Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Svalbard HD vs Fjørå Infinium Windstopper


northern_fov

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke testet noen av dem, men jeg er generelt ikke noen tilhenger av membran til vinterbruk. Av det jeg har erfart så puster det dårligere og tørker tregere, men alt til sitt bruk, og noen ganger er membran en fordel.

Ser Norrøna oppgir bedre «pusteevne» på Fjørå-buksa, selv om den ser ut til å ha større områder med membran. Det er litt merkelig, men det er vel sånt man må ha praktisk erfaring for å uttale seg om.

Passform ser ut til å være ganske forskjellig, så jeg ville prøvd begge med det undertøyet du tenker å bruke, og ta den som føles best. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, northern_fov said:

Trenger en oppgradering av Fjørå Flex1 til vinterbruk/skiturer og har egentlig sett meg ut Svalbard HD

Jeg bruker begge, men for meg er de helt forskjellige, og har vidt forskjellig bruksområde. Hvis du er vant med tynne, lette og behagelige Fjørå vil du bli overrasket hvor mye tyngre Svalbard HD er, og hvor mye kraftigere og mer robust den er. Det er ei super bukse til litt røffere bruk, ikke noe du suser av gårde på langrennski i preparerte løyper. Men til fjellbruk i litt rufsete vær uansett årstid, er den ypperlig.
Jeg har ikke prøvd Infinium (hvem er det som finner på disse idiotiske navnene...), kan hende den legger seg et sted mellom disse to ytterpunktene. Ei Fjørå flex1 med bedre vind- og værbeskyttelse? Hmmm, hørtes ut som en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp Svalbard Lightweight jakke. Dels for å «spare» på trollveggen GTX Pro jakken min, fordi membranet holder bare i 2 år når jakken brukes gjennom vinteren.

Kjøpte den fordi jeg ville ha en lett jakke som gir bedre vindbeskyttelse enn Bergans Microlight, dekker godt nedover rompa og har en god «stormhette». Jakken er mye mer vindtett enn Bergans Microlight, og går langt ned. Den er ganske smal i passformene. I praksis er bare brystlommen helt tilgjengelig med hoftebeltet på sekken, de andre lommene kan man ha småting i som havner nedenfor hoftebeltet.

Ulempen med tynne og lette klær er at de «klistrer» seg til kroppen når det blåser hardt, og det blir kaldere sammenlignet med stivere og tykkere skall som «står mer ut» når det blåser hardt.

Til de lange tøffe turene, ville jeg valgt ett litt stivere og tyngre skall, eller belaget meg på å ha med ett tykkere mellomlag. Litt avhengig av værmeldingen og type tur.

Svalbard er vel litt kraftigere enn svalbard lightweight, sånn jeg leser.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Marius Engelsen said:

Svalbard er vel litt kraftigere enn svalbard lightweight, sånn jeg leser.

Svalbard-serien til Norrøna bruker mange forskjellige typer stoffer, den buksa (ikke jakke) det er snakk om her, Svalbard HD, der HD står for Heavy Duty, er laget av et tykt og tettvevd bomull/polyesterstoff, med stretchpaneler på knærne og i rumpa. Det er ei solid og kraftig bukse som tåler mye, med et forholdsvis romslig snitt så man kan få en longs under hvis det er veldig kaldt. Blir det litt varmt har den dessuten lufting på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.