er føtter i sko som er problemet. 

Ja, det er vanskelig.

Eneste jeg ser for meg er å kjøpe store sko, og håper de passer neste sesong, slik at du kan ha på ekstra strikkesokker.

Jeg har pleid å ha ekstra innervotter i innerlommen på jakken min, så bytter jeg til varmt par hvis de blir kalde. Samme kan man gjøre på føttene. Men det er vanskelig å holde små barn varme på hender og føtter når det er kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Ja, det er vanskelig.

Eneste jeg ser for meg er å kjøpe store sko, og håper de passer neste sesong, slik at du kan ha på ekstra strikkesokker.

Jeg har pleid å ha ekstra innervotter i innerlommen på jakken min, så bytter jeg til varmt par hvis de blir kalde. Samme kan man gjøre på føttene. Men det er vanskelig å holde små barn varme på hender og føtter når det er kaldt.

Dette er vår løsning for denne vinteren. Store sko og 2-3par strikka ullsokker utenpå den tynne ullsokken innerst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått tips om Sorel sko. Vi har brukt disse også. Men du skal være obs på at de billigste typene har ikke vært varme nok til den type bruk du skisserer. Gode nok til barnehagen osv er de, men ikke hele dager m/mer i skog og fjell. 

Koster en del, men tåler mye. Så flere barn kan få nytte av de.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant faktisk et modell av Baffinskoene som var i helt små størrelser. Baffin ease heter modellen og ser ut til å finnes ned i str 22 så det er helt supert. Fant den i en butikk som solgte motorsportgreier 🤔🤔
 

Men iallfall, Baffin skal jo være varme greier så nå prøver vi med Baffin, ullsokker og tykke sokker og ser hvordan det går. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (På 31.12.2020 den 6.13):

Ser du har fått tips om Sorel sko. Vi har brukt disse også. Men du skal være obs på at de billigste typene har ikke vært varme nok til den type bruk du skisserer. Gode nok til barnehagen osv er de, men ikke hele dager m/mer i skog og fjell. 

Koster en del, men tåler mye. Så flere barn kan få nytte av de.

 

 

Takk! Jeg har også stusset litt på noen av de sorel modellene, de ser jo varme nok ut, men ikke så varme at jeg ville hatt de på meg på en overnatting. Har jo selv varme sko, men de blir jo også kalde når man sitter en kveld foran bålet på den måten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (22 minutter siden):

Takk! Jeg har også stusset litt på noen av de sorel modellene, de ser jo varme nok ut, men ikke så varme at jeg ville hatt de på meg på en overnatting. Har jo selv varme sko, men de blir jo også kalde når man sitter en kveld foran bålet på den måten 

Ta det med en klype salt, men jeg erindrer at de skoa vi har vært mest fornøyde med heter yoot, og super tropper. De er betydelig varmere enn de modellene som for eks xxl pleide å reklamere for hver vinter. 

Som du vet, så er problemet til ungene at de ikke generer nok varme til å varme opp sko og votter. Har pleid å ha et par ullsokker liggende inntill kroppen min som de kan bytte til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (23 minutter siden):

Ta det med en klype salt, men jeg erindrer at de skoa vi har vært mest fornøyde med heter yoot, og super tropper. De er betydelig varmere enn de modellene som for eks xxl pleide å reklamere for hver vinter. 

Som du vet, så er problemet til ungene at de ikke generer nok varme til å varme opp sko og votter. Har pleid å ha et par ullsokker liggende inntill kroppen min som de kan bytte til. 

Det er en modell som heter yoot et eller annet, som har vunnet noen tester så det kan vel godt stemme. Tenker at håndvarmere kan være en god idè å putte ned i skoene også, sånn utpå ettermiddagen når det blir kaldt. God ide med å ha nye, varme sokker på kroppen også.

Hvor små har ungene vært når du har hatt de med på vintertur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (På 1.1.2021 den 11.11):

Det er en modell som heter yoot et eller annet, som har vunnet noen tester så det kan vel godt stemme. Tenker at håndvarmere kan være en god idè å putte ned i skoene også, sånn utpå ettermiddagen når det blir kaldt. God ide med å ha nye, varme sokker på kroppen også.

Hvor små har ungene vært når du har hatt de med på vintertur? 

Vi har egentlig ikke vært så mye på overnattinger vinterstid med hele familien. Fruen i huset er av typen som bruker vinterpose på sommeren, så da blir jeg stort sett alene vinterstid. Noen turer har det riktignok vært, men da var de vel 3-4 år og oppover. Holdt oss unna de kaldeste dagene.
Vi har tilbragt mye tid på hytter og lange dagsturer fra de var rundt 1 år, men da var de ofte innom en sovepose/vognpose for å varme føtter og hender samt ta en dupp. 

Endret av Hammer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (2 timer siden):

Vi har egentlig ikke vært så mye på overnattinger vinterstid med hele familien. Fruen i huset er av typen som bruker vinterpose på sommeren, så da blir jeg stort sett alene vinterstid. Noen turer har det riktignok vært, men da var de vel 3-4 år og oppover. Holdt oss unna de kaldeste dagene.
Vi har tilbragt mye tid på hytter og lange dagsturer fra de var rundt 1 år, men da var de ofte innom en sovepose/vognpose for å varme føtter og hender samt ta en dupp. 

Aha ja, ja jeg er samme type: Bruker vinterposen min året rundt, med varmeflaske på vinteren og gjerne jervenduk utenpå. Du har sikkert prøvd alt allerede, men fra en frysende kone til en annen frysende kone, kan jeg anbefale dunbukser (hun har selvfølgelig en skikkelig kanontykk dunjakke), det gjør livet på vintertur langt mer behagelig. Det og en mf dyr dunpose :D

Kjekke tips her, jeg skal teste og vende tilbake med hvordan det går!  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Tenkte bare si at jeg endte med et par Baffin Ease med en mf ullsåle i, de holder varmen overraskende godt selv med kun en ullsokk inni selv på turer med mye stillesitting og timevis foran bålet. De blir veldig slitt på tåa, skoene er åpenbart ikke helt geniale i designet, men varmemessig funker de bra. Regner med at skaller er like bra, men de var dyre og veldig vanskelige å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.