Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelm og briller som passer bra sammen


KjerstiDU

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøp hjelm først og dra deretter i butikk og finn briller som passer.

Hjelm kan være utfordrende mtp å passe hodefassong for noen, men for de fleste passer de greit eller kan paddes/justeres til å passe så lenge de er store nok. Briller skal passe hjelmfassong og hode/ansiksfassong om du vil at de skal sitte godt.  spesiellt det siste gjør det vanskelig å anbefale noe konkret, beste rådet er å prøve.

Jeg har f.eks. ett par briller som gir store gliper oppe i tinningene ved skihjelmen men ellers er gode, og et annet brillepar som følger skihjelmpens fasong i bremmen nesten helt nøyaktig. Datteren min har et par skibriller som passer bra men som blie trykket nedover nesen av skihjelmens brem, ved senere bytte av hjelm når hun vokste passet de helt fint. 

Eksempel på forskjeller i fasong.

image.png.07be1852a826e1d6e55ec714533d1428.png

 

Nevnte Grivel Duetto er en ultralett hjelm i EPP-skum som er sertifisert som skihjelm og klatrehjelm, men kanskje litt spesiell om utseende betyr noe for deg? Videre har du Dynafit DNA, Dynfit ST Helmet, og Sweet Ascender Mips/uten mips, Salomon MTN Lab som er sertifisert som skihjelm og klatrehjelm, alle laget for toppturbruk. Dynafit Radical hjelm er laget for konkuranser men har nok for store lufteluker til å få sertifisering som skihjelm. Petzl Meteor, klatrehjelm som også har  CE-sertifisertering for  ski touring. Og garrantert en del til med ulike klasifiseringer.  Generelt for alle hjelmper rettet mot topptur er mye mer/bedre lufting i hjelmen, som også kan bety for mye lufting som @Marius Engelsen er inne på mtp anbefaling av plass til lue under.

 

EDIT: Jeg har en lett hjelm som er sertifisert for klatring og ski, men bruker ren skihjelm på turer som ikke involverer mye klyving oppover (skiene på sekken og bratt terreng). Da går jeg gjerne med lue, og skijelmen i sekken oppover. den lette "toppturhjelmen" kommer gjerne frem på vårparten og når det skal klyves, klatres, eller rangles litt på tinder med ski ned eller skiannmarsj/utmarsj. Skihjelmen er mye lunere å ha på også på "vinteren" ved vind og kuldergrader i fjellet, har flere turer toppturer sist sesong hvor hjelmen kom på hodet på tur opp fordi været ble skikkelig surt og kaldt. (Da ren skihkjelm uten lufting).

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.