Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm dunpose til 3000kr


lougil

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en forholdsvis lett og varm dunpose til tidlig vår/sen høst. Jeg har fra før av sovepose til sommersesongen + flere lakenposer og godt liggeunderlag for ekstra isolasjon.

Etter å ha gjort litt rask research på dunposer til maks ca. 3000kr, så endte jeg opp med disse kandidatene (jeg er 172cm lang):

image.png.872195412a6caab9b80eb04d45ba28de.png

 

Vil gjerne ha noen innspill på hvem av de som gir mest varme og kvalitet for den prisen?

Vekt og pakkvolum har også litt å si, da jeg gjerne vil bruke på den på lengre turer med sekk også. Har fyllvekt stor betydning, eller er det FP som er viktigst?

Cumulus Alaska blir kanskje noe dyrere til slutt med frakt og toll, men ser den har fått gode reviews her på forumet.

 

Hvis det er en dunpose du kjenner til som slår disse, så del gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om den slår de som er listet siden jeg ikke har prøvd de. Men jeg kjøpte Marmot Teton Sleeping Bag dame til samme formål, sove ute i alt fra åpen himmel, hengekøye til telt fra ca april-oktober. Jeg brukte den nå i desember i hengekøye og den holdt bra mål. Hadde på meg ull og ragger men måtte sparke av meg taggene og ulltrøya ble erstattet med t-skjorte. Forsåvidt ej mild vinter så noe utenom det vanlige. Men god og varm gjennom natten. Addnature bla. har den på salg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill :)
Her er en oppdatert sammenligning (er det bare jeg som synes research er halve moroa med kjøp av utstyr 😅)

 

image.png.264714791ec89e0c60d29af1d2e4460d.png


Marmot Lithium er nok den beste dunposen totalt sett av disse, men er jo også litt dyrere.

Leser av gåsedun er mye bedre kvalitet enn and, men er det egentlig så stor forskjell? Og går lav vekt utover slitestyrken på materialet ellers?

 

Endret av lougil
oppdatert bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har noen poser til rett over 3000,- så kan man jo kanskje hive inn Mountain Equipment Helium 600 og Helium 800. Ser Addnature har Helium 800 på tilbud nå, og andre nettbutikker har disse stadig på tilbud. Har selv en Helium 400 jeg er veldig fornøyd med, men for noen kan de kanskje virke litt trange, derfor har jeg kjøpt en "Expansion Baffle" som utvider soveposen øvre del med 13cm.

Trodde jeg var nøye med research når jeg skulle kjøpe utstyr, men ser noen tar det enda litt lenger. Skal du lese tester på nett og se tester/reviews på Youtube på alle disse posene, så håper jeg du har god tid :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, lougil said:

Tusen takk for innspill :)
Her er en oppdatert sammenligning (er det bare jeg som synes research er halve moroa med kjøp av utstyr 😅)

 

image.png.264714791ec89e0c60d29af1d2e4460d.png


Marmot Lithium er nok den beste dunposen totalt sett av disse, men er jo også litt dyrere.

Leser av gåsedun er mye bedre kvalitet enn and, men er det egentlig så stor forskjell? Og går lav vekt utover slitestyrken på materialet ellers?

 

Bestiller du fra outnorth.no og melder deg på nyhetsbrev skal du få 15 prosent rabatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cumulus Alaska har vel doble saksede H-kammer? Nesten umulig å få kuldebro. Eller er det 1300 du må opp i for å få det?

Har en cumulus alaska vinterpose. Den «står a seg selv», og kvaliteten virker mye bedre enn Warmpace 600 som jeg ligger i nå som jeg skriver. Min pose hadde ett nesten tomt kammer også, men jeg fikk Sømhuset til å fylle den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Siden du allerede har noen poser til rett over 3000,- så kan man jo kanskje hive inn Mountain Equipment Helium 600 og Helium 800. Ser Addnature har Helium 800 på tilbud nå, og andre nettbutikker har disse stadig på tilbud. Har selv en Helium 400 jeg er veldig fornøyd med, men for noen kan de kanskje virke litt trange, derfor har jeg kjøpt en "Expansion Baffle" som utvider soveposen øvre del med 13cm.

Trodde jeg var nøye med research når jeg skulle kjøpe utstyr, men ser noen tar det enda litt lenger. Skal du lese tester på nett og se tester/reviews på Youtube på alle disse posene, så håper jeg du har god tid :D 

Takk for tipsene! Tror jeg skal holde meg borte fra Youtube 😅 en video fører gjerne til flere, og da blir det fort noen timer uten at jeg nødvendigvis blir noe klokere. 
Posene du nevner har en komforttemperaturen som er litt for høy i forhold til det jeg ønsker. Vil heller at posen er for varm enn for kald, og derfor vil jeg helst ned på nærmere -10 grader komforttemperatur.

 

1 hour ago, KS10 said:

Bestiller du fra outnorth.no og melder deg på nyhetsbrev skal du få 15 prosent rabatt

Oi, da er vi plutselig nede i 3700,- og veldig mye mer aktuell 😁 tror nesten jeg går for denne om ikke noe annet dukker opp i morgen.

 

39 minutes ago, SnorreL said:

Anbefaler Helsport Rago Winter Down, komforttemp -10, kr 3000,- fra Fjellsport med rabattkode.

Det høres ut som en bra dunpose til den prisen, men klarer ikke å finne ut om den har impregnert dun 🤔 og der er også spørsmålet om andedun er et dårligere valg enn gås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lougil skrev (8 timer siden):

Det høres ut som en bra dunpose til den prisen, men klarer ikke å finne ut om den har impregnert dun 🤔 og der er også spørsmålet om andedun er et dårligere valg enn gås.

Er nok ikke impregnert dun i Helsportposene. Helsport om dun: https://www.helsport.com/no/om-vare-produkter/soveposer/alt-du-trenger-a-vite-om-dun/

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Cumulus Alaska har vel doble saksede H-kammer? Nesten umulig å få kuldebro. Eller er det 1300 du må opp i for å få det?

Alaska har ifølge nettsiden dems doble H-kammer, ja. Tror ikke man får varmere dunpose for pengene enn Alaska serien.

Ellers kan jeg anbefale Helsport sin rago winter til 4-sesongs bruk. Den har en enklere kammerkonstruksjonen enn Cumulus Alaska, og kan dermed potensielt gi kuldebroer. Selv har jeg prøvd den mellom +10 og regn og ned til ca. -4, og til dette har den fungert ypperlig. Fordelene slik jeg ser det er at den er romslig nok til å romme dunjakke/bukse under, og at den pakker smått nok til å få plass i soveposerommet på 70L-sekken min. I området hvor jeg telter er middeltempen nærmere et par minus enn minus 10, og da ønsker jeg heller å kunne kle på meg om det blir sprengkaldt enn å svette på 90% av turene. Jeg synes nemlig at å ligge med åpen sovepose fungerer dårlig når temperaturen kryper under 0. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.