Gå til innhold
  • Bli medlem

Buedrll


Aslak Smeland

Anbefalte innlegg

Annonse

Finnene brukte en friksjonsmetode til å starte ild langt opp i tid. Det var en var en variant av ildsag metoden. De brukte også kjuke i forbindelse med dette.

Buedrill og hånddrill er ikke så enkelt å få til i praksis i Norge. Da det er ganske vått over store deler av landet.

Ellers har vel de fleste råd til fyrstikker og lighter. Mange steder i landet må du uansett ha kokeapparat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Nils Einar Ljosland said:

Finnene brukte en friksjonsmetode til å starte ild langt opp i tid. Det var en var en variant av ildsag metoden. De brukte også kjuke i forbindelse med dette.

Buedrill og hånddrill er ikke så enkelt å få til i praksis i Norge. Da det er ganske vått over store deler av landet.

Ellers har vel de fleste råd til fyrstikker og lighter. Mange steder i landet må du uansett ha kokeapparat. 

Har fått med meg at kjuke er lett antennelig, men det må da være et eller annet nordisk treslag som går an å bruke. Jeg bruker til vanlig tennstål, men har lyst til å mestre flere metoder.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Smeland skrev (På 31.12.2020 den 10.24):

Har fått med meg at kjuke er lett antennelig, men det må da være et eller annet nordisk treslag som går an å bruke. Jeg bruker til vanlig tennstål, men har lyst til å mestre flere metoder.....

På norsk i Norge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Høgser je prøvde på detta på speidern ein gong, da hadde ein av lederne lest detta i Donald og så funni på at me og sku prøve på det. Je høgser at det vart ikkje så mye bål og grillpølser på oss på det speidermøtet... Hadde vøri moro og lære seg det skikkleg, men je har mista litt trua på det etter detta speidermøtet så je holder meg te fyrstikker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (På 1.1.2021 den 12.49):

På norsk i Norge :)

Interessant at Odd velger å bruke furu. I boka til Mattias Norberg sier han at de fleste bløte treslag egner seg, men at gran og furu er mindre gode. Begge er enige om at det viktigste er at treverket er tørt, da, og når furu er det tørreste han fant gir det seg kanskje selv.

Ikke det at jeg, som vaskekte sofaekspert, på noen måte mener å insinuere at Mr Bushcraft tar feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (29 minutter siden):

Interessant at Odd velger å bruke furu. I boka til Mattias Norberg sier han at de fleste bløte treslag egner seg, men at gran og furu er mindre gode. Begge er enige om at det viktigste er at treverket er tørt, da, og når furu er det tørreste han fant gir det seg kanskje selv.

Ikke det at jeg, som vaskekte sofaekspert, på noen måte mener å insinuere at Mr Bushcraft tar feil :D

Man må unngå kvae, harpiks da dette ikke blir til "støv" men istedenfor blir det seigt og flytende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Smeland skrev (53 minutter siden):

Da skulle vel man unngå furu skulle jeg tro?

Iallefall de delene av furua som har mest i seg. Er jo uansett snakk om å finne tørt trevirke. Kvae trekker vel normalt inn, når det gjelder "naturlig" død, det går ut i sår for å helbrede. Og det samles i rota, både på treet og kvister/greiner. Med det som utgangspunkt og en idé om hva man skal unngå så er man jo et godt steg på vei.

Enklere forklart. Fatwood bad. (Fram til man har ild)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.